23 / 12 / 2024

Aytül Büyüksaraç: İzmir'e yeni opera binası yapılmalı!

Aytül Büyüksaraç: İzmir'e yeni opera binası yapılmalı!

Baş soprano Aytül Büyüksaraç, "Elhamra'nın restore edilmesi çok zor. Ayrıca bina olarak yetersiz. İzmir artık opera binasına kavuşturulmalı. En büyük hayalim yeni binada sahneye çıkmak" dedi




İzmir Devlet Opera ve Balesi Müdürü Aytül Büyüksaraç, piyano tınılarının yankılandığı bir evde büyüdü. 16 yaşına gelince kendini bir anda konservatuvarın kapısında buldu. Annesinin elinden tutup götürdüğü operada bugün 30'uncu sanat yılını da geride bıraktı. Sahnelerin baş sopranosu Büyüksaraç, hem İzmir, hem de opera için yerel yöneticilere seslenirken, "Elhamra'nın restorasyonu çok zor.  İzmir  artık opera binasına kavuşsun" dedi. Büyüksaraç, en büyük hayalinin de yeni yapılacak sahnede opera seslendirmek olduğunu belirtti. 

-Opera maceranız nasıl başladı?

Opera maceram annem sayesinde başladı. Annem, gençlik yıllarında konservatuvarda piyano eğitimi almış ancak daha sonraları bırakmak zorunda kalmış. Bu yüzden içinde hep sanata karşı bir özlem vardı. Kendisi aynı zamanda lisede Yurttan Sesler Korosu'nun ilk sanatçılarından da biridir. Babam ile evlenene kadar da şarkı söylemeye devam etmiş. 

-Sesinizin güzelliği de annenizden geçmiş sanıyorum. 

Evet. Biz üç kardeştik. Annemizin sanata aşina olmasından dolayı ilkokul yıllarımızda evimize bir piyano geldi. Üç kardeş piyano eğitimi aldık. Bu kardeşler arasından da ben sanata yatkın çıktım. Bunda annemin ve Avusturyalı piyano hocamızın yönlendirmesi olduğunu düşünüyorum. Sonra liseyi bitirdikten sonra annem beni konservatuvara götürdü. O zamana kadar konservatuvarın yerini dahi bilmiyordum. Piyano bölümü için gitmiştim. Şarkı söylüyordum ama opera hakkında hiç bir şey bilmiyordum. 


İYİ Kİ BÖLÜME GİRMİŞİM

-Opera bölümü için nasıl ikna oldunuz?

Çok zor ikna oldum. Konservatuvar, şu an Sabancı Kültür Merkezi'nin olduğu yerdeydi. 16 yaşındaydım. Görevli bana yaşımın piyano eğitimi için çok geç olduğunu söyledi. Ben de annemin eteğini çekiştirip hadi gidelim o zaman dedim. Görevli, başka bir bölüm olarak operaya kayıt olabileceğimi söyledi. Anneme istemiyorum dedim. Annem de opera için beni ikna etmeye başladı. Bir süre inat ettikten sonra peki dedim. Böylece opera maceram başladı. O zaman konservatuvara başlama yaşı da 17.. idi. Sevda Aydan hocam aldığı özel izinlerle beni okula kabul ettirdi. İyi ki de girmişim. Bu yıl 30 sene oluyor.

-Özel bir kutlama yapacak mısınız?

Bir plan yapmadım. Ama neden olmasın. 

-İzmir'e hep opera binası yapılmak istenir. Ancak bir türlü yapılamaz. Yılan hikayesine dönen bu durum hakkında ne diyeceksiniz?

