08 / 11 / 2024

1997 yılında Köprü yerine Tüp Geçit!

1997 yılında Köprü yerine Tüp Geçit!

1997 yılında İstanbul'un iki yakası ''Demiryolu Tüp Geçit Projesi''yle birbirine bağlanacakmış. 2005 yılına yönelik hazırlanan projeye göre, 12.5 kilometre uzunluğunda olması planlanan geçit 650 milyon dolara mal olacakmış.




1997 yılında Köprü yerine Tüp Geçit!


Köprü yerine tüp geçit


Proje ne getiriyor?


1984'te başlanan proje, Asya ile Avrupa arasına demiryolu ile bağlantı kuracak bir temele dayanıyor. 2005'te İstanbul'un 13 milyonluk nüfusuna yönelik hazırlanan projeye göre, Avrupa Yakası'nda Halkalı'dan Sirkeci'ye, Anadolu Yakası'nda Söğütlüçeşme İstasyonu'ndan İzmit'e doğru giden bir demiryolu hattı kurulacak.


Demiryolu rayları birer ilaveyle genişletilerek üçlü raylı sistem oluşturacak. Bu ağ, tüp geçit aracılığıyla birbirine bağlanacak. Bu sistem yerleştiğinde aynı zamanda metro projesine bağlanabilecek. Devlete yılda 1.3 trilyon lira kazandıracak projenin dört yılda tamamlanması ve 650 milyon dolara mal olması öngörülüyor.


Ulaştırma Bakanlığı'nın demiryolu tüp geçit projesi Bakanlar Kurulu'nda tartışma yarattı. Proje kabineyi ikiye böldü. Bayındırlık Bakanı Yaşar Topçu ise Boğaz'a üçüncü köprü yapılmasını savundu. Ulaştırma Bakanı Menzir'in istediği demiryolu tüp geçidi projesine İmren Yakut, İbrahim Gürdal, Güneş Taner, Zekeriya Temizel, Hüsamettin Özkan ve Halil İbrahim Özsoy destek verdi. Eyüp Aşık, Burhan Kara ve Metin Gürdere ise ''üçüncü köprü'' fikrine olumlu baktı. Başbakan Yardımcısı Bülent Ecevit de demiryolu tüp geçidi projesine sıcak baktığını ifade etti.


''Yaklaşık 15 yıldır emek verilen projeleri yeniden gündeme getirdik. Kimse buna engel olamaz'' diyen Menzir, tartışma sırasında suskun kalmayı tercih eden Başbakan Yılmaz'a, ''Bu konuda müspet bir şey söylemezseniz DDY'nin kalkındırılmasında zorlanırız. Elimizde güzel projeler var'' dedi. Brifing şeklinde sunulan demiryolu tüp geçidi projesi konusunda kesin karar önümüzdeki günlerde yapılacak Bakanlar Kurulu toplantısında verilecek.


Manş Tüneli gibi


Kabine toplantısında ele alınan ve Haydarpaşa - Yenikapı arasında yapılması planlanan tüp geçit projesinin yeni aşamasında, Yedikule'ye kadar uzatılması öngörüldüğü öğrenildi. Projeyle tek yönde saatte 60 bin yolcu hedefleniyor. Uzmanlar, geçidin Haydarpaşa - Yedikule hattında yer alması gerektiğini söyledi.


12.5 kilometre uzunluğunda olması planlanan geçidi yapmak için Japon, Fransız, İtalyan ve ABD'li firmalar istekli olmuştu. İngiltere ve Fransa'yı birleştiren ''Manş Tüneli'nin bir benzeri olarak planlanan tüp geçit, denizin dibinde batırılma yöntemiyle konulacak tüplerden oluşacak.  Özlem ÖZTÜRK


(1997 yılında 1 dolar 176.000 liraya satılıyormuş.)


Milliyet 8 Ekim 1997



Abdullah Kutalmış MIZRAK/Emlakkulisi.com




Geri Dön