Emlak alım satım vergisi kim öder?
Taşınmaz malların devir sürecinde işlemin tamamlanması ve tapunun yeni sahibi adına tescil edilebilmesi için emlak alım satım harcının ödenmesi gerekiyor. Peki, hesaplanan bu emlak alım satım vergisini kim öder? Satıcı emlak alım satım vergisi öder mi?
Emlak alım satım vergisi kim öder?
Taşınmaz malların devir sürecinde işlemin tamamlanması ve tapunun yeni sahibi adına tescil edilebilmesi için emlak alım satım harcının ödenmesi gerekiyor.
Bu bedel, taşınmaz malın gerçek alım satım bedeli üzerinden binde 20 oranında hesaplanıyor. Örneğin taşınmazın satış bedeli 100 bin TL ise ödenmesi gereken emlak alım satım vergisi de 2 bin TL olarak hesaplanıyor.
Peki, hesaplanan bu emlak alım satım vergisini kim öder? Satıcı emlak alım satım vergisi öder mi? Yoksa emlak alım satım vergisinin tamamını alıcı mı öder?
Kanunen emlak alım satım vergisinin hem alıcı hem de satıcı tarafından ödenmesi gerekiyor. Buna göre yukarıda hesaplanan 2 bin TL'lik vergi hem alıcı hem de satıcı tarafından ödenmek üzere toplam 4 bin TL olarak hesaplanıyor.
Ancak uygulamada tarafların aralarında yaptıkları anlaşmaya göre bu bedeli yalnız alıcı da ödeyebiliyor. Alıcının ödediği bu harç oranı satıcıya verilen satış bedelinden de düşülebiliyor.
Hesaplanan emlak alım satım vergisi, işlemin yapıldığı yerin vergi dairesine ödeniyor. Maliye Bakanlığınca yetki verilmesi halinde ilgili kuruluşlar tarafından da tahsil olunabiliyor.
Ayrıca tapu müdürlüklerinde e-tahsilat uygulamasına geçilmiştir. Bu uygulama ile tapu harçlarının farklı şehirdeki şubelerde dâhil olmak üzere banka şubeleri, ATM’ler ve Görüntülü İşlem Merkezlerinden tahakkuk, tahsil ve kontrolü elektronik ortamda gerçekleştirilebiliyor.
Emlak alım satım vergisi eksik ödenirse ne olur?
Işıl Seren KESKİN/Emlakkulisi.com