08 / 05 / 2024

Acil yardımlara ilişkin harcamalar!

Acil yardımlara ilişkin harcamalar!

Acil yardımlara ilişkin harcamalar arasında, yıkma masrafları, geçici iskan, borçlandırmanın istisnası gibi hususlara yer veriliyor. Afetlerin meydana gelmesinden sonra acil yardım yardımlara ilişkin harcamalardan mahallî mülkî amir yetkili oluyor...



Acil Yardımlara İlişkin Harcamalar!   

Afetlerin meydana gelmesinden itibaren, acil yardımlar ve buna ilişkin iş ve hizmetler için, aşağıdaki maddelerde belirtilen yetkiler ve esaslar dahilinde harcamalar yapılıyor. Acil Yardımlara İlişkin Harcamalar hususuna ilişkin hükümler, Afet Harcamaları Yönetmeliği kapsamında yer alıyor.

             

Afetlerin meydana gelmesinden sonra mahallî mülkî amir yetkili oluyor:

             

Yetkiler:

a) Bedeli, ücreti veya kirası sonradan ödenmek üzere canlı, cansız, resmî ve özel her türlü taşıt araçlarına ve gerekli makine alet ve edevatına el koymaya,

             

b) Hiçbir kayda ve merasime tabi olmaksızın tedavi, kurtarma, yedirme, giydirme, barındırma gibi işlerin gerektirdiği acil satın almaları ve kiralamayı yapmaya,

yetkilidir.

             

Bu yetkinin kullanma süresi, afetin sona ermesinden itibaren 15 gündür. Bu süre gerektiğinde Bakanlıkça uzatılabilir.

             

Nakdi ödeme şartı

Madde 14 — Yeme, giyme ve geçici barınma, acil onarım için afetzedelere nakdi ödemede bulunulması ve o anda afetin seyrini azaltıcı ve tesirini önleyici harcama yapılması, Bakanlığın iznine bağlıdır.

            

Ücretsiz haberleşme

Madde 15 — Acil yardım süresi içinde afetin vukuunu ihbar veya yardım taleplerini ve bununla ilgili direktifleri, afetin seyrinin bildirilmesi için yapılacak telgraf, telefon, telsiz, faks, e-Posta haberleşmelerini telgraf ve telefon merkezleri, otoyol, demiryolu istasyonları, askerî muhabere teşkilleri ve benzeri bu gibi araçlara sahip her türlü teşkilât, öncelikle ücretsiz olarak kabul edip muhataplarına ulaştırmaya mecburdurlar.

             

Yaralıları  tedavi

Madde 16 — Gerek afetlerin vukuu sırasında gerekse her türlü kurtarma, barındırma, yardım, söndürme, sevk ve tevzii işlerinde çalışanlardan yaralanan veya sakatlanan yahut hastalananlar en yakın hastaneye veya tedavi yerlerine sevk edilirler.

             

Bunları mülkî ve askeri hastane ve tedavi yerleri ile, umumi, katma, hususî bütçeli idarelere, belediyeye ve hakiki ve hükmi şahıslara ait bütün hastane ve tedavi yerleri hemen tedavi etmeye mecburdurlar. Kamu idare ve müesseselerine bağlı hastane ve tedavi evlerinde bulunanlara parasız bakılır.

             

Mükelleflerle ilişkiler

Madde 17 — Afetlerin meydana gelmesinden sonra mülki amirler 18 - 65 yaş arasındaki askerler ve hâkim sınıfından bulunanlar hariç bütün erkeklere görev vermeğe yetkilidir. Kurtarma işlerinde en çok 3 güne kadar çalıştırılacaklara bedeni hizmetlerinden dolayı ücret verilmez. Çalıştıkları müddetçe parasız ekmek ve katık verilir. Bunların beraberinde getirdikleri veya emir üzerine verdikleri alet ve edevat, malzeme ve vasıtalardan tamire muhtaç hale gelenler, sonradan afet tertiplerinden ödenmek üzere tamir ettirilir.

             

Ziyana uğrayanlarla, tamiri imkânsız olanların bedeli, mahallî rayiç üzerinden yetkili komisyonlarca tespit olunarak sahiplerine ödenir.

             

Yıkma masrafları

Madde 18 — Aşağıda   sıralanan  yıkma   bedelleri   ile   tehlikeyi giderme tedbirleri için yapılacak harcamalar, bu maddede belirtilen esaslar dahilinde afet tertiplerinden karşılanır:

             

a) Yıktırılması kesinleşen binaların mal sahibi tarafından yıktırılması halinde enkaz bedelinden karşılanamayan yıkma masrafları,

             

b) Hasar görmüş, fakat ıslahı mümkün olan binaların, fen kurullarının göstereceği şartlara göre bir sene içerisinde onarımının yapılmaması sebebiyle yıktırılan ve yine enkaz bedelinden karşılanamayan yıkım masrafları,

             

c) Resmi daire ve müesseselere ait binalardan yıktırılması gerekenlerin, bilahare ilgili daire ve müesseselerden talep edilmek üzere yapılacak yıkma masrafları,

             

d) Yer kayması, kaya düşmesi ve çığ gibi afetlerde tehlikenin devamı  veya  tekrarı ihtimali üzerine boşaltılan binaların tehlikeye karşı kesin tedbir alınamayacağına karar verilmesinden sonra yıktırılan ve enkaz bedelinden karşılanamayan yıkma masrafları,

             

e) Bakanlıkça afete karşı arazide gerekli tedbirlerin alınması, tehlikeye maruz yapıların yıkılması ve topluluğun başka yere taşınmasından daha ekonomik görülürse bu tedbirlerin alınması için yapılacak lüzumlu harcamalar,

             

f) Bakanlıkça teşkil edilecek fen kurullarınca tehlikeli görülerek yapı ve ikamet için yasaklanmış  afet  bölgelerinde  mevcut  ve yapılmakta  olan bina ve meskenlerin mahalli, mülki amirlerin emri ile yıktırılması halinde enkaz bedellerinden karşılanamayan yıkma masrafları.

             

Geçîci iskân

Madde 19 — Afete uğrayanların veya uğraması muhtemel olanların bulundukları yerlerde veya başka yerlerde geçici olarak barındırılmalarını ve taşınmalarını sağlamak üzere Bakanlıkça geçici iskânlarında kullanılabilecek her türlü barınak ve bunların alt yapıları inşa edilebilir, ettirilebilir, kiralanabilir veya satın alınabilir.

             

Bu tedbirlerin kısa zamanda yerine getirilmesinin mümkün olamayacağı hallerde, geçici iskân tedbirlerini kendileri almak isteyenlere, Bakanlıkça tespit edilen limitler içinde nakdi yardım da yapılır, ayrıca barınaklarda oturulacak süre de Bakanlıkça tespit edilir.

             

Borçlandırmanın istisnası

Madde 20 — Bu bölümde belirtilen harcamalar ve ödemeler borçlandırmaya tabi değildir.

             

Ancak, 19 uncu madde uyarınca geçici iskân olarak yapılan  barınakların daimi  iskan olarak kullanılması uygun görüldüğü takdirde, Kanunun  hükümleri dairesinde borçlandırmaya tabi tutulur.



Afet Harcamaları Yönetmeliği!
Bayındırlık ve İskan Bakanlığı Merkez Saymanlık Müdürlüğü gelirleri!



Işıl Seren KESKİN/Emlakkulisi.com


Geri Dön