İstanbul Havalimanı'nın 3. pisti bugün açılıyor!
Son hazırlıkları tamamlanan İstanbul Havalimanı'nın bağımsız üçüncü pisti bugün açılıyor. İstanbul Havalimanı’nda saatlik uçak iniş kalkış kapasitesin 80‘den 120’ye ulaşacak 3. bağımsız pistin yanı sıra, yapılan törende cami ve devlet konuk evinin de açılması planlanıyor.
Benzersiz mimarisi, güçlü alt yapısı, üstün teknolojisi ve sunduğu üst düzey yolculuk deneyimi ile açıldığı ilk yılda küresel bir hub olan İstanbul Havalimanı’nın 3. bağımsız pisti Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın katılması planlanan törenle hizmete açılıyor.
İstanbul Havalimanı’nda saatlik uçak iniş kalkış kapasitesini 80‘den 120’ye ulaşacak 3. bağımsız pistin yanı sıra, yapılan törende cami ve devlet konuk evinin de açılması planlanıyor.
İstanbul Havalimanı 3. Bağımsız pisti
3. bağımsız pist ile İstanbul Havalimanı, bu sayıda pist ile bağımsız paralel operasyon gerçekleştiren Türkiye’de ilk, Avrupa’da Amsterdam Schiphol Havalimanı’ndan sonra ikinci havalimanı konumunda yer alıyor.
İstanbul Havalimanı Terminali kapsamında bulunan 3. bağımsız pistin faaliyete geçmesiyle beraber iç hat uçuşlarındaki mevcut taksi sürelerinde yaklaşık yüzde 50 oranında düşüş meydana gelecek. Yapılan simülasyonlara göre ortalama uçak iniş süresi 15 dakikadan 11 dakikaya inecek, ortalama uçak kalkış süresi ise 22 dakikadan 15 dakikaya inecek. Hava trafiğinin çok yoğun olduğu havalimanlarındaki sıkışıklığı hafifletmeyi planlayan, ikinci “End-Around Taksi Yolu” da yeni pist ile birlikte hizmete girecek. Böylelikle aynı anda iniş kalkış yapılan İstanbul Havalimanı’nda, uçakların yerdeki canlanmada kısıtlama yaşandı.
İstanbul Havalimanı, şu an 3 bağımsız ana pist ve 2 yedek pistleri ile 5 adet operasyonel piste sahip olacak. Yeni pist ile hava trafik kapasitesi saatte 80 uçak kalkış-iniş sayısından en düşük 120’ye ulaşırken, hava yollarının slot esnekliği yükselecek. Yeni pistle beraber günlük olarak ortalama 2 bin 800’den fazla iniş kalkışa izin verebilecek kapasiteye ulaşılabilecek.
Piste ait taksi yolları 23 mt gövde ve her iki kısımda 10.5 mt kaplamalı banket genişliği bulunuyor. Toplamda taksi yolarının genişlikleri, kaplamalı banket dahil 44 mt’dir. Taksi yollarından, 4 adeti kuzeyli operasyonlarda, 4 adeti de güneyli operasyonlarda pisten hızlı çıkışı sağlayacak özelliğe sahip, hızlı çıkış taksi yolu kullanılmıştır. Diğer taksi yolları, enine bağlantı taksi yolları ve boyuna bağlantı hizmeti sağlayan paralel taksi yollarıdır. Toplamda 25 adet taksi yolunda yer alıyor.
3. bağımsız pist havacılıkta CAT-III olarak adlandırılan en zorlu hava koşullarında iniş ve kalkışa olanak sunacak elektrik ve elektronik seyrüsefer sistemlerine sahip. Pisti gövde kaplaması asfalt ve beton olmak üzere iki çeşit gövde kaplaması içermektedir. 36 pist başının bulunduğu kısımda ağırlıklı inişlerin olacağı planlanmış ve 375 mt beton kaplama yapılacak. Pistin geri kalan kısmı 2685 mt asfalt olarak yapılıyor. Pistin kaplamalı banketleri de tamamıyla asfalt kaplamadır.