22 / 11 / 2024
fuzul

İmar barışı uzatıldı mı? İşte son durum!

İmar barışı uzatıldı mı? İşte son durum!

8 Haziran'da başlayan imar barışı başvurularında son başvuru gününü uzatılacağı gündemde. Peki, imar barışı uzatıldı mı? İşte son durum...




İmar mevzuatına aykırı yapıların kayıt altına alındığı imar barışı uygulamasında başvurular 8 Haziran 2018 tarihinde alınmaya başlandı. 31 Aralık 2017 tarihinden önce yapılmış mevzuata aykırı yapılar için imar barışı kapsamında yapı kayıt belgesi alınabiliyor.

Yapı adınan alınan bu belge birçok fayda sağlıyor. Yapı malikleri varsa yıkım ve para cezalarından kurtulabildiği gibi, yapılarına istedikleri abonelikleri de iskan olmadan bağlatabiliyor. Ayrıca, bu belge alındıktan sonra tüm kat maliklerinin onay vermesi ve yeniden proje çizilmesi halinde kat mülkiyeti tesis ettirilmesi de mümkün oluyor.

Tüm bu olanakları sağlayan imar barışına ilgi her geçen gün daha da büyüyor. Geçtiğimiz günlerde Çevre ve Şehircilik Bakanı Murat Kurum'un yaptığı açıklamaya göre, yaklaşık 8 milyon 150 bin vatandaş imar barışına müracaatta bulundu. Başvuru talebinin 13-14 milyon olmasını beklediklerini belirten Bakan Kurum, başvuru süresinin uzatılması için gelen taleplere de kayıtsız kalınamayacağını açıkladı.

İmar barışı uzatıldı mı? İşte son durum..

Bakan Kurum'un açıklamasına göre imar barışı uzatılıyor. 31 Ekim 2018 tarihinde sona ermesi beklenen imar barışında başvurular 31 Aralık 2018 tarihine kadar alınmaya devam edilcek.

Buna göre, imar barışına henüz başvuruda bulunmayan kaçak yapı sahipleri 2 ay içerisinde başvurularını gerçekleştirebilecek. İmar barışı başvuru bedelinin de yine bu sürede ödenmesi gerekecek.

Nasıl başvurulacak?

İmar barışı başvuruları e-devlet üzerinden yapılıyor. Başvuruları yapı maliklerinden herhangi birisi veya vekili yapabiliyor. e-Devlet üzerinden Yapı Kayıt Sistemindeki Yapı Kayıt Belgesi formunun doldurulması suretiyle müracaatta bulunulabiliyor. Ayrıca, Bakanlığın yetkilendirdiği kurum ve kuruluşlara başvurulmak suretiyle de müracaatta bulunulabiliyor.

Başvuruda gerekli bilgi ve belgeler

Yapı kayıt belgesi için e-devlet yoluyla başvuru yapacak vatandaşlardan şu belgeler istenecek:

1.    E-devlet şifresi

2.    Geçerli bir cep telefonu numarası

3.    Geçerli bir e-posta adresi

4.    Beyan edilecek yapının adresi

5.    Tapusu varsa ada ve parsel bilgileri

6.    Toplam inşaat alanı; konutların ve işyerlerinin ayrı ayrı toplam alanları (m2)

7.    Yapıdaki konut ve işyeri sayısı

8.    Arsa/Arazinin emlak vergi birim değeri (TL/m2) (İlgili belediyesinden alınabilecek)

9.    Yapının bulunduğu arsanın alanı; varsa tapudaki alan yoksa beyan edilecek alan (m2)

10.    Yapı sınıfı (sistemin sunacağı seçeneklerden seçilecek)

11.    İmar mevzuatına aykırılığın tarif edilmesi

12.    Yapıyı gösteren ve ayrılık kısmını gösteren birer adet fotoğraf.

Ne kadar ödeme yapılacak?

Yapı Kayıt Belgesi bedeli, yapının bulunduğu arsanın 29/7/1970 tarihli ve 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanununa göre belirlenen emlak vergi değeri ile yapının yaklaşık maliyet bedelinin toplamı üzerinden, konutlarda yüzde üç, ticari kullanımlarda yüzde beş oranında ödeniyor. 

