21 / 12 / 2024

Fikirtepe stratejik planlama ilkeleri!

Fikirtepe stratejik planlama ilkeleri!

Fikirtepe kentsel dönüşüm projesinin stratejik planlama ilkeleri nelerdir? Yeni Fikirtepe, hangi stratejik planlama ilkeleri ile tasarlandı? Fikirtepe kentsel dönüşümde son durumu belirleyen stratejik ilkeler neler? İşte cevaplar...



Fikirtepe stratejik planlama ilkeleri! 


Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından hazırlanan Fikirtepe Kentsel Tasarım Çerçevesi’ne göre Fikirtepe Kentsel Dönüşüm Projesi Stratejik Planlama ilkeleri şöyle;


1- Yaşayan Merkez: Ticari alanlar, metro istasyonları ve D-100 karayolu boyunca konumlanacak şekilde dağılmıştır. Burada amaç, görünürlüğün ve erişilebilirliğin artırılmasıdır. Bu ticari odaklar, çok katmanlı ticaret aktivitelerinin gelişim alanları olarak tanımlanmıştır.


Metro erişilebilirliği, Fikirtepe proje alanı için başat değerlerden biridir. İstasyonlara erişim, istasyonlara

giden iki ana bulvar üzerinden sağlanacaktır. Master Plan kapsamında dairesel tramvay hattı ile gelişim

alanı ve metro istasyonları bağlanacaktır. Buna ek olarak, iki adet füniküler sistem ile yüksek noktalardan

istasyonlara erişim sağlanacaktır.


Kuzey-güney doğrultusunda tasarlanacak yeşil bulvar ve doğu-batı aksındaki yeni omurganın eklemlenmesiyle birlikte Fikirtepe’nin kilit taşı olacak olan merkezi yeşil ve açık alan kurgusu oluşturulmuş olacaktır. Bu alana yeşil omurga adı verilmiştir. İki yeni kuzey-güney doğrultuda ilerleyen bulvar, doğu-batı aksını keserek alanın daha geniş bir çevreye eklemlenebilmesini sağlayacaktır.


Merkezde yaratılan Yeşil Omurga ise Fikirtepe’nin yeni yaşayan merkezi olacaktır.



2- Bütünleşen Donatı Alanları: Her parselin %25’i alınarak açık alan ve kullanımlar oluşturulacaktır. Bu alanlar, stratejik konumlara dağıtılarak, bütünün kullanımına açık bir kamusal alan yaratılmaya çalışılmıştır. 



Fikirtepe stratejik planlama ilkeleri!


Doğu- batı aksı üzerinde ilerleyen merkezi açık alana benzer geniş kamusal alanlar ile birlikte karakter alanları ve farklı mahalleler bazında yerel toplanma alanları oluşturulmaya çalışılmıştır. Bu amaçla, açık alan ve kamusal kullanımların (okul ve kültürel etkinlikler gibi) yoğunlaştığı alanlar oluşturulmuştur. Zorunlu ve esnek/değişken sınırlandırmalar belirlenerek stratejik konuma sahip kamusal alanların mekansal kalitesinin iyileştirilmesi ve geliştirilmesi amaçlanmıştır.



3- Farklılaşan Karakter Bölgeleri: Fikirtepe gelişim alanı sınırları içerisinde 5 adet karakter alanı belirlenmiştir. Alanların tanımı konum, içerik, altyapı ve topografya göz önünde bulundurularak yapılmıştır. Her karakter alanı için belirlenen plan kodları ile alanların kimlik kazanması ve farklılaşması sağlanacaktır. A’dan E’ye 5 adet karakter

alanı belirlenmiştir. Karakter Alanı Haritası bahsi geçen karakter alanlarının proje alanı sınırları içerisindeki dağılımını göstermektedir.


Fikirtepe stratejik planlama ilkeleri!



Bu sayede her karakter alanının kendine has bir kimliğe bürünmesi de sağlanmış olacaktır. Bu

kapsamda;


A Bölgesi: E-5 karayolunun doğusu.

B Bölgesi: Metro istasyonlarına iyi erişim ve karayolunda iyi görünebilirlik.

C Bölgesi: Dik yamaçlarda yer alan topografyası ön plana çıkan arazi.

D Bölgesi: Fikirtepe’nin güney yamacı, Mandıra Caddesine kadar uzanan kısım.

E Bölgesi: Proje alanının güneyinde yer alan ve konut alanlarıyla sınırlandırılmış olan arazi.


Master Plan kapsamındaki 5 karakter alanı içerisinde 62 adet ada yer almaktadır. Her karakter alanı,

alana özel belirlenmiş olan planlama kodlarına göre planlanmak zorundadır.


