21 / 12 / 2024

Akü'de YHT tünel inşaatları konferansı düzenlendi!

Akü'de YHT tünel inşaatları konferansı düzenlendi!

Afyon Kocatepe Üniversitesi (AKÜ) Mühendislik Fakültesi'nde 16 Aralık 2014 tarihinde "Ankara-İzmir Yüksek Hızlı Tren Projesi Ankara/Polatlı - Afyonkarahisar Kesimi Tünel İnşaatları" konulu bir konferans düzenlendi.



AKÜ Maden Mühendisliği Bö'ümü özetim Üyesi Doç Dr. Alı Sarışık'ın konuşmasının ardandan başlayan konferansla söz alan Jeoloji Mühendisi Taylan Demir, projenin Polatlı ite Afyonkarahısar tren garı arasında yer alan 167 kilometrecik hızlı İren imalatının ait yapı işlerim kapsadığını be 1erek,' Proje kapsamında yer alan tum kazı-dolgu tşlen, sanat yap lan, betonarme imalatlar kı bunlar içerisinde ust ve ait geçitler, menfezle', viyadükler de'me tünel imalatlarımız ve top'ak işi imalatlarından da subbalast olarak tabir ettiğimiz tren rayının iç nde bulunduğu balast kademesinin alt seviyesine kadar olan ımalatlannın tamamım yer almaktadır" dedi Demir, projenin Ankara-Konya hızlı tron projesin n 22 kilometresinden bir makas ile aynidğını belirterek bu noktadan Afyonkarahısar tren garının mesafesinin 167 kilometre olduğunu söyledi Demir. "İşimiz Polatlı'dan başlıyor Projede Polatlı yer olarak. coğraf'k özellikler açısından veriliyor Ankara-Konya hızlı tren pro;eS'nın 22 Kilometresinden bir makas ile ayrılarak txz ıma'atımıza başlıyoruz 167 kilometre son'a Afyonkarahısar ganna ulaşıyoruz Polatlı'dan itibaren geldığ mızde Sakarya nehrinin yüzeyledığı havzalardan geçiş yapıyoruz Çakmak köyünden Emirdağ bölgesine, Fmırdag'dan itibaren dev'et karayolunun genellikle sol tarafında kalmak kaydıyla Fm rdağ Bayat, iscehsar, Gobeooler. Gömü hizalan. Akarçay ve oradan da Afyonkaratosar ganna bağlanıyoruz" diye ko nuştu 


"ANKARA-ESKİŞEHİR'DEN SONRA TEK SEFERDE İHALESİ YAPILAN EN UZUN HAT" 

Demir, 167 kilometrelik hattın şu anda yürüyen ve hizmet veren Ankara-Eskışohır hızlı tron hattı hariç bir defada ihalesi yapılan on uzun hızlı tron hattı olduğunu anlatarak, "Afyonkarahisar'dan İzmir'e do^ru dovam edon hatlarda genellikle 60-75 kılometrei'k etaplar halinde ihalesinin nazırlıkları yapılıyor. örneğin Afyonkarahısar-Banaz hattı 75 kı, 'ometre uzunluğunda kı zannediyorum yılbaşı civarında ihale hazırlıklarına başlanacak' ifadelerini kullandı. Demir şöyle devam etti "167 kilometrelik bu hat ıçensmde cş kalemleri bazında bol miktarda çeşitliliği olan bir imalat yolpazesı var. Yaklaşık 45-50 milyon metreküp civarında bir kazı dolgu imalatımız var. 7 Momotre civarında bmn toplam 8 b n 300 metre uzunluğunda olduğunu ifade eden Demir, Bu uzunluğunönümüzdekı günlerde belli olacak 9 kilometreye çıkma durumu var. Tünellenmızm ağırlığı Bayat e Iscehsar ıiçelen arasında yer alan Koroğiubelı bölges nde yer alıyor' dedi Demir şunlan soyledr'Hizlı tren ımalatlannın projelerinde kriterleri içerisinde uymak zorunda kaldığımız, dünya standartlarında boyuna ve eni ne eğrt mleri var ki boyuna eğimlerde yaklaşık yüzde 1 14 civarında eğim uygulayab yoruz Köroğiubeh gibi oklukça apık ve sıkıntılı bir bolgoy; mevcut karayolu standartları ile geçmok hiçbir şokılde mümkün olmuyor. Bun dan dolay ağırlıklı olarak Koroğlubo: bölgosndo bsamında hala yapımı süren 6 b n küsur metre uzunluğunda bir dolmo tunol imalatıdır' dedi.


