Akfen'in patronu Hamdi Akın: 3. Köprü, maliyetinin üçte birini 10 yılda karşılayamaz!
Akfen Holding Başkanı Akın, 3'üncü köprünün iptali bundan kaynaklanıyor. 3.5 milyar dolara mal olacak köprünün 10 yıllık geliri 1 milyar doları ancak bulur dedi
Akfen Holding Başkanı Hamdi Akın, İDO’nun 2011’in en büyük özelleştirme projelerinden biri olduğunu belirterek, “2012’de finansman sıkıntıları ihalelere yansıyabilir. 3’üncü köprünün iptali bundan kaynaklanıyor. 3.5 milyar dolara mal olacak köprünün 10 yıllık geliri 1 milyar doları ancak bulur” dedi. Akfen Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın, İstanbul Deniz Otobüsleri’nin (İDO) satışının geçen yıl Türkiye’nin en büyük özelleştirme ihalelerinden biri olduğunu belirterek, “Özelleştirme İdaresi’nin (OİB) 2011 yılı gelirleri 350 milyon dolar civarında oldu. Ama tek başına İDO’un satışıyla İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin kasasına 861 milyon dolar girdi. Bu rakam 2011 gibi bir yıl için oldukça büyük bir rakam” dedi. Köprülerle ilgileniyoruz İDO’nun Euromoney bünyesindeki Project Finance dergisinden ‘Yılın Özelleştirmesi’ ödülünü aldığı törene, İDO’nun ortaklarından Souter Investment Yönetim Kurulu Başkanı Brian Souter ile birlikte katılan Akın, şunları söyledi: “Birinci ve ikinci köprünün özelleştirmesiyle ilgileniyoruz. Her iki köprü yollar dahil 300 milyon dolar civarında. Her bir köprü 2011’de yüzde 110-120 kapasiteyle çalışarak 125’er milyon dolar civarında gelir elde etti. Ama üçüncü köprü çok uzakta yapılacak. İlk yıl geliri 50 milyon dolar olsa, sonraki 10 yılda ortalama gelir 70 milyon dolara çıksa 1 milyar dolarlık bir iş hacminden söz ediyoruz. Ama projede sadece köprü 3.5 milyar dolar. Hazine garantisi verilmesinden söz ediliyor. Ancak şimdilik yatırımcı için bu koşullar yeterince cazip değil.” 6 yılda geri kazanırız İDO’nun özelleştirmesine hazırlandıklarında ödedikleri 861 milyon dolarlık bedeli 6 yılda geri kazanabilecekleri öngörüsünde bulunduklarını kaydeden Akın, şunları anlattı: “Bunu yaparken de İstanbul-İzmir otoyol projesindeki İzmit Körfezi’ne yapılacak köprünün en az 6 yılda tamamlanacağı tahmininden hareket ettik. Bir yılı geride bıraktık, kaldı 5-6 yıl. Eğer köprü 6 yılda biterse iyi, 5 yılda biterse beklediğimizden daha az gelir elde ederiz. Köprünün bitimi uzadıkça bu İDO’nun gelirlerine olumlu yansır.” Kim hisse alırsa alsın TAV, Türk şirketi kalır Hamdi Akın, TAV Havalimanları’ndaki hisse satışı sürecinin devam ettiğini belirterek, şöyle konuştu: “TAV’la ilgilendiğini açıklayan Vinci şirketinin Fransız oluşuyla ilgili bazı yorumlar yapılıyor. Şirket bir Fransız şirketi değil, Fransa’da kurulmuş. Çoğunluğu Araplara ait. TAV’la ilgilenen başka şirketler de var. Önemli olan; TAV hissesini hangi şirkete satılırsa satılsın, bir Türk şirketi olacak. Hisseleri İstanbul Menkul Kıymetler Borsası’nda işlem görecek. Türkiye’de binlerce kişi istihdam etmeye devam edecek.” 2012’de 500 milyon lira gelir bekliyoruz İDO’nun CEO’su Önder Sezgi, özelleştirmenin tamamlanmasından bu yana geçen 8 ayda, şirketin pazarlama ve finans departmanlarına yönelik çalışmalar yaptıklarını belirterek, şunları söyledi: “2011 ciro beklentisi 380 milyon liraydı. 408 milyon lirayla kapattık. Fark, yolcu sayısındaki artışın yanı sıra, şirketin yiyecek-içecek gibi yan gelirlerini artırmamızdan kaynaklandı. 2012 yılı için, 500 milyon liranın üzerinde ciro bekliyoruz. Bunu, yeni projelerle yolcu sayısını artırarak yapacağız. 2012’de güvenlik tedbirlerini de artıracağız. Son feribot kaçırma olayından sonra konu gündeme geldi. Havalimanı işletmeciliğinden gelen deneyimimiz var. Araçlardaki temizlik standardını da yükseltiyoruz. İnternet ve call center üzerinden bilet satışını artırıcı altyapı iyileştirmeleri yaptık. SMS ile bilet almayı trafik durumunu öğrenmeyi mümkün kılan yatırımları gerçekleştirdik.” İDO’ya Euromoney’den ‘En İyi Özelleştirme’ ödülü Türkiye'de 2011 yılı en büyük hacimli özelleştirme projelerinden biri olan İDO, Avrupa finans çevrelerinin yakından takip ettiği Euromoney yayın grubu bünyesindeki Project Finance dergisinin düzenlediği proje finansman yarışmasında ‘Yılın Özelleştirmesi’ ödülünü aldı. İDO’nun 861 milyon dolar bedelle Akfen Holding, Tepe İnşaat, Souter Investments ve Sera Gayrimenkul ortak girişimiyle kurulan TASS Denizcilik ve Ulaştırma Hizmetleri A.Ş.’ye devredilişinin 2011 yılının en iyi özelleştirmesi seçilmesinde, ihale sonrası süreçte işlemlerin hızla yürütülmesi ve aynı yıl içinde bitirilmesi etkili oldu. Proje Finansmanı Ödülleri seçmelerinde yenilik, tekrarlanabilirlik, en iyi uygulama, problem çözme, risk azaltma, büyük ya da küçük altyapı projelerinde finansman teslimat hızı ve para değeri kriterleri göz önünde bulunduruldu. Ödüller için 350 proje yarışıyor. Londra’daki yarışmada Türk şirketleri öne çıktı Euromoney yayın grubu bünyesinde yer alan Project Finance dergisinin düzenlediği proje finansmanı yarışmasında global kriz nedeniyle ABD ve Avrupa ülkelerinde yaşanan finansman sıkıntısına rağmen 4 Türk şirketinin büyük çaplı proje finansmanı konusunda ödül alması dikkat çekti. ‘Yılın Özelleştirmesi’ ödülünü alan İDO’nun yanı sıra EnerjiSa, ‘Yılın Sponsoru’, Yeni Elektrik Gebze CCGT konsorsiyumu ‘Yılın Enerji’ ödülünü, Zorlu Enerji de ‘Ortadoğu Yenilenebilir Enerji’ ödülünü aldı. Hülya Güler / HÜRRİYET