17 / 05 / 2024

Emek, dünya sinemalarının Ayasofya'sıdır!

Emek, dünya sinemalarının Ayasofya'sıdır!

Hintli yönetmen Madhu Eravankaranın Emek sizin olduğu kadar benim de sinemam sözleri duyulan tepkiyi özetliyor. İşte sinema dünyasını yönlendiren isimlerin Emek sinemasıyla ilgili söyledikleri...



Emek Sinemasını yıkacak proje, kamuoyunda tepkiyle karşılandı. Emek Sinemasıyla ilgili projeyi İstanbul Film Festivali dolayısıyla burada film izlemiş sinema dünyasının önde gelen isimleriyle paylaştık.

Hintli yönetmen Madhu Eravankaranın Emek sizin olduğu kadar benim de sinemam sözleri duyulan tepkiyi özetliyor. İşte sinema dünyasını yönlendiren isimlerin Emek sinemasıyla ilgili söyledikleri...

Jean Roy (Uluslararası Film Eleştirmenleri Birliği -FIPRESCI- Başkanı, LHumanitè Film Eleştirmeni ) - FRANSA

İstanbul Film Festivali sırasında Emek Sinemasında pek çok film izledim. Bu filmlerin çoğu çok güzeldi; tıpkı Emek Sineması gibi... Büyük filmler büyük mabedlere layıktır. Nihayetinde, Mona Lisayı plastik bir çerçevede görmeyi kabul eder misiniz Emek Sinemasını olduğu şekliyle ve olması gerektiği haliyle koruyalım.

BEYOĞLUNUN BENZERSİZ DOKUSU KAYBOLUYOR

Nick James (İngiliz Film Enstitüsü, Sight & Sound dergisi Genel Yayın Yönetmeni) - İNGİLTERE

Benim için Emek Sineması İstanbulun büyüsünün en esaslı parçalarından biri. Defalarca katıldığım İstanbul Film Festivaline yaptığım son ziyaretlerde, Beyoğlu bölgesinin benzersiz dokusunun, ATM makineleri ve Amerikan zincirlerinin yaygınlaşmasıyla kaybolmaya başladığını fark etmiştim. Orijinal sinema salonlarının en cezbedicisi olan Emekin yıkım tehdidi altında olması ise şehrin kültürel geleceğine dair endişelerimi kat kat artırdı. Emek Sinemasını olduğu haliyle korumanın bir yolu bulunmalı.

YIKMAK ULUSAL KÜLTÜR TARİHİNİN İNK RI DEMEK

Dr. Daniela Sannwald (Sinema tarihçisi, Tagesspiegel Film Eleştirmeni) - ALMANYA

Emek Sinemasını ilk görüşüm Nisan 1999da İstanbul Film Festivalinde FIPRESCI jüri üyesi olduğum sıradaydı. Gösterimlerin ardından film ekipleri, sahneye çıkıp izleyicileri selamlıyordu. Onları arkasındaki kırmızı kadife perde, oturma yerleri, arka plandaki kutular, iki geniş koridor, kırmızı ceketli güler yüzlü yer göstericiler... Bütün bunlar Türk sinema kültürünün uzun yıllarına işaret ediyordu. Nitekim sonradan buranın Yeşilçam sokağı olduğunu; sadece sanatsal açıdan değil, ekonomik açıdan da Türk sinemasının en bereketli dönemine mekan olduğunu öğrendim.

10 yıldır Emek Sinemasında gösterimlere katılıyorum. Son 15 yılda Türk sineması uluslararası ün kazandı. Başarılı yönetmenler, köklerine, tarihe ve ulusal film mirasına bağlılar. Ama sadece sanatsal olarak değil, mekansal olarak da. Emek Sinemasını yıkmak, ulusal kültür tarihinin inkarı demektir.  Emekin yıkımı anlamına gelen kararı ve Emek Sinemasının ulusal ve uluslararası destekçilerine uygulanan taktiklerini öfkeyle protesto ediyorum.

