4 maddede sitelerde yaşam kültürü!
Konut Siteleri Yönetimleri Danışmanı Nihat Dönmez Emlakkulisi.com okurları için "sitelerde yaşam kültürü" konusunu kaleme aldı. İşte Dönmez'in o yazısı...
1. Site Yönetimlerinde Komşuluk
Site yönetimlerinin temeli komşuluk hukukudur. Komşuluk hukukuna sahip olan sitelerdeki evler yuva, uyuşmazlık hukukunun hakim olduğu sitelerdekiler ise bağımsız bölüm olur.
Komşuluk hukukundaki sitelerde tüm malik ve sakinler güvenlik, temizlik, teknik bakım sorumluluğunu ve aidat tahsilatını sahiplenirken, aksi sitelerde güvenlik, güvenlik personelinden, temizlik elamanından, teknik bakım, teknik departmandan ve aidat tahsilatı da avukattan beklenir.
Bu ikinci tip siteler, iş yeri gibidir, iç ve dış müşteriler söz konusudur.
Sitelerde komşuluk hukukunu hakim kılacak olan site yönetimidir. Bu özel çaba taşere edilemez, çünkü ölçülebilirlikten ziyade yaşanabilir bir histir ve yalnızca site yönetim danışmanlarınca nakış nakış sağlanabilir.
Site yönetimi, formasyonsuz çalışıyorsa, daha ilk taşınmada asansörün başına güvenlik elamanını dikerek, malike kendi parası ile kendisine yaptırımlar uygulanacağı hissini verir. Bu cümlemiz, isteyen istediği gibi asansörleri kullansın, arızayı sebebiyet versin anlamında değildir. Bu cümleden anlaşılması gereken, daha ilk gününde yaptırım hissi ile uyuşmazlık hukuku arayışında olan bir site yönetimi görünümü yerine, malike ve onun eşyasını onun adına, onun gözetiminde taşıyan ekibe bazı içecek ikramları ile yeni malike tam da huzur bulacağınız bir siteye geldiği hissini vermek gerektiğidir.
Bu konudaki senaryolu, örnek formlu detaylı açıklamalara Famcoturk Standartlarında Site Yönetimleri Kitap setinin, (lacivert) İleri Kitabında yer verilmiştir.
2. Site Yönetimlerinde İletişim
Site yönetimlerinde iletişim, etki-tepki gerekliliğine yüklenmiş bir bilgilendirme süreci değildir. Site yönetiminde iletişim, süreklilik ve samimiyet halkaları ile zincirlenmedikçe, kurumsal kurumlaşmanın soğukluğu içinde site yönetimlerindeki asıl birleştirici olan komşuluk hukukunun samimiyet özelliğini ortadan kaldırır.
Bazı site yönetimleri, AVM, iş merkezindeki hizmet ile, sitelerdeki yapısal yönetimi aynı görmekte ve maalesef belli bir mesai saati içinde, soğuk veya mesafeli, savunmacı bir iletişim ile muhatabını müşteri olarak tanımlayan ticari organizasyonlarla çalışmayı tercih etmektedir. Oysa, bu gibi yerlerde insanlar belli bir zamanı, belli bir amaçla yine sınırlı sürede geçirmek amacında iken, bu insanlar sitelerde ise sürekli ve ikamet amacı ile bulunur. Bu ciddi bir farktır.
Site yönetimlerinde doğallıktan uzaklaştırılmış iletişim, zaten dışarıda resmiyet ve belli standartlarda kendini formatlamış olan sakinlerin, rahatlayıp kendini evinde hissedeceği sitede işe yaramaz, belli bir süre sonra uyuşmazlık ve çatışmaya yol açar.
Site yönetimlerinde SSS (Sıkça Sorulan Sorular), SYH (Sıkça Yapılan Hatalar), SYO (Sıkça Yaşanan Olaylar) dahilindeki konular pasif ve sürekli olarak bir veri dalgası gibi tüm site atmosferini beslemelidir. Aksi durumda, tekrarlanan sorular, hatalar, olaylar belli bir süre sonra site yönetimini ve site yaşamını tehdit edecek seviyeye gelir.
Sitelerde iletişim her şeydir; iletişim yoksa komşuluk da, hoşgörü de, bunları küpleyecek kültür ve disiplin de olmaz. Sitelerde iletişim konusuna, senaryolu, örnek formlu detaylı açıklamalara Famcoturk Standartlarında Site Yönetimleri Kitap setinin, (lacivert) İleri Kitabında yer verilmiştir.
3. Site Yönetimlerinde Hoşgörü
Siteler çeşitli yaş, cinsiyet, kültür, inanç ve yaşam tarzının birlikte yaşamak amacıyla bir araya geldiği yerler değildir. Hiç kimse bir siteye belli bir gruba dahil olmak üzere gelmez iken kısa süre sonra doğal akışla birlikte ortak yer ve şeylerin paylaşılmak durumunda kaldığı bir alan haline gelir. Bu süreçte hoşgörü büyük bir gerekliliktir.
Profesyonellik adı altında site yönetiminin verildiği şirketler, özellikle komşularının teveccühü ile seçimle atanmış yöneticiler/yönetim kurulları bu hoşgörü gerekliliğini iş işleyişi ve akışı içine dahil bile etmezler. Bundan dolayıdır ki hem şirketlerin hem de yöneticilerin çoğunun site hizmet süreleri bir yıldan fazla olamamaktadır.
Hoşgörü site yönetim disiplini ve yaşam kültürü içinde ölçülemez ancak hissedilip yaşanır özellikte bir olgudur. Bu olgunun tüm personel, malik, sakin ve tedarikçiler dahil tüm site iletişilenlerini sarmalaması yöntemine, senaryolu, örnek formlu detaylı açıklamalara Famcoturk Standartlarında Site Yönetimleri Kitap setinin, (lacivert) İleri Kitabında yer verilmiştir.
Hoşgörü, sevgiyle beslenir.
4. Site Yönetiminin Kültürel Sorumluluğu
Site yönetimlerinde farklı kültür ve yaşam tarzında malik, sakinler bir şekilde ortak alan ve yerleri paylaşacaktır. Kültürün iyisi-kötüsü, aşağısı-yukarısı olmaz. Her bir malik, sakin kültürlüdür. Bu özgül kültüre müdahale temek çok ciddi özel hayata müdahale olarak algılanmalıdır.
Kültür üzerinde vesayet kurulmaz. Site yönetimleri, çeşitli sosyal aktivitelerle kültürlerin dikenimsi farklılıklarını doğallıkla törpüler uygulamalarda bulunmalıdır. Bu uygulamalar somut değildir. Özel hayatın kutsallığı, saygınlığı personel seviyesine kadar benimsenmelidir. Aksine davranan site yönetimleri çok kısa sürede sitede huzuru ortadan kaldırmaya sebebiyet verecektir. Kitap setinin tavsiyelerine uyulması durumunda sitedeki kültür farklılığı, çok kısa sürede kültür çeşitliliğine dönüşecektir.
Nihat Dönmez / Site Yönetimleri Danışmanı
12 maddede konut sitelerinin hukuki yapısı!