Aydın-Denizli Otoyolu'nun temeli bugün atılacak!
Aydın-Denizli Otoyolu'nun tamamlanmasıyla seyahat süresi bir saat kısalacak ve 2 saat 15 dakikadan, 1 saat 15 dakikaya düşecek. Aydın-Denizli Otoyolu ile 614 milyon TL tasarruf edilecek.
Aydın-Denizli Otoyolu'nun tamamlanmasıyla seyahat süresi bir saat kısalacak ve 2 saat 15 dakikadan, 1 saat 15 dakikaya düşecek. Aydın-Denizli Otoyolu ile 614 milyon TL tasarruf edilecek.
Sözcü Gazetesi köşe yazarı Çiğdem Toker, bugünkü köşesinde Aydın-Denizli Otoyolu'nu kaleme aldı.
İşte Çiğdem Toker'in o yazısı...
Devletin Fernas İnşaat şirketine, otomobil başına 5 Euro garanti verdiği Aydın-Denizli otoyolunun temeli bugün atılıyor.
Geçmişinde iptal edilmiş 10 ihale olan proje için temmuzdaki Yap-İşlet-Devret ihalesini (YİD) kazanan Fernas'ın teklifi, 8.7 milyar TL civarındaydı.
“Civarındaydı” diyorum, zira gerçek rakam açıklanmadı. Şirketle sözleşme imzalandığını, AKP Grup Başkanvekili – ve çoklu baro yasası savunucusu – Denizli Milletvekili Cahit Özkan açıklamıştı.
Otomobil başına 5 Euro garanti, iki yıl önceki ihale sırasında açıklanmış ancak garanti kapsamındaki araç sayısı duyurulmamıştı. Garantiler, milletin cebinden çıkmasına rağmen sözleşme hükümleri “ticari sır” gerekçesiyle açıklanmıyor. Böylece devlet, milletin değil şirketin çıkarlarını kollamış oluyor.
★★★
Kamuoyu, Aydın-Denizli otoyolunda iki ayrı kesimde toplam 67 bin araca yıllık 91 milyon 158 bin Euro garanti verildiğini bu köşede yayımlanan 1 Ocak 2019 tarihli yazıyla haberdar oldu.
Ulaştığımız sözleşme taslağına göre, garantiye esas uzunluk, otomobil sayıları şöyleydi: 1. Kesim: Aydın-Kuyucak (Garantiye esas uzunluk 65 km.) için çift yönde 35 bin otomobil eşdeğer/ gün. (Yıllık 12 milyon 775 bin adet otomobil.)
2. Kesim: Kuyucak-Denizli (garantiye esas uzunluk 85 km.) için 32 bin otomobil eşdeğer/gün. (Yıllık 11 milyon 680 bin adet otomobil) Garantiye esas olacak geçiş ücreti için oluşturulan özel formülün uygulanmasıyla da yalanlama gelmeyen garanti tutarları da şöyleydi:
Birinci kesim için 41 milyon 518 bin, ikinci kesim için ise 49 milyon 640 bin Euro olmak üzere yıllık toplam: 91 milyon 158 bin Euro.
ACELE KAMULAŞTIRMA
İhalesi 3 Temmuz 2020'de yapılan projenin temeli 4.5 ay sonra atılabiliyor. Bu arada eylül ayında güzergah üzerindeki onlarca köy ve mahalledeki araziler hakkında acele kamulaştırma kararı çıktı. Öte yandan Karayolları da 16 Aralık'ta yapılacak müşavirlik ihalesinin duyurusunu yaptı.
Anadolu Ajansı'nın dün geçtiği haberden: “Aydın-Denizli Otoyolu'nun tamamlanmasıyla mevcut güzergahtaki seyahat süresi bir saat kısalarak 2 saat 15 dakikadan, 1 saat 15 dakikaya düşecek. Yol sayesinde, zamandan yıllık 472 milyon ve akaryakıttan 142 milyon olmak üzere toplam 614 milyon lira tasarruf edilecek.”
Toplam yatırım maliyetine dair bilgileri kürsüden veren çıkacak mı bakacağız.
Kuzey Marmara Otoyolu Hasdal Başakşehir kesiminde son durum ne? |