DEĞERİ İNSANLARDA UYANDIRDIĞI HİSTE..

Philip Cheah (Netpack Onursal Sekreteri, Dubai Film Festivali Danışmanı, Asya Pasifik Sinema Ödülleri Ön Jüri Üyesi) -SİNGAPUR

Singapur gibi Ulusal Kütüphanesine kadar yıkılan bir ülkeden geldiğim için kamuoyunun bu ilerlemeye katlanmasının ne demek olduğunu çok iyi biliyorum. İlerleme, iyi / kötü ayrımı yapılmadan savunuluyor. Yaşadığımız çağda kötü ilerleme üzerine kafa yorulmuyor. Emekin değeri sadece mimarisi veya dışı değildir, insanlarda uyandırdığı hislerle de ilgilidir. Ancak bu şekilde korunduğunda, insanlara huzur kaynağı olmayı sürdürebilir. Şehri ziyaret eden bir yabancı içinse her zaman hayranlık uyandırıcı olacaktır.

EMEK SİNEMALARIN AYASOFYASIDIR...

Madhu Eravankara (Yönetmen, Kerala Belgesel ve Kısa Film Yapımcıları Derneği Kurucusu, Vernacular Press Yazarı, Kerala Film Festivali seçici kurul üyesi) - HİNDİSTAN

Emek Sinemasına yıkım yolu açan proje beni şoke etti. 2008 yılında İstanbul Film Festivalinde FIPRESCI jürisindeydim. İstanbulun en eski salonlarından birinde film izlemek inanılmaz bir deneyimdi. Torontodaki Elgin Sinemasında film izlerken Emek Sinemasını hatırladım. Bunun üzerine Emek Sinemasının başına gelenleri duymak beni derin bir üzüntüye sürükledi. Yargının kararına da çok şaşırdım. Kültürel miras olarak korunması gerekiyor. Yeni bir Emek Sineması inşa edebilirsiniz. Bunda sorun yok. Ama bunu yaparken, geçmişin hazinelerini ve hatıralarını mahvedersiniz. Benim için Emek, sinemaların Ayasofyasıdır. Gelecek nesiller için saklanması gerekir. Emeki korumaya çalışan kamuoyunun yanındaydım. İstanbula olan ziyaretimin anıları hâlâ çok taze. Bunların en başında da Emek Sinemasında geçirdiğim anlar geliyor. Lütfen beni Emek Sinemasıyla ilgili gelişmelerden haberdar edin. Emek sizin olduğu kadar benim de sinemam.

EMEK DÜNYA İÇİN KÜLT DEĞERE SAHİP BİR YER

Prof. György Baron (Macaristan Film Eleştirmenleri Derneği Başkanı ve FIPRESCI temsilcisi) - MACARİSTAN

İstanbul Film Festivaline defalarca gelmiş bir ziyaretçi, gazeteci ve jüri üyesi olarak, İstanbulda en fazla zaman geçirdiğim yer Emek Sineması oldu. Emek sadece basit bir sinema değil; dünyanın dört bir yanından sinema meraklıları ve sinema endüstrisinin profesyonelleri için kült değere sahip bir yer. Tarihi sinema salonları bizim ortak kültür mirasımızın bir parçası. Eğer onları yıkarsak, çok önemli bir şeyi sonsuza kadar kaybederiz. Umut ve dayanışmayla Emek Sinemasının dostlarına desteklerimi gönderiyorum.

