23 / 12 / 2024

Farklı Kültür, Aynı Mekan konulu söyleşide mimarlık tartışıldı!

 Farklı Kültür, Aynı Mekan konulu söyleşide mimarlık tartışıldı!

İMOB kapsamında, Hollanda ortaklı oturma grubu üreticisi Danca Türkiye tarafından organize edilen "Farklı Kültür, Aynı Mekan" konulu söyleşide mimarinin değişen yüzü ünlü tasarımcılar tarafından tartışıldı




İMOB kapsamında, Hollanda ortaklı oturma grubu üreticisi Danca Türkiye tarafından organize edilen "Farklı Kültür, Aynı Mekan" konulu söyleşide mimarinin değişen yüzü ünlü tasarımcılar tarafından tartışıldı. Moderatörlüğünü Oylum Talu'nun üstlendiği söyleşiye Aziz Sarıyer, Ferhan Azman ve Esat Fişek konuşmacı olarak katıldı.  



Londra'da yaşayan ünlü Türk mimar Ferhan Azman'ın tasarladığı standı ve birbirinden renkli ürünleriyle İMOB 2013'te boy gösteren oturma grubu üreticisi Danca Türkiye, 01 Şubat Cuma günü farklı bir etkinliğe ev sahipliği yaptı. Danca'nın 116 m2'lik standında bir araya gelen ünlü tasarımcılar "Farklı Kültür, Aynı Mekan" konusunu değerlendirdi. Tasarım dünyasının başarılı isimleri Ferhan Azman, Aziz Sarıyer ve Esat Fişek'in konuşmacı olarak katıldıkları söyleşiyi Oylum Talu modere etti. 


Dünyanın en iyi tasarımcıları arasında gösterilen Aziz Sarıyer, bazı tasarımların değerini zamanın gösterdiğini söyledi. Sarıyer bir ürünün iyi olduğunu gösteren unsurları şöyle sıraladı: "Firma sahipleri konsepte uygun ve satan ürünlerin iyi ürün olduğunu düşünüyorlar. Tasarımcıya sorarsanız bunun tam tersini söyler. Bir ürünün değerini aradan geçen zaman gösterir. Bir ürünün üzerine 40 yıl sonra da laf ediliyorsa o ürün üstün bir tasarıma sahip demektir. Geçici sağlanan başarı tasarımcının değil pazarlamacının başarısıdır. Tasarımcıdan ya firma sahipleri ya da satış müdürleri ürün talep ediyor. Onlar da belli brieflerle tasarımcıyı yönlendirmeye çalışıyorlar. Oysa profesyonellerle çalışmaları ve risk almaları gerekir. Tasarımcıyla çalışan firmalarda satış sorumlularının bile evrensel düşünmeleri, geniş bir vizyona ve yeterli donanıma sahip olmaları gerekir." Amerika, İtalya, Almanya, Japonya, Fransa, İngiltere, Kanada ve Hollanda'nın mobilya ihracatının yüzde 52'sini gerçekleştirdiğine işaret eten Sarıyer, "Türkiye'nin kimyası mobilya yapmaya çok uygun, ciddi miktarda endüstriyel tasarım eğitimi alan genç var. Bu nedenle bu ülkeler arasına girme şansı çok yüksek" dedi.     


Türkler klasik sever

Mimarlık eğitimini İstanbul’da tamamladıktan sonra 1988'de Londra’ya yerleşen Ferhan Azman ise Türkiye'de daha çok klasik tarzda ürünlerin tercih edildiğini söyledi. İngiltere’nin gelecek kuşak mimarları arasında gösterilen yenilikçi ve kendine özgü çalışmalarıyla tanınan Azman "Benim için mobilyanın modası yok. İnsanların isteklerini karşılayacak ve bıkmayacağı ürünleri tercih ederim. İnsanlar akımların içinden en iyisini ve kendine en yakın olanı seçiyorlar; o trend oluyor. Ortada iyi bir tasarım varsa o vazgeçilmez oluyor" dedi. 


Bilkent Üniversitesi'nde iç mimarlık ve çevre tasarımı okuduktan sonra University of Central England’da endüstri ürünleri üzerine master yapan Esat Fişek de farklı kültürel alışkanlıkların mobilya kullanımına ve tasarımına etkilerini değerlendirdi. Yalın fakat anlatımda zengin bir tasarım anlayışını benimseyen Fişek, kültürel farklılıkların en etkili olduğu alanlardan birinin mobilya olduğuna işaret etti. "Tasarımın doğası gereği evrensel ve önde olma eğilimi vardır. Kullanıcı kitlesinin de tasarımcı ile aynı paralelde olmasını beklemek sadece hoş bir hayal olur" diyen Fişek, Danca'nın oturma gruplarıyla kombin edebileceği ahşap ürünler tasarlayacağını söyledi. 


Bursa’da bulunan 5.000 m2’lik tesisinde, ayda ortalama 2.000 oturma eşdeğerinde kanepe/koltuk üreten Danca, İMOB'da Trey, Chuck Duo, Nona, Patchi, Kiwi, Almond, Felice, Jumbo, Charm, Buster gibi modellerini görücüye çıkardı. 



Geri Dön