23 / 12 / 2024

İrtifak hakkının tapuya tescili nasıl olur?

 İrtifak hakkının tapuya tescili nasıl olur?

İrtifak hakkı, bir taşınmaz mal üzerine, diğer bir gayrimenkul veya şahıs lehine kurulan ve hak sahibine sınırlı bir yararlanma sağlayan hak olarak tanımlanıyor.Peki,İrtifak hakkının tapuya tescili nasıl olur?



İrtifak hakkının tapuya tescili nasıl olur?

Gayrimenkul sahibi,taşınmaz malı başkasının kullanmasına izin veriliyorsa irtifak hakkı one geçiyor. Bu hak tapuya tescil edilebiliyor.İrtifak hakkının tapuya tescil işlemleri şu şekildedir;


1.Kadastro Müdürlüğüne sözlü olarak talepte bulunuluyor.


2.Talepte hangi parsel lehine, hangi parsel aleyhine irtifak hakkı tesis edileceği açıkça belirtiliyor.


3. Kamu Kurum ve Kuruluşlarının talepleri resmi yazı ile yapılıyor.


4. Kadastro Müdürlüğünce istem belgesi ve başvuru fişi düzenlenir. Resmi taleplerde başvuru fişinin düzenlenmesine gerek yoktur.


5.İlgililer başvuru fişinde belirtilen gün ve saatte temin edecekleri taşıt ile birlikte irtifak hakkı ölçüsü için görevlendirilen kadastro elemanlarını taşınmaz malın mahalline götürüyor.


6.İlgilileri tarafından zeminde işaretlenen irtifak hakkı geçiş güzergahı ölçülüyor. Geçiş güzergahının projede gösterilmiş olması halinde, güzergahın paftaya işlenmesi için gerekli ölçüler yapılıyor. Ölçü işlemlerinden sonra irtifak hakkı ile ilgili olarak düzenlenen değişlik tasarımının imar yasası ve yönetmeliklerine uygunluğunun onayı için taşınmaz malların bulunduğu yere göre, belediye ve  mücavir alan sınırları içinde belediye başkanlığına, belediye ve mücavir alan sınırları dışında ise il makamına (il idare kurulunun  olumlu kararının alınması ve onay için) bir üst yazı ile gönderiliyor.


7.Değişiklik tasarımı 2 nüsha olarak düzenleniyor. Onaydan sonra bir nüshası Kadastro Müdürlüğüne iade ediliyor.


8. Kamulaştırma Kanunu'na göre yapılacak irtifak hakkı tesislerinde Belediye Encümeni ve İl İdare Kurulu  kararı alınamıyor.


9.Belediye ve Valilik'ten olumlu karar geldikten sonra, değişiklik tasarımına uygun olarak görevli  kadastro elemanlarınca;


Kadastro görmeyen yerlerde, Kadastro Müdürlüğü ve Tapu Sicil Müdürlüğü için 2 nüsha tescil bildirimi düzenleniyor.

 

Kadastro gören yerlerde Genel Müdürlük/Bölge Müdürlüğü, Kadastro Müdürlüğü ve Tapu Sicil Müdürlüğü için 3 nüsha tescil bildirimi düzenleniyor.


10.Düzenlenen tescil bildirimleri ve ekleri tescil için Tapu Sicil Müdürlüğüne gönderiliyor.



İrtifak hakkı bedeli nasıl hesaplanır?

https://emlakkulisi.com.tr/irtifak-hakki-bedeli-nasil-hesaplanir/323513


Özge ÖZDEMİR/Emlakkulisi.com


Geri Dön