KAMU MALI OLMASI HAYRETİMİ ARTIRIYOR

Alexis Grivas (Screen International yazarı, El Sol de Mexico Gazetesi Film Eleştirmeni,  Berlin, FIPA ve Guadalajara Film Festivalleri temsilcisi) - YUNANİSTAN

Yargının kararını değiştirerek, tarihi Emek Sinemasının yıkımına yeşil ışık yakması karşısında şaşkına döndüm. Yunanistandaki meslektaşlarımın da aynı şaşkınlığı paylaştığını düşünüyorum. Binanın kamu malı olması şaşkınlığımı artırıyor; bu tam bir rezalet. İstanbulun kültürel kimliğinin bu kadar parçası olan bir yerin otoriteler tarafından onurlandırılması ve saygı duyulması beklenir. İnsanların da bunu istemeye sonuna kadar hakları vardır. Türkiyeden ve dünyadan meslektaşlarıma bu haklı protestolarında sonuna kadar katılıyor; Emekin yıkım kararının konuyla ilgili en üst düzey devlet otoriteleri tarafından uygulanmamasını talep ediyorum.

SİNEMA AÇISINDAN BİR MİHENK TAŞI

Dimitri Eipides (Selanik Film Festivali  ve Selanik Belgesel Festivali direktörü ve programcısı, Toronto Film Festivali seçici kurul üyesi, film eleştirmeni) - YUNANİSTAN

Sinema sanatına tarihi ve kültürel değeriyle katkıda bulunan Emek Sinemasını olduğu şekliyle kurtarma çabalarını tüm gücümle destekliyorum. Emek Sineması bana göre bugüne kadar sinemanın gelişimi ve sinemasal kimliklerin kuruluşu açılarından bir mihenk taşıdır. İstanbul Film Festivaline 30 yıl boyunca merkezlik yapan Emek Sinemasının ani yıkım kararı eşi benzeri görülmemiş bir harekettir ve İstanbulun kültürel zenginliğine katkılarının bilinmediğine dair endişe yaratmaktadır. Emek Sinemasını yıkacak projeyi reddediyorum.

EKONOMİK GÜÇLER KÜLTÜRÜ ÖNEMSEMİYOR

Nando Salva (El Periodico de Catalunya Film Eleştirmeni) -İSPANYA

Ben de sinema salonlarının hızla yok olduğu bir ülkede yaşıyorum. Ne yazık ki, ekonomik ve politik güçler kültürü hiç umursamıyor. Oysa kültür eğitimin vazgeçilmez bir unsuru ve eğitimsiz bir toplumun ilerlemesi mümkün değil. Ekonomik kârı ne kadar önemserse önemsesin... O yüzden Emek sinemasının yıkılmasına karşı verilen mücadeleyi çok haklı ve önemli buluyorum.

EMEK SİNEMANIZIN DÜNYADAKİ YÜZÜ

Rüdiger Suchsland (Frankfurter Allgemeine Zeitung Film Eleştirmeni, Mannheim Film Festivali seçici kurul üyesi) - ALMANYA

Emek Sineması sadece İstanbuldaki en güzel sinema değil, aynı zamanda sinemanın doğduğu dönemden kalan son tapınaklardan biri. Aynı zamanda da İstanbul Film Festivalinin kalbi ve Türkiye sinemasının dünyadaki yüzü. Bunun da ötesinde bu tür kültür mekanlarının kaybolması bir utançtır. Umarım Türkiye farklılığın ve çeşitliliğin insan hayatı için önemini anlar. Ve global kapitalizmin Türkiye kültürünün kalplerinden birini daha işgal etmesine izin vermez.

Bakan Günay: Yıkılmayacak aynen korunacak

Kültür ve Turizm Bakanı Ertuğrul Günay önceki gün yaptığı açıklamada Emek Sineması yıkılmayacak, aynen korunacak. Bu olay ile ilgili raporları herkes dikkatlice okusun. Emek Sinemasının yıkılmasına ve yok edilmesine hepimiz şiddetle karşıyız diye konuştu. Ancak raporda; yapılacak komplekste Emek Sinemasının üst katlarda inşa edileceği yer alıyor. Yani yıkım olmayacak dense de, taşınma işlemi tarihi sinemanın yıkılacağı anlamına geliyor.

Nil Kural / MİLLİYET


Geri Dön