27 / 04 / 2024

2003 yılında Demiryolları İstanbul'un 6 kat büyüklüğünde toprağa sahip!

2003 yılında Demiryolları İstanbul'un 6 kat büyüklüğünde toprağa sahip!

2003 yılında TCDD, sahip olduğu 300 milyon metrekare araziyle İstanbul'un 6 kat büyüklüğünde toprağa sahip olduğu ortaya çıkmış. Çeşitli kurumlara 282 trilyon borcu olan TCDD, elindeki arsaları satışa çıkaracakmış.



2003 yılında Demiryolları İstanbul un 6 kat büyüklüğünde toprağa sahip!


Demiryolları 'toprak ağası' çıktı


Devlet Demiryolları'nın İstanbul'un 6 kat büyüklüğünde toprağa sahip olduğu ortaya çıktı. Devlet Demiryolları sahip olduğu 30 bin kilometrekare araziyle Konya dışındaki bütün illerden daha büyük bir araziye sahip. Devlet Demiryolları'nın bu arazileri diğer kamu kurumlarında olduğu gibi Hazine'ye değil şirketin kendi üzerine kayıtlı. 


    Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) sahip olduğu 300 milyon metrekare araziyle, kamu kurum ve kuruluşları içinde kelimenin tam manasıyla ''toprak ağası'' konumunda bulunuyor. 30 bin kilometrekareye tekabül eden arazi miktarıyla, Konya ili dışındaki diğer 80 ilden daha büyük bir toprağa sahip olan TCDD, yeni kaynak arayışı için gözünü taşınmaz arsalarına çevirdi. Demiryolları'na ait arazinin 7 bin kilometrekaresini hattın geçtiği güzergah, 23 bin kilometrekaresini hat dışı araziler oluşturuyor. 

    Toprak ağası olmasına karşın çeşitli kurumlara 282 trilyon borcu bulunan TCDD, hazırladığı yeni kanun tasarısının yasalaşması halinde, 30 bin kilometrekare arazinin yüzde 25'ini 3 yıl içinde satışa çıkararak, 1,5–2 katrilyon gelir hedefliyor. 13 büyükşehir ve 445 il ve ilçe sınırları içinde bulunan arazileriyle göz kamaştıran Demiryolları'nı, diğer kamu kurum ve kuruluşlarından ayıran farklı bir özelliği daha ortaya çıktı. Diğer kamu kurum ve kuruluşlarına ait olan arazilerin Hazine üzerinde görülmesine karşılık, Demiryolları'nın sahip olduğu topraklar, tapu müdürlüklerinde Devlet Demiryolları'nın malı olarak görünüyor. 

    Bu durumdan yararlanmak isteyen TCDD, atıl durumdaki bu arazileri ekonomiye kazandırabilmek için bir kanun taslağı hazırladı. Ulaştırma Bakanlığı’na gönderilen taslakla, TCDD'nin asli koridoru dışında kalan atıl arazilerin 3. şahısların işgalinden kurtarılıp, ekonomiye kazandırılması gerektiği belirtildi. Bu yönde bir kanun tasarısının hazırlanmasının perde gerisindeki nedenlerden biri de, TCDD'nin kullanmadığı arazilerin vergisini ödemek durumunda kalmasından kaynaklanıyor. Demiryolları'nın Maliye'ye olan toplam borcu 129 trilyon lira. TCDD'nin Maliye'ye olan borcun dışında Emekli Sandığı'na 153 trilyon, SSK'ya ise 17 trilyon lira borcu bulunuyor. 

    Demiryolları'nın taşınmazların envanterinin çıkartılması düşüncesiyle, uydu görüntülü ''Coğrafi Bilgi Sistemi''nin (CBS) hayata geçirilmesi için çalışmalara başlandı. CBS ile, TCDD'nin imar durumu, zemin işgalleri yapıları ve arazilerin kimler tarafından işgal edildiğinin tespiti yapılacak. Çalışmanın bu yıl sonuna kadar yetiştirilmesi bekleniyor. Demiryolları’nın arazileri şu illerde bulunuyor: 'İstanbul, Ankara, İzmir, Adana, Gaziantep, Erzurum, Erzincan, Kayseri, Malatya, Diyarbakır, Kocaeli, Adapazarı ve Konya.''


(2003 yılında Reşat Altın 136.000.000 liraya satılıyormuş.)


Zaman 20 Temmuz 2003 



Abdullah Kutalmış MIZRAK/Emlakkulisi.com




Geri Dön