01 / 05 / 2024

1971 yılında İstanbul Metrosu'nun ilk ihalesini Ruslar kazanmış!

1971 yılında İstanbul Metrosu'nun ilk ihalesini Ruslar kazanmış!

1971 yılında Fransız, Kanada, Alman ve Rus firmalarının katıldığı ön raporlara ait ihaleyi Ruslar kazanmış. İki ayrı hat üzerinde çalışması düşünülen İstanbul Metrosu 3,5 milyar liraya mal olacakmış.



1971 yılında İstanbul Metrosu nun ilk ihalesini Ruslar kazanmış!


İstanbul Metrosu'nun 2 hattı


Fransız, Kanada, Alman ve Rus firmalarının katıldığı ön raporlara ait ihaleyi Ruslar kazanmıştır. İki ayrı hat üzerinde çalışması düşünülen metro hattının biri Zincirlikuyu'dan başlayarak Şişli, Harbiye, Taksim, Tünel, Karaköy, Eminönü, Beyazıt, Aksaray yolundan Topkapı'ya ulaşacaktır. Bu hatta bir ile bir buçuk kilometre aralıklı 14 istasyon bulunacaktır. Zincirlikuyu - Topkapı hattının bütün uzunluğu 15 kilometre 400 metre olacaktır. İkinci hattın uzunluğu ise 7,5 kilometre olarak tespit edilmiştir. Gaziosmanpaşa'dan başlayacak bu hat Topçular, Edirnekapı, Malta, Saraçhanebaşı, Beyazıt üzerinden Sultanahmet'e kadar uzanacaktır.


  İstanbul Metrosu'nun ilk ihalesini Ruslar kazandı


  Raporların hazırlanması için Ruslara 1 milyon 350 bin lira ödendi. İş, inşaat için üç buçuk milyon lira bulmaya kaldı..


1971 yılında İstanbul Metrosu nun ilk ihalesini Ruslar kazanmış!

  

  İstanbul Metrosu'nun ön raporlarının hazırlanması için açılan uluslararası ihaleyi Ruslar kazanmıştır. Sovyet Technoexport firmasına fizibilite raporlarının hazırlanması için 90 bin dolar (1 milyon 350 bin lira) ödenmiştir.

  İstanbul'un trafik derdini halletmek üzere ümitlerin bağlandığı metronun gerçekleştirilmesinde iş 3,5 milyarı bulmaya kalmıştır. Bu para için hükümet yardımının şart olduğunu belirten Belediye Başkanı Fahri Atabey ''Ben bu anda memuruma doğru dürüst maaş veremiyorum, parasızlık belimizi büküyor.'' demiştir.

  İki hat üzerindeki metroda 160 araba çalışacaktır. Otobüs ve troleybüslerin bir hat üzerinde saatte 6 bin, taksilerin 1500 yolcu taşımasına karşılık metro aynı sürede 40 bin kişi taşıyabilecektir. 

  Gerekli 3,5 milyar lira bulunursa 6 yılda tamamlanabilecek İstanbul Metrosu, Paris ve Londra metrolarından sonra dünyanın üçüncü büyük metrosu olacaktır.


(1971 yılında Reşat Altın 312 liraya satılıyormuş.)


Hürriyet Gazetesi 1971



Abdullah Kutalmış MIZRAK/Emlakkulisi.com




Geri Dön