4- Kolay Bağlantılar: Fikirtepe, D-100 karayoluna yakın önemli bir stratejik konumda yer almaktadır. D-100 karayolu sayesinde Fikirtepe havalimanı yönünden ve kent merkezinden kolaylıkla erişilebilir bir alan haline gelmiştir. D-100 karayolunun Göztepe Kavşağı ve Çeçen Sokak çıkışları aracılığıyla Fikirtepe’ye erişim sağlanmaktadır.



Fikirtepe stratejik planlama ilkeleri!



Var olan özgün altyapı, Fikirtepe’nin gelişiminde kullanılacaktır. Araç kullanımının entegrasyonunun sağlanması

adına aşağıdaki hedefler belirlenmiştir;


- Karayolu ve kent merkezinden alana erişilebilirliğin geliştirilmesi için var olan altyapının optimize edilmesi ve yeni bulvarların açılması gerekmektedir.


- Özel araç park yerlerinin ada bazında çözümlenmesi ve de kamusal araç park etme yerlerinin ulaşım ağıyla entegrasyonunun sağlanması yeni altyapı kamusal alan ve yapısal alan tasarımı ile niteliksel bakımdan entegre edilecektir.


Yaya yolları da ana sistemlere eklemlenecektir. Bütüncül bir yaklaşımla, yaya yollarının alan içerinde dağılımı ile

birlikte alanın erişilebilirliği de artırılmış olacaktır. Kurgulanan ızgara sistem aynı zamanda esnek olma niteliği

taşıması nedeniyle gelecekte gerçekleştirilecek ada bazlı gelişimlere de uyum sağlayabilecektir.



5- Daha İyi Ulaşım: Master Plan, toplu taşım konusuna vurgu yapmaktadır. Mevcut durumda, Fikirtepe konum itibariyle kentle metro ağı aracılığıyla güçlü bir bağlantı kurmaktadır. Bu entegrasyonun sağlanması, alanın gelişimi için önemli bir artı değer taşımaktadır.


Projenin odakları ise şunlardır;


- Toplu taşının erişilebilirliğine dair kapasitenin ve konforun artırılması ve geliştirilmesi için metronun Master Plan gövdesine iyi bir biçimde entegre edilmesi


- Yeni dairesel tramvay hattı ve füniküler sistem aracılığıyla metroya erişimin artırılması ve geliştirilmesiyle birlikte merkezi açık alana bağlantının sağlanması ve de aşırı yükseklik farklılıklarının önüne geçilmesi


- Toplu taşım istasyonları ve duraklarının etrafında yoğun yapılaşma, toplu taşım duraklarına kolay erişim,

merkezlerin yoğun olarak kullanılarak yaşamasını sağlayacaktır.


Yol hiyerarşisi aracılığıyla erişilebilirliğin, yönlendirmenin ve kamusal alanların kalitesinin iyileştirilmesi ve de

geliştirilmesi hedeflenmiştir. Master Plan kapsamında ele alınan başlıca önceliklerden biri yol hiyerarşisinin

mevcut yol dokusuna uygun kurgulanmasıdır.


Alandaki yol hiyerarşisi;


- 30 m taşıt yolu, mevcut durumdaki E-5, İstanbul Çevre Yolu’nu ifade eder. Kadıköy’e giriş yoludur.


- 25 m taşıt yolu, mevcut durumda doğu-batı yönünde akan Mandıra Caddesi’ni ifade eder. Mevcut durumda 10 m olan yolun genişletilerek 25 m olması gerektiği öne sürülmüştür.


- 18 m’lik yollar, yeni açılması planlanan bulvarları ifade eder. Bu yollar aracılığıyla alanın Kadıköy ile olan

bağlantısı kurulacaktır.


- 15, 12 ve 10 m’lik yollar, mahallere ait ızgara sistemi tanımlayan yolları ifade eder. Bu yollar adalara

erişilebilirliği sağlamaktadır.


6- Uyumlu Yapılar: Kentsel Tasarım Projesi ile yapılar arası uyum sağlamak kadar, çeşitliliğe sahip, kaliteli mekanlar yaratılması amaçlanmaktadır. Bu nedenle, yapılaşma koşulları (TAKS ve kule, blok, baza yüzdeleri)

tanımlanmıştır.


Yapılar arasında, kentsel ve mimari ölçeklerde uyum ve çeşitlilik sağlanması amacıyla, farklılaşan 5 karakter bölgesi için farklı yapılaşma kodları belirlenmiştir.


Kodlar, parsel bazında brüt ve net büyüklüklerin belirlenmesinde rol sahibi olan parametreleri ortaya koymaktadır.


Geri Dön