19 / 11 / 2024

Havayolunda cazibe merkezleri batıdan doğuya kayacak!

Havayolunda cazibe merkezleri batıdan doğuya kayacak!

Gelecek 10 yıl içinde havayolu sektörünün merkezinin değişmesi bekleniyor. Sektörün merkezlerinin batıdan doğuya doğru kayacağı, İstanbul, Doha, Abu Dabi ve Dubai gibi kentlerin havayolu seyahati için cazibe merkezi olacağı kaydedildi.





Yakın zamana kadar havayolu sektörünün merkezi Avrupa olarak gösterilirken, gelecek 10 yıl içinde bu durumun değişmesi bekleniyor. Sektörün merkezlerinin batıdan doğuya doğru kayacağı, İstanbul, Doha, Abu Dabi ve Dubai gibi kentlerin havayolu seyahati için cazibe merkezi olacağı kaydedildi. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün hazırladığı raporda, İstanbul’un küresel bir hub olma yönünde birçok avantajının bulunduğu belirtildi. İstanbul’un Avrupa havacılık pazarına ulaşmada maliyet avantajına sahip olduğu, pazarın en canlı olduğu koridorda ve büyümesinin en yoğun yaşandığı Avrupa Ortadoğu bölgesinde bulunmasının etkili olduğu belirtildi. Havayolu sektörünün merkezinin Avrupa’dan gelecek 10 yıl içerisinde batıdan doğuya doğru kayacağı, İstanbul, Doha, Abu Dabi ve Dubai gibi kentlerin cazibe merkezleri olacağı ifade edildi. Raporda, transfer yolcuda Avrupa-Asya-Afrika-Ortadoğu koridorunun pazar payının yüzde 66 olduğu, havalimanı kiralama kapsamında yaklaşık 10 milyar dolarlık gelir elde edildiği kaydedildi. Rapora göre, önümüzdeki 20 yıl toplam uçak sayısına 20 bin ilave olacağı hesaplanıyor. Böylece 600 bin ilave uçak teknisyenine ve 400 bin pilota ihtiyaç duyulacağı gerçeği ortaya çıkıyor. Türkiye’nin ise 2023 hedefl erini yakalayabilmesi için her yıl 500 pilot yetiştirmesi gerekiyor. Şu an 780 yabancı pilot istihdam ediliyor. Bu sürecin tersine dönmesi, ihtiyaçların yerli kaynaklardan karşılanması, hatta dışarıya pilot ihraç edilmesi için temellerin çok sağlam olması gerekirken, bu da havacılığın tabana yayılması için amatörcülüğün gelişmesi ve önünün açılması gerektiğini gösteriyor. 


ABD-Türkiye Konferansı mayısta 


Amerika-Türkiye İkili Hava Ulaştırma Anlaşmaları Konferansı, 1-4 Mayıs’ta İzmir’de 20 ülkenin katılımıyla gerçekleştirilecek. Konferans kapsamında Türkiye’nin anlaşması bulunan ülkeler ile yeni ek frekanslar belirlenecek. Bulunmayan ülkelerle de yeni ikili anlaşmalar yapılacak. Hazır bulunan ülkelerle ise ilişkilerin geliştirilmesi planlanıyor. 2013- 2016 dönemi için ICAO Konseyi’ne üyelik çalışmaları ise başlatılmış durumda. 


150 milyon yolcu sayısı aşıldı 


Türk sivil havacılığında yolcu sayısı, 2013’te yüzde 14.6 artışla 150 milyonu aştı. 2013’te dış hat yolcu trafiği yüzde 11.8 artışla 73 milyon 393 bin 414’e, direk transit yolcu trafiği de 654 bin 502 rakamına ulaştı. Geçen yıl iç hat uçak trafiği bir önceki yıla göre yüzde 13.3 artarak 680 bin 525 oldu. Bu oran 2012 yılında yüzde 3.7 idi. Dış hat uçak trafiği ise yüzde 9.9 artışla 540 bin 821’ye yükseldi. Hizmet verilen toplam uçak trafiği 281 bin 669, üst geçiş trafiği (overfl ight) ile 1 milyon 503 bin olarak gerçekleşti. 2013’te havayolu yük taşımacılığında da artış sürdü. Geçen yıl bir önceki yıla göre y üzde 14.5 artışla 2 milyon 574 bin 894 ton yük (kargo+posta+bagaj) havayolu ile taşındı.



Dünya


Geri Dön