Çimento ihracatı yüzde 46,35 arttı!
Türkiye Çimento Müstahsilleri Birliği Başkanı M. Şefik Tüzün, 'Geçen yıl küçük bir daralmayla 10,7 milyon ton olarak gerçekleşen ve 550 milyon dolarlık döviz girdisi sağlanan çimento sektörünün ihracatı 2016'nın ilk 2 ayında yıllık bazda yüzde 46,35 arttı'dedi.
Türkiye Çimento Müstahsilleri Birliği (TÇMB) Başkanı M. Şefik Tüzün, 'Geçen yıl küçük bir daralmayla 10,7 milyon ton olarak gerçekleşen ve 550 milyon dolarlık döviz girdisi sağlanan çimento sektörünün ihracatı 2016'nın ilk 2 ayında yıllık bazda yüzde 46,35 arttı.' dedi.
Tüzün, Feriye Lokantasında düzenlenen sektörün son döneminin değerlendirildiği ve 2016'ya ilişkin beklentilerin anlatıldığı basın toplantısında yaptığı konuşmada, Türkiye çimento sektörünün üretimde Avrupa 1'incisi olurken, dünyada Çin, Hindistan, ABD ve İran ile birlikte ilk 5'te yer aldığını anımsattı.
Tüzün, Türkiye'nin çimento sektöründe ihracatta Çin ve İran'dan sonra ilk üçte yer aldığını kaydederek, sektörün, 2015 yılında yaklaşık 3,2 milyar dolar cirosu, 550 milyon dolar ihracatı ve doğrudan 17 bin kişiye ulaşan istihdamı ile Türkiye ekonomisinin lokomotifi konumunda olduğunu söyledi.
Tiizün, 1911'de 20 bin ton kapasite ile başlayan yolculuğun bugün 80 milyon tonun üzerinde klinker üretim kapasitesine ulaştığını ifade ederek, bu rakamın çimento üretimi olarak karşılığının 100 milyon ton olduğunu, devam eden ve başlayacak yeni yatırımlarla 2017 yılı sonuna kadar bu rakama 5 milyon ton daha ilave geleceğini öngördüklerini anlattı.
Geçen yıl çimento sektörünü siyasi ve ekonomik belirsizliklerinin yanı sıra mevsim koşullarının da olumsuz etkilediğini dile getiren Tüzün, '2016 yılının ilk 2 ayında geçen yılın aynı dönemine göre çimento üretimimiz yüzde 34,08 arttı. Üretilen çimentonun yüzde 14,47'si ihraç edildi. Bu dönemde yurt içi çimento satışlarında yüzde 23,84'lük artış yaşandı, ihracatta gerçekleşen yüzde 46,35'lik artış sektörü olumlu yönde etkiledi.' diye konuştu.
Tüzün, bu artışta geçen yılın ilk 2 ayının mevsimsel anlamda olumsuz geçmesinden kaynaklandığını belirterek, 2014'ün ilk 2 ayı ile kıyaslandığında bu rakamın çok da yüksek olmadığını bildirdi.
Geçen yıl çimento üretiminin yüzde 0,3 artarak 72,8 milyon ton gerçekleştiği bilgisini veren Tüzün, 'Sektörün toplam iç satışı yüzde 1,3 artarak 65 milyon ton oldu. Üretilen 72,8 milyon ton çimentonun yüzde 10,7'si ihraç edildi. Sektörün kapasite kullanım oranı yaklaşık yüzde 85 olarak hesaplandı.' ifadelerini kullandı.
İHRACATTA İLK 3'TEYİZ'
Tüzün, '2015'te Türkiye'nin çimento ihracatı 7,8 milyon ton, bu rakama klinker de eklendiğinde 10,7 milyon ton civarında gerçekleşti. Bu rakamlar, çimento ihracatında yüzde 3,5 daralma yaşandığını gösteriyor.