Ben konservatuvarda okurken Bahri Baba Parkı'nın üstündeki opera bale salonunun iskeleti ile beraber büyüdüm. Daha sonra o iskelet yıkıldı. Burhan Özfatura zamanında denizin üzerine yapılması planlanan opera binası için yıktılar. Hatta planları bile çizilmişti. Öğrenciyken o planlara heyecanla bakmıştım. Ondan sonraki belediye başkanları da iyi niyetleriyle birtakım vaatlerde bulundular. Ancak hiçbirisi gerçekleşmedi. En son Ahmet Piriştina'ya Ahmet Adnan Saygun Kültür ve Sanat Merkezi (AASSM) yapılırken opera salonu da olsun demiştim. O da bana opera için ayrı bir bina yapılacağını söylemişti. Ahmet başkanın İzmir için büyük hayalleri vardı. Ama kısmet olmadı. Şimdi bazı oyunlarımızı Elhamra dışında Ahmet Adnan Saygun Kültür ve Sanat Merkezi'nde oynayabiliyoruz. Sahne çukuru olmasaydı onu da oynayamazdık. Bu yüzden AASSM'nin yapımında emeği geçen herkese teşekkür ediyorum. Projeyi bitiren başta başta Başkan Aziz Kocaoğlu olmak üzere katkısı olanlara teşekkürlerimi sunuyorum. Ancak artık kabımıza sığmıyoruz. Elhamra, sinema salonundan operaya çevrilmiş bir binadır. Restorasyonları kendi imkanlarımızla yaptığımız için zorlanıyoruz. Çok kıymetli bir salon ancak opera için yeterli değil. Yeni binamız için Başkan Kocaoğlu'nu her gördüğüm yerde soru yağmuruna tutuyorum. Çünkü şarkı söyleyebiliyorken hayalini kurduğum o sahneye çıkmak istiyorum.


KARŞIYAKA MAVİŞEHİR'DE 

-Yeni opera binası nerede yapılacak?

Karşıyaka Mavişehir girişinde olacak. Temeli henüz atılmadı. Projesiyle ilgili güzel bir yarışma düzenlendi. Birinci seçilen proje, mimarlar Mehmet Kütükçüoğlu, Ertuğ Uçar, Mert Üçer ve Onur Akınoluşan ekibin imzasını taşıyor. Seçici kurulda ben vardım. Çok içimize sinen bir proje oldu.

- İzmir Devlet Opera ve Balesi sanatçıları Antalya'dan dönüşleri sırasında bir kaza geçirdi. Özellikle "Sakat kalmak istemiyorum" diyen Bora Acar Zöngür'ün feryatları hepimizi çok üzmüştü. Onun ve diğer yaralıların son durumu nedir?

Çok başarılı geçen bir açılışın ardından dönüş yolunda 5 arkadaşımız talihsiz bir kaza geçirdi. Bu olay herkesi çok üzdü. Sezona başlarken bir anda motivasyon kaybı oldu. Arkadaşlarımızdan 4 tanesi taburcu oldu. Şükrediyoruz ki hiçbirinin hayati tehlikesi yok. Sadece Antalya'da operasyon geçiren Bora Acar Zöngür arkadaşımız geçtiğimiz günlerde GATA'ya sevk edildi. Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Merkezi'nde tedavisine başlandı. Çok güçlü ve çok güzel bir insan. İnşallah kısa bir sürede ayağa kalkacağını umuyoruz.


'Her oyunda 1-2 kilo kaybediyorlar' 

Büyüksaraç, opera sanatçılığının dünyadaki en zor meslekler arasında yer aldığını söyledi. Büyükaraç, "Bir opera sanatçısı 2- 2,5 saatlik bir performanstan sonra yaktığı kaloriyle bir maden işçisinden sonra en çok efor sarf eden ikinci işi icra etmektedir. Bu literatüre de geçmiştir. Oynadığı oyuna bağlı olarak ciddi şekilde kilo kaybeder. Ben de sahnede 1,5-2 kilo arası veriyorum. Ama tabi ben bunu geri almasını çok iyi biliyorum" dedi. 


Yumurta yerine zencefil 

Opera sanatçılarının seslerini korumak için yumurta içtikleri bilinir. Büyüksaraç da öğrenciyken çok yumurta içtiğini ifade etti. Büyüksaraç, "Konservatvuar yıllarında çok yumurta içtim. Çünkü o zaman onun doğruluğuna inanılıyordu. Şimdi zencefil kullanıyorum" diye konuştu. 



Yeni Asır


Geri Dön