23 / 12 / 2024

İstanbul Havalimanı inşasının ÇED raporu mecliste!

İstanbul Havalimanı inşasının ÇED raporu mecliste!

İstanbul Havalimanı'nın inşasından önce projenin ÇED raporunda yer alan bazı hususlarla ilgili gerekli çalışmaların yapılıp yapılmadığı meclis gündemine taşındı. CHPli Akar, konuyla ilgili soru önergesi hazırladı...



CHP Kocaeli Milletvekili Haydar Akar, İstanbul Havalimanı'nın inşasından önce projenin ÇED raporunda yer alan bazı hususlarla ilgili gerekli çalışmaların yapılıp yapılmadığına ilişkin soru önergesi hazırladı. Akar, sorusunun Ulaştırma Ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan tarafından yanıtlandırılmasını istedi.

CHP'li Akar, ''Üçüncü Havalimanı Projesi, T.C. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü tarafından “Yap-İşlet-Devret” modeli ile 3 Mayıs 2013'de ihale edilmiştir. İhale Cengiz - Kolin - Limak - MAPA - Kalyon Ortak Girişim Grubu tarafından 10 milyar 247 milyon euro (maliyet), 22 milyar 152 milyon Euro (ihale bedeli) olacak şekilde ve müellifleri Grimshaw, Nordic Office of Architecture. Haptic Architects olacak şekilde alınmıştır'' diye konuştu.

Akar, açıklamalarına şu şekilde devam etti: ''Havalimanı proje alanı yaklaşık 7.650 hektar kadardır. Bu alanın 6.173 hektarı orman, 1.180 hektarı madencilik ve diğer kullanım, 660 hektarı göl, 236 hektarı mera, 60 hektarı tarım, 2 hektarı fundalık olmasına rağmen ekolojik unsurların göz önünde bulundurulmadığı yaşanan aksaklıklarla birlikte ortaya çıkmaktadır.

Üçüncü Havalimanı projesi ÇED raporunda yer alan bazı hususlara baktığımızda bu bölgenin kuşların göç alanında olduğu yaklaşık 200 kuş türünün yıl içinde toplam 600 bin kuşun göç ettiği belirtilmektedir. Yapımı öncesinde bölge de 2 yıl süre ile kuş sürülerinin göç yolları ve uçuş rotaları belirlenmesi gerektiği ve buna ilişkin gerekli tedbir ve önlemlerin alınması gerektiği, Kuş gözlem raporlarının 6 aylık periyotlar halinde Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğü'ne sunulacaktır” denilmesine rağmen bu açıklamanın aksine kuş gözlemleri yapılmadan inşaata başlandığı görülmüştür.

Yine bölgenin rüzgar faktörünün de göz önünde bulundurulmadığı Yeni havalimanının yapıldığı kentin kuzey bölgesinin ‘yılın 107 günü fırtınalı, 65 günü ise yoğun bulutlu’ olduğu saptamalarına ve henüz 4 aylık süreçte bir çok uçağın rüzgar nedeni ile yeni havalimanına iniş yapamadığı gerçeği İle görülmektedir.''

CHP Kocaeli Milletvekili Haydar Akar'ın soruları:

1. Üçüncü havalimanı inşasından önce ÇED raporunda yer alan hususlara ilişkin hangi çalışmalar yapılmıştır? Yıllık 600 bin kuşun göç alanında yer aldığı belirtilen üçüncü havalimanı bölgesin de yapımcı firma bu unsurları göz önünde bulundurmuş mudur?
2. ÇED raporunda da yer alan 6 aylık gözlem raporları yapılmış mıdır? Yapılmışsa hangi tarihlerde yapılmış ve hangi bulgulara ulaşılmıştır? Yapılmamış ise Bakanlığınız tarafından firmaya neden inşasına ilişkin gerekli izinler verilmiştir? 
3. Türkiye Havacılık Tıbbı Derneği’nin-raporuna göre, son 20 yılda dünyadaki sivil uçuşlarda,  çarpması nedeniyle 18 büyük kaza meydana gelmiş ve 200 kişi bu nedenle hayatını kaybetmiştir.
Bu kadar ciddi sonuçların olabileceği kazalara ilişkin Devlet Hava Meydanlarının almış olduğu önlemler nelerdir?
4. Yine bölgenin 107 gün fırtınalı, 65 günü ise yoğun bulutlu olduğu iddiaları doğru mudur? Bu konuda yapılan çalışmalar nelerdir?
5. Açılışı ile birlikte rüzgar faktörü nedeni ile inişlerin yapılamadığı ya da diğer havalimanlarına acil inişlerin yapıldığı seferler bulunmakta mıdır? Bu seferler hangileridir ve hangi tarihlerde meydana gelmiştir?
6. Yine kuş sürülerinden kaynaklı havalimanına geri dönmek durumunda kalan uçuş seferleri olmuş mudur? Bu nedenden kaynaklı iptal edilen, acil dönüş ve iniş yapma durumunda kalan sefer sayısı kaç olmuştur? Bu seferler hangi tarihlerde olmuştur?


Geri Dön