Yapı Kayıt Belgesi bedeli belirlenirken;

a) Yapının bulunduğu arsanın emlak vergi değeri, ilgili belediyesinden temin edilen arsa ve arazi asgari metrekare birim değerleri esas alınmak suretiyle hesaplanıyor.

b) Yapının yaklaşık maliyet bedeli belirlenirken birim maliyet bedeli;

1) Tarımsal amaçlı basit binalar için 200 TL/ m2

2) 1-2 katlı binalar ve basit sanayi yapıları için 600 TL/m2

3) 3-7 katlı binalar ve entegre sanayi yapıları için 1000 TL/m2

4) 8 ve daha yüksek katlı binalar için 1600 TL/m2

5) Lüks binalar, villa, alışveriş kompleksi, hastane, otel ve benzeri yapılar 2000 TL/m2

6) Enerji üretim tesisleri için 2.000.000 TL/MW,”

“7) İskele, liman, tersane için 1500 TL/m2,”

“8) İstinat duvarı, dolgu alanı, havuz, spor sahaları ve benzeri bina niteliğinde olmayan yapılar için 150 TL/m2,”

İmar barışında ne kadar ödeme yapılacağı online hesaplama aracından görülebiliyor. Hesaplama http://apps.csb.gov.tr/imarhesapla/ adresindeki İmar Barışı Hesaplama Aracı'ndan yapılabiliyor.

İmar barışı başvuru güncelleme

İmar barışında yapılan beyanların doğru ve eksiksiz olması gerekiyor. Yapı Kayıt Belgesi düzenlenemeyecek yapılar için bu belgenin düzenlendiğinin tespit edilmesi durumunda, Yapı Kayıt Belgesi iptal ediliyor, bu belgenin sağlamış olduğu haklar geri alınıyor.

Yapı Kayıt Belgesi bedeli olarak yatırılmış olan bedel iade edilmiyor ve belge düzenlenmesi safhasında yalan ve yanlış beyanda bulunulan müracaat sahibi hakkında 10 uncu maddenin ikinci fıkrası uyarınca suç duyurusunda bulunuluyor.

Hata yapıldıysa..

Yapı Kayıt Belgesi için ödeme yapmış ve bu hatalı veya eksik beyanla Yapı Kayıt Belgesini almış olan vatandaşlar da e-devlet platformu üzerinden “Güncelle” komutu yardımıyla gerekli düzeltmeleri yapabiliyor. Değişikliğe onay verildiğinde, daha önce alınmış olan Yapı Kayıt Belgesi iptal edilecek, güncellenen başvuru için yeni bir belge üretiliyor. 

Para iadesi yapılıyor

Yapı Kayıt Belgesi bedeli fazla ödenmiş ise, fazla ödenen kısmın iadesi için Müdürlüğe başvurulabiliyor. Müdürlükçe yapı mahallinde inceleme yapılarak Bakanlık resmi internet sitesinden yayımlanan düzeltme formu iki nüsha olarak doldurulmak suretiyle müracaat sahibine iade edilecek tutar belirleniyor. 

Eksik ödeme yapılmışsa ne olacak?

Yapı Kayıt Belgesi bedeli eksik olarak ödenmiş ise müracaat sahibince e-Devlet üzerinden gerekli düzeltme işlemi yapılması ve eksik olan meblağın ödenmesi sağlanarak, duruma uygun yeni Yapı Kayıt Belgesi düzenlenebiliyor.
 
Eksik olan meblağın ilgilisince ödenmemesi halinde verilmiş olan Yapı Kayıt Belgesi iptal ediliyor, daha önce yatırılmış olan bedel iade edilmiyor ve yalan beyanda bulunan hakkında 5237 sayılı Kanunun 206 ncı maddesi uyarınca suç duyurusunda bulunuluyor.


İmar barışında merak edilen 142 soru!

İmar barışı 31 Aralık'a kadar uzatılıyor! Dikkat!


Işıl Seren KESKİN/Emlakkulisi.com

 


Geri Dön