1995 yılında Belediye, 3. Boğaz Köprüsü yerine tüp geçitte ısrar ediyormuş!
1995 yılında Ankara'nın 3. Boğaz Köprüsü fikrine karşı Büyükşehir Belediyesi tüp geçit projesinde ısrarlıymış. Belediye Başkanı Erdoğan, üçüncü bir köprünün, İstanbul'un doğal güzelliğini bozacak bir rant projesi olduğuna inanıyormuş.
İstanbul 'start' bekliyor
Belediye tüp geçidi, Ankara üçüncü köprüyü savunuyor. Son söz Ankara'da
ANKARA'nın üçüncü boğaz köprüsü fikrine karşı tüp geçitte ısrar eden İstanbul Büyükşehir Belediyesi, Ankara'dan onay bekliyor. Tüp geçit ihalesi için, ABD ve Fransız firmaları kıyasıya yarışıyor.
Çevre sorunlarını ağırlaştıracağı gerekçesiyle üçüncü Boğaz köprüsü fikrini desteklemediğini kaydeden Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Tayyip Erdoğan, tüp geçit projesinde ısrarlı. Erdoğan, üçüncü bir köprünün, İstanbul'un doğal güzelliğini bozacak bir rant projesi olduğuna inanıyor. Erdoğan'a göre tüp geçidi tek kuruş istemeden yap-işlet-devret yöntemiyle yapmak için birçok yabancı firma bulunuyor.
FİRMALAR SIRADA
Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri Kahraman Emmioğlu da Asya ve Avrupa'yı ilk kez deniz dibinden birleştirecek tüp geçit projesi için yabancı firmaların teklif verme yarışına girdiğini anımsatarak şöyle dedi:
''Tüp geçidi birçok firma bir prestij projesi olarak değerlendiriyor. Asya ve Avrupa'yı dünyada ilk kez deniz altından birleştirecek bir projeyi gerçekleştirmek, dünya çapında prestij sağlamak isteyen birçok firmanın hayalini süslüyor. ABD'li Parsons firmasının tamamen yap-işlet-devret sistemiyle Kocamustafapaşa'dan girip, Söğütlüçeşme'den çıkacak 1.2 milyar dolarlık bir teklifi var.
Fransız Bouygues firması da Sarayburnu - Harem arasında deniz dibinden ikisi karayolu biri demiryolu olmak üzere üç ayrı tünelli bir projeyi 1 milyar dolara yapmak için teklif verdi. Ayrıca Japonlar ve İtalyanlar da istekli.''
Ankara'nın özellikle ekonomik olduğu gerekçesiyle desteklediği üçüncü Boğaz köprüsünün 250 milyon dolara (yaklaşık 10 trilyon lira) mal olması bekleniyor. Tüp geçit projesinin ise 24 trilyon liraya çıkacağı belirtiliyor.
İstanbul'un iki yakasını deniz altından birleştirecek tüp geçit projesi fikri ilk kez 1800'lü yıllarda ortaya atıldı. Fransızlar 1860-1870'da Sarayburnu-Şemsipaşa arasında dönemin hükümetine bir çelik tünel tasarımı sundu. 1902'de ise emekli Amiral Ahmet Besim Paşa aracılığıyla ABD'li mühendis Frederic Strom tarafından bir proje hazırladı. 1992'ye gelindiğinde ise Büyükşehir Belediyesi eski Başkanı Nurettin Sözen 1985'te hazırlanan projeyi değiştirerek, ihale hazırlıklarına başladı. Ancak 1992 yatırım programına alınan proje gerçekleştirilemedi.
Milliyet Gazetesi 14 Mayıs 1995
Abdullah Kutalmış MIZRAK/Emlakkulisi.com