İki köprünün alternatifi yok, aynı anda başlamayabilirdi!
İstanbul'daki bakım ve onarım organizasyonsuzluğu, 3. köprüye zemin mi hazırlıyor sorusunu akla getiriyor
Eksen İnşaat yetkilileri, yüz yüze veya telefonla görüşme taleplerimize yanıt vermedi. Şirketin internet sitesine bakıldığında ise bugüne kadar Karayolları Genel Müdürlüğü’ne ait birçok işi yaptığı, bu işlere ait sözleşme tarihleri, bedelleri görülüyor, ancak Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’ne ait ihale ya da sözleşmeye dair herhangi bir bilgi yer almıyor.
Bu sözleşmeye ilişkin bilgilerin paylaşılmasını talep ettiğimiz şirket çalışanlarından ise “Bu bilgilerin daha sonra internet sitesinde paylaşılacağı, şu an bu bilgilerin verilemeyeceği, hiçbir yetkilinin şirkette olmadığı, bu nedenle herhangi bir görüşme yapamayacağı...” şeklinde bir yanıt aldık.
Şehir Plancıları Odası İstanbul Şube Sekreteri Akif Burak Atlar kent içi trafiğin belli saatlerde yoğunluk yaşadığını belirterek “İki önemli güzergâhta iki önemli köprünün eşzamanlı bakıma alınmaması gerekirdi. Bakım önceliğine göre çalışma yönteminin belirlenmesi gerekiyordu” dedi. Atlar, “Gece çalışmalar yürütülebilir. İki köprünün alternatifi yok. Aynı anda başlamayabilirdi” dedi. 3. köprü projesinin İstanbul trafiğini hafifleteceği şekilde sunulduğuna vurgu yapan Atlar, “Bu trafik yoğunluğu gerekçe gösterilerek, 3. köprünün kamuoyunda meşruiyet kazandırılmaması gerekiyor” diye konuştu.
Fatih Sultan Mehmet (FSM), Haliç köprüleri ve Ayamama Deresi’ndeki çalışmalarını altüst ettiği İstanbul trafiğinde kalan yurttaşlar çile dolduruyor. FSM köprüsündeki bakım ve onarım çalışmalarını yapan şirket eleştirilerin hedefinde.
Eksen Proje İnşaat Turizm ve Ticaret AŞ çalışmaları üç aya yaymakla eleştiriliyor. Açık ve şeffaf olması gereken çalışmalarla ilgili ihale veya şartname bilgileri açıklanmazken verilen bilgiler, FSM’de kırma işlemini Eksen İnşaat, FSM ve Haliç köprülerinde asfaltlama çalışmasının İSFALT tarafından yapıldığıyla sınırlı kaldı. Uzmanlar ise aylar öncesinden bilinen bakım onarım çalışmalarında İstanbul trafiği için neden önlem alınmadığını soruyor, arabalı vapur ve deniz otobüsü seferlerinin arttırılması gerektiğini belirtiyorlar.
Marmaray bilmecesi
CHP İstanbul Milletvekili, Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu üyesi Haluk Eyidoğan, en az 6 ay öncesinden çalışmaların yapılacağının belli olduğuna dikkati çekerek “Neden kriz yönetimi planlanmadı, önlem alınmadı?” diye sordu. Eyidoğan, şunları söyledi:
1999 depreminden sonra ulaşımda yaşanacak krizin önlenmesi için deniz ulaşımı güçlendirildi. Yenikapı, Bostancı, Maltepe, Kartal ve Pendik’te araba vapurları planlandı. İstanbul’da bu acil durum için yapılan iskeleler neden kullanılmadı? Yenikapı’da boş duran bir araba vapuru tahrip olmaya bırakılmış. Safayburnu’nda da araba vapuru iskeleleri acil durum için yapılmış. Bu kriz anlarında bunlar kullanılabilirdi. Deniz otobüsü seferi neden arttırılmadı?
15 milyonluk megakentte deniz ulaşımının payı yalnızca yüzde 2.5. Deniz ulaşımına gerekli önemi vermeyerek, 3. köprüye davetiye çıkarıyorlar. Ya beceriksizlikten ya da bilerek yapıyorlar.
CHP Milletvekili Haluk Eyidoğan, İstanbul’un ulaşım sıkıntılarını büyük ölçüde çözeceği iddia edilen Marmaray projesinin bitme noktasına geldiğini ancak Marmaray’ın kullanılması için yapılması gereken Halkalı-Gebze demiryolunda hiçbir aşama kaydedilmediğini belirtti. Eyidoğan “Sivil toplum örgütlerinin desteklediği Marmaray’ın 2012-2013’te bitirilmesi öngörülüyordu. Ancak demiryolu bitmeden Marmaray’ın kullanılması mümkün olmayacağından, acaba demiryolu mu beklenecek. Marmaray görünen tarihten çok sonra bitecek? Marmaray’ın geciktirilmesi 3. köprüye gerekçe mi olacak, insanlarda ‘3. köprüye ihtiyaç var' düşüncesini mi uyandıracak?'' diye konuştu.
Şule Köktürk-Cihan Oruçoğlu/Cumhuriyet