AVM'lere ilgi yabancı yatırımcılardan geliyor!
Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Hulusi Belgü: ''2015 yılında perakende sektöründe cirolarda artışın devam edeceği görüşündeyiz. Sektör her geçen gün büyüyor'' dedi.
Türkiye'de AVM sayısı her geçen gün artıyor. Peki, çoklu bir satış noktasını alışveriş merkezi yapan standart ve kriterler nelerdir?
Öncelikle bir yeri alışveriş merkezi (AVM) olarak kabul edebilmemiz için o yerin en az 5 bin metrekare veya üzeri kiralanabilir alana sahip olması gerekir.
AVM'ler sadece satış noktalarının yer aldığı bir yer değil; açılış-kapanış saatleri, güvenlik, hijyen, mağaza karması standartlarının belirlenmiş olduğu, profesyonel bir otorite tarafından yönetilen komple bir tesistirler. Tüketicilerine kendilerini güvende ve insana değer verildiğini hissettiren ferah, modem ve çevreye duyarlı AVM'ler tüketiciler tarafından tercih ediliyor. Özellikle büyükşehirlerde toplu taşımayla AVM'lere kolay ulaşım veya kendi aracıyla gelenler içirt AVM'lerde park yeri bulabilme kolaylığı gibi faktörler de AVM'lerin tercih edilmesinde önemli kriterler.
İstanbul ve Ankara dışındaki şehirlerde AVM proje ve yatırımları hakkında bilgi verir misiniz?
Türkiye'de 81 ilimizin 57'sinde AVM var.
İstanbul ve Ankara dışında Anadolu şehirlerimize baktığımızda buralarda AVM'ler insanımıza pek çok olanak sağlayabiliyor. İstanbul'la karşılaştırıldığında sosyal imkanların nispeten sınırlı olduğu Anadolu'da AVM'ler Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Hulusi Belgü: 2015 yılında perakende sektöründe cirolarda artışın devam edeceği görüşündeyiz.
Sektör her geçen gün büyüyor. Yatırım tarafından baktığımızda ise, yabancı yatırımcı ilgisi devam etmekle birlikte bu ilginin iş geliştirmeden daha çok halen açık alışveriş merkezlerinin satın alınmasına dönük olacağı inancındayız.
insanların sosyalleşebildiği, kültür sanat aktivitelerinden de yararlanabildiği mekanlar haline geliyor. AVM'ler bulunduğu bölgelere değer katan yapılar olduğundan dolayı Anadolu'daki şehirlerimiz için AVM yatırımı talebi devam ediyor.
Geride bırakmaya hazırlandığımız 2014 yılını, AVM yatırımları açısından değerlendirir misiniz?
2014 yılı içerisinde alışveriş merkezi sektöründe ağırlıklı olarak önceki yıllarda başlatılmış olan projelerin tamamlandığını ve açıldığını görüyoruz. 2014'te Mail of istanbul, Akasya, Özdilek Park gibi büyük ölçekli projelerin de aralarında olduğu toplam 13 yeni AVM açılarak toplam kiralanabilir alan büyüklüğü 9,8 milyon metrekareye ulaştı.
Bundan sonraki süreçte yoğunluğun artmış olduğu bölgelerde daha temkinli davranılması gerektiğini ifade etmek gerekir.
Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği'nin (AYD) 2015 yılına dair projeksiyonu nedir?
2015 yılında perakende sektöründe cirolarda artışın devam edeceği görüşündeyiz. Sektör her geçen gün büyüyor. Yatırım tarafından baktığımızda ise, yabancı yatırımcı ilgisi devam etmekle birlikte bu ilginin iş geliştirmeden daha çok halen açık AVM'lerin satın alınmasına dönük olacağı inancındayız.
2015 ve sonrasında AVM'lerde yeniden yapılanma ve mimari güncellemeleri de
görmeye başlayacağız. 7-8 yılı aşkın projelerde güncel ihtiyaçlara dönük revizyonlar başladı, böylece daha güzel, konforlu, yenilenmiş çarşılarımız ile tüketiciye hizmet sunulacak.
AYD'nin kuruluş amacından ve hedeflerinden bahseder misiniz?
AVM'lerin ve AVM yatırımcısının bir konsensüs içerisinde birlikte çalışmasına bir platform oluşturmak ve sektörü hep beraber büyütmek.
Büyütmek derken; sadece rakamsal olarak değil, aynı zamanda sektörü geliştirmek, sürdürülebilir ve yenilikçi olmasını, insana değer veren bir yapıda olmasını sağlamak. AYD'nin amacına bağlı olarak sektörün sağlıklı gelişimine katkıda bulunmak. Sektörün sağlıklı gelişiminden kastımız da "büyüdüm oh ne güzel"den öte, tüm paydaşları yani kamuyu, medyayı, yasa yapıcıyı, sektör çalışanlarını, tedarikçileri, perakendeciyi kucaklayan, sağlıklı bir büyüme hedefleniyor.
AYD'nin her yıl rutin olarak gerçekleştirdiği hizmetler nelerdir?
Etkinlik olarak baktığımızda "AVM Yatırımları Konferansı" yapıyoruz. Markalar Ödül Törenimiz Ve Tüketici Algı Araştırması sunumumuz var. Yılda iki defa inceleme gezisi düzenliyoruz. Dünyanın birçok yerine AVM yöneticilerini kısmen eğitim kısmen de network oluşturmak ve kendi içlerinde kaynaştırma sağlamak amacıyla inceleme gezileri düzenlemeye çalışıyoruz.
Hürriyet Ek