Klinker de dahil edildiğinde toplam ihracatımız yüzde 2,7 küçülmüş geçen yıl.' dedi.
Çimento ve klinker ihracatından 2015'te 550 milyon dolar geldiğini bildiren Tüzün, '2014 ihracat gelirimiz 640 milyon dolardı. Bu da yaklaşık yüzde 14'lük bir düşüşe işaret etmektedir.' diye konuştu.
Tüzün, ancak tüm bu düşüşlere rağmen Türkiye'nin dünya ihracatında üçüncü sırada olduğuna vurgu yaparak bu yıl 500 milyon dolarlık ihracat hedeflediklerini bildirdi.
EN ÇOK ÇİMENTO İHRACATINI SURİYE'YE YAPIYORUZ'
Başkan Tüzün, en çok çimento ihracatı yapılan ülkelere değinerek, ilk sırada gelen ülkenin duyanları şaşırttığını, şu anda iç savaş yaşanan Suriye'nin bu alanda başı çektiğini söyledi.
Suriye'nin 2015'te yüzde 23'le TÇMB üyelerinin son 10 yılda en çok çimento ihracatı yaptığı Irak, Rusya ve Libya'yı geride bıraktığını dile getiren Tüzün, sözlerini şöyle sürdürdü: 'Geçen yıl Suriye'ye 1,7 milyon ton ihracat gerçekleştirildi. 2013 ve 2014 yıllarında en çok ihracat yaptığımız ülke olan Libya pazarı, 1,5 milyon ton ihracat ile ikinci pazar oldu. İsrail ve son yılların şampiyonu Irak'a ise sırasıyla 0,7 ve 0,5 milyon ton ihracat yapıldı. Çimento ihracatının sırasıyla yüzde 23 ve yüzde 20'si Suriye ve Libya'ya yapılırken ihracatta diğer önemli pazarlar İsrail, Irak ve ABD oldu. Çimento ihracatında ağırlık özellikle Suriye'deki artışla Orta Doğu, yani Asya pazarı, olurken, Libya'nın etkisiyle Afrika kıtası ikinci önemli pazar oldu. Klinker ihracatında ağırlık Afrika ülkelerine olurken, Amerika ülkeleri diğer önemli pazar haline geldi. En çok klinker ihracatı Gana, Moritanya ve Fildişi Sahili'ne yapıldı.
Klinker ihracatının yüzde 67'si Afrika'ya yapıldı.'
İRAN VE SUUDİ ARABİSTAN İLE REKABET
Tüzün, gelecek yıllarda ihracatta Afrika ve Amerika pazarının payının artacağını buna karşılık Avrupa pazarının payının daha da düşeceğini tahmin ettiklerini belirtti.
Geleneksel ihraç pazarı olan Orta Doğu ve Akdeniz havzasındaki politik istikrarsızlık, bazı bölgelerdeki savaş durumu, Çin'de büyümenin azalması, Rusya gerginliği gibi olumsuzluklarla birlikte ihracatta sıkıntılı bir döneme girildiğini kaydederek, İran'ın ambargosunun kalkmasının çimento sektörü için fırsat olmadığını, zannedildiğinin aksine Türkiye'nin ihraç pazarlarına tehdit oluşturduğunu vurguladı.
Tüzün, devam eden mega projelerin yanı sıra, 1,5 milyon konut satışı hedefi, kentsel dönüşüm gibi etkenlerin çimento sektörünü olumlu etkileyeceğini aktararak, 2015'e göre çok sınırlı da olsa sektörün büyüyeceğini bildirdi.
Suudi Arabistan'ın hedef ülkeler için ihracat konusunda Türkiye için ciddi bir rakip olduğunu dile getiren Tüzün, Türkiye çimento sektörü ihracatının yaklaşık yüzde 40'ını Orta Doğu ülkelerine yaptığını, burada Suudi Arabistan ile rekabetin kaçınılmaz olacağını söyledi.
AA