Artık evlenmek çok zor, yeni evlenecekler dikkat! Ev kurma maliyeti bir senede 2 kat arttı...
Yaşanan yüksek enflasyon ortamı evlenecek çiftleri de son yıllarda sıkıntıya sokuyor. Buna göre, artan fiyatların yanı sıra taksit sınırlaması da zorluyor.
Yaza mevsimine yaklaşırken düğün sezonu da yavaş yavaş başlıyor. Fakat yüksek enflasyon düğün alışverişi yapan çiftleri maalesef zor durumda bırakıyor. Geçen sene ortalama kalitede eşyalar ile bir ev kurmanın maliyeti 300 bin Türk Lirası civarındayken bu yıl 450-500 bin TL’yi buldu. Düğün masraflarını da ekleyince evlenmenin maliyeti 600 bin TL’ye kadar gelmiş oldu.
Fiyatlar artarken ekonomide sıkılaştırma politikaları doğrultusunda taksit sınırlaması getirilmesi ise beyaz eşya ve mobilya üreticilerinin tepkilerine neden oluyor. Üreticiler geçen yıllara göre düğün alışverişinde talebin düştüğü ve yurttaşların ucuz ürüne yöneldiğini belirtiyor. Türkiye’de yılda ortalama 700 bin çift evleniyor.
Cumhuriyet'e konuşan İstanbul Ticaret Odası (İTO) Elektrikli Ev Aletleri Komisyonu Başkanı Fadıl Hekimoğlu, alışverişlerde hareketliliğin başladığını kaydetti. Fakat beklenen seviyelerde olmadığını belirten Hekimoğlu, “Geçen yıla göre de düşük. Fiyatlar beyaz eşyada yüzde 60-65 civarında arttı. Mobilyada biraz daha fazla” dedi. Öte yandan taksit sınırlamasının tüketiciyi zorladığını da belirten Hekimoğlu şunları söyledi: “Perakende veya toplu alımlarda özellikle çeyiz alımlarında düşük taksit sayısı ve kredi zorluğu tüketiciyi oldukça zorluyor. Bu konuda bir gevşeme gerekli. En azından 12 taksit yapılabilir. Esnaf için de kart komisyonları düşürülebilir. Bu konuda kamu bankaları öncülük etmeli. Öte yandan zaruri ürünlerde bir KDV indirimi de gelebilir. Buzdolabı, fırın gibi ürünlerde yüzde 20 olan KDV yüzde 10’a çekilebilir.” diye konuştu.
Tüketicinin orta ve alt segment ürünlere yöneldiğini de söyleyen Hekimoğlu, “Eskiden aralarındaki fiyat farkı 3-4 bin TL’ydi şimdi 15-20 bin Türk Lirası oldu” dedi. Ev mobilyası kategorisinde son yıllarda sepet fiyatlarının oldukça yükseldiğini söyleyen Konfor Mobilya İcra Kurulu Üyesi Akın Can ise şu bilgileri verdi: “Bu durum tüketicilerde satın alma güçlüğüne yol açıyor. Tüketiciler yüksek sepet ortalamalarına sahip ürünleri yüksek taksit seçenekleri ile aylık alım güçlerine indirgeyebiliyor. Bu sebeple taksitlerde ekstra bir sınırlama olmamalı. Tüketicilerimize rekabetçi ve ulaşılabilir bir fiyatlama sunmaya çalışsak da yükselen maliyetler ile listelerimiz 30-60 gün arasında güncelleniyor. Maliyet artışı nedeni ile birlikte hemen hemen her ay sonu liste güncelleme ihtiyacı doğuyor.” dedi.
DÖVİZ ARTTIKÇA FİYATLARDA ARTIŞ GÖSTERİYOR
Taksit sınırlamasının tüketiciyi olumsuz etkilediğini ifade eden Doğanlar Mobilya Grubu CEO’su Mustafa Karamemiş ise; “Bu etkiyi minimuma indirmek amacıyla finans kuruluşları ile müşterilerimizin hayatını kolaylaştıran ödeme seçeneklerini çeşitlendirmeye çalışıyoruz. Fiyatlara gelince bu dönem sadece asgari ücret artışlarının maliyet üzerine etkisini yansıttık. Öte yandan döviz kurundaki yükseliş maliyetlerimize de etkisi olacağından dolayı kontrollü bir şekilde yükseliş yaşanabilir” Küçük ev aletleri markası Arzum’un Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kolbaşı ise “Bizim segmentte ‘fiyat artacak ve taksit düşecek’ korkusu satışları diri tuttu. Yılın ilk üç ayında satışlar yüksekti. Önümüzde Anneler Günü var o da talebi diri tutmaya devam edecek” ifade etti.