22 / 11 / 2024
fuzul

ÇED raporu ne kadar sürede alınır?

ÇED raporu ne kadar sürede alınır?

Yeni proje ve gelişmelerin çevreye olabilecek sürekli veya geçici potansiyel etkilerinin içine alacak şekilde analizi ve değerlendirmesinin yapılmasına Çevresel Etki Değerlendirmesi deniyor. Peki, ÇED raporu ne kadar sürede alınır?




Çevresel Etki Değerlendirmesi yeni proje ve gelişmelerin çevreye olabilecek sürekli veya geçici potansiyel etkilerinin sosyal sonuçlarını ve alternatif çözümlerini de içine alacak şekilde analiz edilmesi süreci olarak tanımlanabiliyor.


Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED), gerçekleştirilmesi planlanan projelerin çevreye olabilecek olumlu ve olumsuz etkilerinin belirlenmesinde, olumsuz yöndeki etkilerin önlenmesi ya da çevreye zarar vermeyecek ölçüde en aza indirilmesi için alınacak önlemlerin, seçilen yer ile teknoloji alternatiflerinin belirlenerek değerlendirilmesinde ve projelerin uygulanmasının izlenmesi ve kontrolünde sürdürülecek çalışmaları içeriyor.


Bir hidroelektrik santralın, maden sahasının ya da çimento fabrikasının yatırım gerçekleştirilmeden önce ve yatırımın ömrünü tamamlamasından sonraki süreçte toprak, su, hava gibi çevresel etmenlerle olan ilişkisi detaylarıyla inceleniyor. Yöre halkının ikna edilmesi gerekiyor. Tüm bu süreçler sonunda hazırlanan rapor, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’na sunuluyor. Bakanlık ‘olumlu’ ya da ‘olumsuz’ raporu veriyor.


'Çevresel Etki Değerlendirmesi OLumlu' kararı veya Çevresel Etki Değerlendirmesi Gerekli Değildir'kararı alınmadıkça hiçbir teşvik, onay, izin yapı ve kullanım ruhsatı verilmemekte, proje için yatırıma başlanamıyor.


ÇED Yönetmeliği kapsamı dışında olduğu düşünülen faaliyetler için Bakanlık veya illerde İl Çevre ve Orman Müdürlükleri'ne bir dilekçe ekinde ayrıntılı plan, proje (giren hammadde, yapılan işlem, çıkan ürün, kullanılacak kimyasal maddelerin özellikleri vs) eski ve yeni kapasite raporları ve iş akım şemasını içeren bir dosya sunulması gerekiyor.


Neden ÇED Raporu hazırlanır?

Yapılması planlanan faaliyet öncesi ve/veya herhangi bir değişiklik durumunda (kapasite artışı, faaliyet yerinin değişmesi v.s.) faaliyet sahibi tarafından, ÇED Yönetmeliği’nin; EK-I’ inde yer alan projeler için ÇED RAPORU Çevre ve Şehircilik Bakanlığından Yeterlilik Tebliğine göre yetki almış kurum ve kuruluşlara hazırlatılarak Bakanlığa sunulması zorunludur.


ÇED raporu ne kadar sürede alınır?

Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED)raporlarının veriliş süresini yapılan incelemelere bağlı olarak değişiklik gösteriyor. ÇED raporunun bu hususta belirli bir tarihi olmuyor. Ancak inceleme uzun sürese başvuru sahibinden teminat alıp, raporu verilebiliyor. 



ÇED raporu neden gereklidir?


Öznur YASLI/Emlakkulisi.com


Geri Dön