"5 BİN METRELİK TÜNEL İŞİMİZ VAR" 

Demir, bölgede 6 tünel işi olduğunu belirterek, "Köroğlube'li bölgesinde 6 tünel işim z va.' kı bunla'dan bir tanes ni bitirdik. Bir tane blen imalatımız var. Şu anda bin 5CO metreye ulaştığımz 5 b n metrelik bir tünel işimiz var 2 tane de yeni başlamak üzere olduğumuz hatta yeni başladığımız binnrie 30 metre kadar yürüdüğümüz bir tanesinde de portal çaışma yaptığımız başka bir tünel imalatımız var' diye konuştu. 


"NÜFUS ARTIŞI TÜNELLERİN ARTIŞINI TETİKLEDİ" 

Tünel inşaatlarının tanhmin insanlık tarihinde oldukça eskilere gıttvğ.ne işaret eden Demir, şunları kaydetti: 'Delme tüne! inşaatlanmn tarihi nsanlık tarih nde oldukça eski İnsanlar bannmak. kaçmak, korunmak ıçm bulabıldıklen her türlü kaya. kayaç ve zeminin içerisine oir takım oyuklar yaparak oralarda sığınma, barınma, korkularını giderme gibi maksatlara yer altı yapılarını ku lanmışlardır. Tünel malaları ise özellikle saklama ve ulaşım hızmetennde kullanılmaya başanmıştır. Günümüzdeki Fransa'dakı Paris metrosu. İngiltere deki Londra metrosu, İstanbul Beycg u'ndaTune* adı verıten ıma-atlar dünyanın en eski ulaşım maksadıyla ima' edilen imalatlar arasında sayılıyor. Bütün yapılarda olduğu gibi yoi guzergahlannda. bara arda. tünellerde önce en kolay, yapımı en müsa t o an en sıkıntısız yerlerde bu ışierı yapmaya başlamışlar. Ancak dünyanın nüfusunun aiışı ve nü-1 fusa paralel olarak ihtiyaçlarda meydana gelen artış kola/ardan başka zemin ve kayaçlarda da bütün bu yapıların yapımı gerekliliğini ortaya koymuştur. Tüneller de bu sı sıleyı takıp etmiş er. 150200 yıl insanlar evvel daha zor yerlerde tünel yapmaya başladık:arında ıçlernden geçtikleri dağ grubu ve tepeiennın ağırlıklarını her zaman bir problem oJarak go'muşlerd r. Bunun yapımındaki mantıkla içersinde kazarak geçilen yer sağ- I lamsa tamam ama sağlam değilse bu tozmı başımıza çöker diye düşünülmüştür. Çok uzun yıllar çökmüştür de. Çok can ve mal kayıpları olmuştur O zaman çokmorvn engo omosı »çın çeşitli yontomlor gelışt'mok goroktğı ortaya çıkmıştır dedi. 


"AVUSTURYALI BİLİM ADAMLARININ YENİ YÖNTEMİ" 

1960'lara kadar Amenka da kullanılan tünel açma yöntemlen. Avustralya'da kullanılan tünel açma yöntemlen, Avrupa'da Norvoç tünel açma sistemi. 

Orta Avrupa'da var olan tünel açma sistemlerinin sürekli alımdan geçilen kütlenin çökmemesı maksadıyla getirildiğini dile getiren Demir, 'Çok ve ağır blok'ar mal edilmiş Dışarıda ima' edilerek içen ge tınlmış ve montajları ıçm uğraşılmış Zaman ve emek harcanmış Belli br miktar başansıziığa uğramışlar ve yenden yapmışlar Çok ağır tahkimat elamanları, çok ka'ın beton yapılar kullanılarak ilerlemeye çalışmışlar" diye konuştu. Demir, 1960 lı yıllardan sonra ıkı Avusturyalının geliştirdiği tekn-ğm giderek kabul görmeye başladığını belirterek, şöyle devam etti lçJermden geçtıklen dağ kütlesini başlarına br sorun getirecek, problem yaratacak bir yap halinden çıkarıp o kütleyi taşıma sistemin n bir parçası haline getirmeye çalışmışlardır Dağı kendts»ne taşıtmaya çalışmışlardır Bu sisteme ce yeni Avusturya tünol açma metodu adını vermişlerdir Bu metot halı hazırda dünyada oldukça gomş kapsamlı bir teoridir S-stem haia deneniyor. Başarı oranı yüksek olsa da bunun da ış görmediği yapılar var. Bundan do'ayı hala bir tez olarak dikkate alınır' dedi. Konferansa öğretim elamanları ve öğrenciler katıldı. 


Yenigün 


Geri Dön