İnşaat sanayisi pandemiye rağmen büyüdü!
Koronavirüs salgınına rağmen inşaat sektörü pazarında daralma yaşanırken bu dönemde inşaat malzemeleri sanayisinde büyüme devam etti. Pandemi döneminde ihracatını değer olarak 21 milyar dolar seviyesinde koruyan sektör, yurt içinde ise ‘yenileme’ talebiyle büyümeye devam etti.
Türkiye İnşaat Malzemesi Sanayicileri Derneği (Türkiye İMSAD) Yönetim Kurulu Başkanı Tayfun Küçükoğlu, pandemide inşaat sanayisinde yenilenme talebinin de yardımıyla büyümenin devam ettiğini söyledi. Milliyet'ten Duygu Erdoğan'ın haberine göre; iç pazarda renovasyon ağırlıklı bir süreç geçirdiğine vurgu yaptı. Küçükoğlu, “İnşaat sektöründeki bütün sanayi ürünleri ya yeni inşaatlarda ya da yenileme faaliyetlerinde kullanılıyor. Pandemi etkisiyle hane halkı bütçesinden ayrılan bazı harcama kalemleri kısıtlamalar dolayısıyla yapılamadı. Dolayısıyla bütçede artı bir fon oluştu. Diğer taraftan evde kalma süresinin artması sonucu evin ihtiyaçlarını gidermeye, konforunu artırmaya, daha iyi ortamda oturmaya dair büyük bir farkındalık oluştu. Bu süreçte, yıllardır yapılmayan, kentsel dönüşümün etkisiyle ertelenen yenileme pazarında, 2020 yılının ikinci çeyreğinde başlayan düşük faizlerin de etkisiyle muazzam bir gelişme oldu” şeklinde konuştu.
22 milyar dolar hedefi
İnşaat malzemeleri sanayi ihracatı otomotiv, tekstil ve hazır giyimden sonra en yüksek ihracat yapan üçüncü sektör oldu. 2020 'de sektörün miktar bazında tüm zamanların en yüksek yıllık ihracatını yaparak yeni bir rekora imza attığını anımsatan Küçükoğlu, “2019 yılında 51.6 milyon ton olan ihracat 2020 yılında 59.96 milyon tona yükseldi” açıklamasında bulundu.
Dünyada Türkiye’de üretilen inşaat malzemelerine fiyat ve kalite performansı ve güven konusunda talebin arttığını söyleyen Tayfun Küçükoğlu, bu sayede rekabet ortamının da kızıştığını söyledi. Küçükoğlu, “Tüm bu gelişmeler çerçevesinde değerlendirdiğimizde mevcut pazarlarda koronavirüsn etkisinin azalması halinde 2021 yılında 22 milyar dolarlık bir ihracat rakamını yakalayacağımızı öngörüyoruz” şeklinde konuştu.
Mineral ürünler ihracatta lider
İnşaat malzemeleri ihracatında öne çıkan ürünler hakkında bilgi aktaran Tayfun Küçükoğlu, “Ağırlıklı taşa-toprağa dayalı, kendi maden yataklarımızdan elde edilen madenlerin işlendiği inşaat malzemeleri sanayisinde, miktar olarak en yüksek ihracat artışı mineral ürünlerde yaşandı. Cam, seramik, çimento, hazır beton, alçı, kireç, tuğla, ateşli tuğla, doğal taşlardan mermer, traverten, granit gibi çok çeşitli ürünleri kapsayan mineral ürünlerin oranı, yaklaşık 60 milyon tona ulaşan inşaat malzemeleri ihracatının yüzde 72’lik bölümünü oluşturdu. Mineral ürünlerin toplam ihracat içindeki oranı daha önce yüzde 42 seviyesindeydi” dedi.
Birim fiyatı düşüşte
İnşaat malzemeleri sanayisinin ortalama yıllık ihracat birim fiyatı ise 2019 yılında kilo başına 0.41 dolar iken 2020 yılında 0.35 dolara düştü. Bu gerilemede salgın ve pazar koşullarının ortalama ihracat birim fiyatları üzerinde yarattığı aşağı yönlü baskının etkili olduğu belirtildi. Sektör temsilcileri bu değeri çok daha yukarı çıkarma potansiyelinin olduğunu belirtirken, birim fiyatının artırılması için çalışacaklarını ifade ediyor.