Ankara Metrosu'nda yüzde 51 yerli girdi şartına uyulmuyor!
Ankara Metrosu yatırımı için getirilen yüzde 51 oranında yerli girdi şartına, bugüne kadar ihaleyi kazanan Çinli firma CSR Electric Locomotive'nin uymadığı ortaya çıktı
Ankara Metrosu yatırımında yüzde 51 yerli katkı şartı getirilmesinin ardından offset uygulamasının bütün sektörlerde uygulanabilirliği tartışılmaya başlanmıştı.
Ancak, Ankara Metrosu ihalesini kazanan Çinli firma CSR Electric Locomotive'nin, ilk teslim tarihine az bir süre kalmış olmasına karşın, yüzde 51 yerli katkı şartına şimdiye kadar uymadığı ortaya çıktı. Çinli firmanın kümede bulunan firmalarla hiç görüşmediğini ifade eden Anadolu Raylı Ulaşım Sistemleri Kümelenmesi (ARUS) Yönetim Kurulu Başkanı Prof. Dr. Ziya Burhanettin Güvenç, bu zamana kadar sadece bir küme üyesiyle yalnızca bir kez görüşme gerçekleştirildiğini dile getirdi. Güvenç, "O firmanın sertifikasyonu yok, testi yok gibi mazeretlerle ondan o parçayı alamayacaklarını söylediler. Ancak sertifikasyonu ve test sorunu olmayan firmalarımız da var. Onlara hiç uğramıyorlar. Çinli firma 400 milyon doların tamamını kendine ayırmaya çalışıyor" diye konuştu.
Yüzde 51 şartı bir kırılma noktası
OSTİM Başkanı Orhan Aydın, OSTİM Vakfı Yönetim Kurulu Üyesi Doç. Dr. Sedat Çelikdoğan ve ARUS Yönetim Kurulu Başkanı Prof. Dr. Ziya Burhanettin Güvenç, bir araya gelerek DÜNYA'nın sorularını yanıtladı. Ankara Metrosu'nda şartnameye yüzde 51 yerlilik payının konulmasının Türkiye'de bir kırılma noktasını teşkil ettiğini kaydeden OSTİM Başkanı Orhan Aydın, "Geçtiğimiz günlerdeİstanbul'da bir fuarda Almanya'daki bir kümelenmenin başkanıyla görüştük. Kendisi, Türkiye'nin artık açık pazar olmadığını ve gelip burada üretim yapmaları gerektiğini anladıklarını söyledi. Bunların hepsinin arkasında bizim kümemizin çalışmaları var. Bir şartnamede bir cümlenin neleri değiştirebileceğini çok net gördük" dedi.
Offset uygulamasının her sektörde uygulanabileceğini dile getiren Aydın, "Bunun kanun haline getirilmesi gerek. Bunu takip etmemiz lazım" dedi. Yüzde 51 şartı ile ilgili sorunlar olduğunu açıklayan OSTİM Vakfı Yönetim Kurulu Üyesi Doç. Dr. Sedat Çelikdoğan, "Çinlilerle konuşuyoruz. Ancak bizim firmalara daha bir tane sipariş yapılmadı.
Yüzde 51 konusunda Almanya bizi ciddiye alıyor. Türk devletinin felsefesi değişti diyor. Biz bunu kağıtta kalsın diye mi yaptık?” değerlendirmesini yaptı.
Çinli firmanın hiçbir uluslararası sertifikasyonun olmadığına dikkat çeken Çelikdoğan, "Bizim firmalardan istiyorlar ama onlarda yok" diyerek, firmanın şartnameye uymaması halinde teminatının yanacağına, ihalelerden men edileceğine işaret etti. 'Süre daralıyor, henüz görüşme talebi yok' Aynı zamanda Çankaya Üniversitesi Rektörlüğü görevini de sürdüren ARUS Yönetim Kurulu Başkanı Prof. Dr. Ziya Burhanettin Güvenç ise, "Kümede bulunan firmalarımızla hiç görüşmemesi Çinli firmanın iyi niyetinin olmadığını gösteriyor. Biz geçtiğimiz eylül ayında kümenin bütün firmaların listesini, internet sitelerini ve bilgilerini e-posta ile Çinli firmaya gönderdik. Önünüzde fazla süre yok, 324 tane vagonun hizmete girmesi için vakit kısıtlı. Yüzde 51 katkıyı nasıl temin edeceğiz, kimlerle görüşeceğiz diye zaman kaybetmeyin, dedik. Hangi firmaya güveniyorsanız onunla çalışın dedik. Ancak biz Çinli firmaya bu kadar yaklaşmaya çalışırken onlar bizim kümemizi görmezden gelerek hareket etmeye başladı" diye konuştu.
İhale süreci nasıl gerçekleşmişti?
Geçtiğimiz yıl lart ayında gerçekleştirilen Ankara Metrosu ihalesine Koreli, İspanyol ve Çinli firmalar katılmış, ihaleyi 391 milyon dolarlık teklifle Çinli firma CSR kazanmıştı. Dört metro hattı için 324 vagon üretecek olan CSR'nin ilk 15 vagonu 20 ay içinde teslim edeceği, kalan vagonları ise 39 ay içerisinde Türkiye'ye göndereceği belirtilmişti.
Dünya