Çilek Mobilya rotayı Rusya ve Amerika'ya çevirdi!
Çilek Mobilya, gözünü Rusya ve ABD pazarına dikti. Şirketin Yönetim Kurulu Üyesi Talha Çilek, "Amerika'ya gitmeden dünya markası olamazsınız. Oraya gitmek için bütün askerlerimizi hazırlıyoruz" dedi..
Bugün 5 kıtadaki 66 ülkede, 444 satış noktasıyla faaliyet gösteren Çilek Mobilya, geçtiğimiz günlerde Hindistan pazarına giren ilk Türk markası oldu. Avrupa dışında Japonya, Venezüela, Nijerya, Fas, Kolombiya, Panama, Singapur gibi birbirinden farklı pazarlarda boy gösteren şirketin hedefinde Amerika ve Rusya'da büyümek var. Tüm dünyada franchise modeliyle genişleyerek uluslararası bir firma olma yolunda hızla ilerleyen Çilek, bugün 2 bin çalışan, 60 bin metrekarelik satış alanına sahip. Biz de şirketin Uluslararası Satış Müdürü ve Yönetim Kurulu Üyesi Talha Çilek'le bir araya gelerek hem şirketin yurtdışı planlarını hem de sosyal sorumluluk projelerini konuştuk.
Türkiye'de mobilya sektörünün durumu nedir?
Mobilya, dünyada 370 milyar dolarlık bir endüstri haline geldi. Türkiye'de pazar 10 milyar dolar. 2012'de mobilya ihracatımız 1.8 milyar dolardı. Bu rakamı 2013 yılının 8 ayında yakaladık. Bu yıl yüzde 15-20'lik bir büyüme bekleniyor. Sektörün 2023 stratejisi de hazır. O dönemde ihracatın 10 milyar dolara çıkmasını hedefliyoruz. Türkiye, dünyadaki ilk 5 mobilya üreticisinden biri olmayı planlıyor. Çilek, mobilya ihracatında ikinci sırada. 250 milyon liralık perakende satış hacmimiz var.
Son yıllarda Türk mobilya sektörü öne çıkıyor. Neden?
Mobilya sektörü gelişiyor. Artık insanlar Çin'de bulamadığı kaliteyi, Avrupa'da bulamadığı fiyatı Türkiye'de buluyor. Avrupalı firmaların çoğu Çin'de üretiyor. İş yapma açısında problem çıkabiliyor. Türkiye tasarıma verdiği önem, esneklik ve makul fiyat seviyesiyle belli bir boşluğu doldurdu.
Siz de bu yüzden mi tercih ediliyorsunuz?
İlk yıllardan itibaren tasarıma önem verdik. Tasarımcılarımızı Legoland, Disneyland gibi çocuk temalı yerlere gönderiyoruz. Turquality'e girdik. O bizim için önemli bir eğitim oldu. AB kriterleri gibi bizi bir yola soktu. Çok sıkı testlere tabi tutuluyorsunuz. Sizde olmayan yetkinlikleri de hemen almanız gerekiyor.
En iyi müşteriniz hangi ülke?
Kuveyt... Çünkü orada evler de aileler de büyük. Birden fazla eş ve çocuk var. Mağazaya gelen bir Arap, 5 çocuğuna 5 oda alıyor.
RUSYA'DA 1 MİLYON DOLARLIK REKLAM YAPTIK
Hangi pazarlarda büyüyorsunuz?
Rusya'da hâlâ yolun başındayız. Zor bir pazar. Ne yaparsan satılmıyor. İnsanlar para harcamaya aç. Aslında Ruslar'ı iyi anlayınca zor değiller. Bir kere güvenlerini kazandıktan sonra yol alabiliyorsunuz. Rusya'da yeni 1 milyon dolarlık reklam yaptık. Bugün 40'ın üzerinde satış noktamız var. Amerika da önemli bir pazar. 2008'de burada bir mağaza açtık ama başarısız olduk. Şimdi bu pazar için bütün askerlerimizi hazırlayacağız. Oraya orduyla gideceğiz. Hazırlıklarımız sürüyor. Israrlıyız çünkü Amerika'ya gitmeden dünya markası olamazsınız.
TOKYO 444 MAĞAZA İÇİNDE CİRODA İLK 15'TE
Japonya'ya giriş maceranız ilginç değil mi?
2006'da Japonya'ya bir fuar için gitmiştik. Ürünleri geri getirmek zor olduğundan bir bayana sattık. 2 ay sonra bu bayan bizi aradı. Yakın çevresinin ürünlerimizi çok beğendiğini, burada mağaza açmak istediğini belirtti. Aylarca bizi ikna etmek için uğraştı, sonunda kabul ettik. Bu bayanın mağazası şimdi Japonya'nın en iyi çocuk mobilyacılarından biri. Tokyo'daki mağaza, ciroda bütün mağazalarımız arasında ilk 15'e girer. Japonya'ya ürün satmak çok önemli. Çünkü kalite anlamında çıtaları çok yüksek.
AÇLIK SINIRINDAKİ ÇOCUKLARA YARDIM EDİYORUZ
Sosyal sorumluluk projeleriniz var mı?
Çilek Vakfı üzerinden dünyada birçok çocuğa ulaştık. Açlık sınırındaki yerlere gidip çocuklara ulaşmayı hedef edindik. 3 yıldır vakıf olarak hizmet veriyoruz. Gıda yardımı yapıyoruz. Kârımızın bir kısmını buna ayırıyoruz. Vakfın profesyonel yöneticileri var. İhtiyacı olan ailelere bunu ulaştırıyoruz. Mimar Sinan Üniversitesi ile ortak bir çalışma yaptık. Farklı okullardaki çocuklar, yaratıcılıklarını artırmak için hayallerindeki odaları çizdiler. Mimar Sinan'daki ağabeyleri bunları uygulanabilir projelere döktü. Biz de bundan fikir alıp geliştirdik. Bir Dilek Tut Derneği'yle de çalıştık. Bir de ücretsiz aile rehberlik hizmeti veriyoruz. Pedagoğumuz var. Telefon ve e-postalara yanıt veriyor. İlk telefon Bakü'den geldi.
RAKAMLARLA ÇİLEK MOBİLYA
* 2012'de şirket yüzde 12 büyüdü.
* Geçen yıl perakende cirosu 220 milyon TL'yi aştı.
* 25 yurtiçi, 22 yurtdışı olmak üzere toplam 47 mağaza açıldı.
* Bu yıl şirket 256 milyon TL'lik ciro hedefliyor.
* Büyüme hedefi yüzde 16.
* 2023 yılında bin 100 mağazaya ulaşmayı ve ciroya bir sıfır eklemeyi hedefliyor.
* Yılda 1 milyona yakın üretim kapasitesi bulunan şirket, 3 milyondan fazla çocuğun odasında.
Sinan Özedincik/Sabah