23 / 12 / 2024

İstanbul ulaşımında çözüm hatları! Marmaray!

İstanbul ulaşımında çözüm hatları! Marmaray!

Kazlıçeşme - Söğütlüçeşme arasını 20 dakikaya indirecek projenin yaşama geçmesinin ardından yapılması planlanan raylı sistemler İstanbulluların trafik sorunu karşısında yeni alternatifi olacak. İstanbul ulaşımında çözüm hatları...





Kazlıçeşme - Söğütlüçeşme arasını 20 dakikaya indirecek projenin yaşama geçmesinin ardından yapılması planlanan raylı sistemler İstanbulluların trafik sorunu karşısında yeni alternatifi olacak.


Asya’yla Avrupa’yı yer altından birbirine bağlayacak Marmaray’la İstanbul’un ulaşım ağı da yeniden şekillenecek. Kazlıçeşme- Söğütlüçeşme arasını 20 dakikaya indirecek projeden sonra raylı sistemler trafikten bunalan İstanbullular için alternatifsiz olacak.


Milyonların yaşadığı mega kent İstanbul’da trafik en büyük dert. Dünyanın modern birçok şehrinde bireysel ulaşım dışında metropol sakinlerinin tercih ettiği en önemli araçlar şüphesiz raylı sistemler.



Onlarca kilometrelik mesafeleri dakikalara düşüren metro ve tren sistemleri gelecek yıllarda İstanbullular için de alternatifsiz olacak. Bütün şehri baştan sona saracak raylı sistemler ne zaman tamamlanacak? Bir İstanbullu metrodan inmeden kaç dakikada önemli merkezler arasında yolculuk yapabilecek? Şehrin önemli merkezleri ne zaman metroyla buluşacak? Milliyet, bu soruların cevaplarını aradı.


İstanbul ulaşımında çözüm hatları! Marmaray!


İstanbul için dönüm noktası hiç şüphesiz 29 Ekim 2013. Bu tarih Marmaray’ın deniz geçiş kısmının hizmete gireceği tarih. Projeyle Kazlıçeşme ile Söğütlüçeşme arası 20 dakikaya inecek. Bu kesimin uzunluğuysa 13,5 kilometre olacak. Tren, yeni yeraltı istasyonları olan Yenikapı ve Sirkeci boyunca ilerleyecek, İstanbul Boğazının altından geçip diğer bir yeni yeraltı istasyonu olan Üsküdar’dan ilerleyerek Ayrılıkçeşme’de tekrar yüzeye çıkacak ve Söğütlüçeşme’ye ulaşacak.


Avrupa yakasındaki Halkalı ile Asya yakasındaki Gebze ilçelerini kesintisiz ve yüksek kapasiteli bir banliyö demiryolu sistemiyle birbirine bağlayacak projenin yüzey kısmı ise 2016 yılında hizmete girecek. Boğazın her iki yakasındaki, Halkalı-Kazlıçeşme ve Söğütlüçeşme-Gebze arasındaki banliyö iyileştirmesi kesiminde mevcut 2 hat tamamen kaldırılacak ve 3 hatlı hızlı tren ve banliyö trenlerinin bir arada çalışabileceği yüzeysel demiryolu ağı döşenecek.


Ağ, Avrupa’da 19 km, Asyada 44 km olmak üzere toplamda yaklaşık 63 km uzunluğunda olacak. 2016 yılında İstanbullular Gebze’den Marmaray’a bindikten 115 dakika sonra Halkalı’ya ulaşabilecek. Marmaray, İstanbul raylı sistemlerinin şehre yayılmasında kilit rol oynayacak. Avrupa yakasında Yenikapı, Anadolu yakasındaysa Üsküdar istasyonları hem metro hem de feribot bağlantılarının merkezindeki istasyonlar olacak.


Boğaz’a teleferik

Haliç üzerine yapılan Şişhane-Yenikapı metro köprüsü inşasının tamamlanmasıyla Yenikapı’dan Taksim’e yaklaşık 10 dakikada ulaşmak mümkün hale gelecek. Gelecek yıl tamamlanacak geçiş köprüsüyle Yenikapı’dan raylı sistemlere binen bir İstanbullu, önce Taksim’e oradan da aktarmayla Hacıosman’a 30 dakikada ulaşabilecek. İstanbullular boğaz geçişleri için  Marmaray  ve köprüler dışında teleferik alternatifini 2015 yılında kullanabilecek.

10 kilometrelik Mecidiyeköy-Çamlıca teleferik hattıyla Boğaz’ın diğer yakasına geçiş 22 dakikada gerçekleşecek.



Boğaz geçişi 1,95 lira


Sultan Abdülmecid’in 1860’ta ortaya attığı ve 2004 yılında inşasına başlanan Marmaray’ın Üsküdar girişinde düzenlenecek açılış törenine, Cumhurbaşkanı Gül ve Başbakan Erdoğan ile bazı yabancı devlet adamlarının katılımı bekleniyor. Açılışa günler kala, istasyonlarda da son hazırlıklar yapılıyor. İstanbul-Ankara Yüksek Hızlı Tren Hattı’nın yanı sıra İstanbul Metrosu’na da bağlanacak Marmaray’da uygulanacak bilet fiyatları 1,95 lira civarında olacak. İstanbulkart, Marmaray’da da geçecek.


Yıl yıl metro hatları


Metro yatırımları gelecek yıllarda şehrin hemen her noktasına ulaşacak hale gelecek.

2015:

* Kartal-Kaynarca metro hattı. Uzunluğu: 4,5 km Yolculuk süresi:8 dakika

* Üsküdar-Sancaktepe metro hattı. Uzunluğu: 20 km Yolculuk süresi: 26 dakika

* Levent-Rumeli Hisarüstü metro hattı. Uzunluğu: 3,3 km Yolculuk süresi: 6 dakika

* Mecidiyeköy-Çamlıca teleferik hattı. Uzunluğu: 10 km Yolculuk süresi: 22 dakika

2016:

* Halkalı-Gebze Marmaray yüzey metrosu. Uzunluğu: 63 km Yolculuk süresi: 115 dakika

2017:

* Bakırköy İDO-Bağcılar Kirazlı Metro Hattı Uzunluğu: 9 km Yolculuk süresi:13,5 dakika

* Bakırköy-Büyükçekmece Tüyap metro hattı. Uzunluğu: 25 km Yolculuk süresi: 38 dakika

* Sabiha Gökçen Havalimanı-Pendik Metro Hattı. Uzunluğu: 9 km Yolculuk süresi:13,5 dakika

* Mecidiyeköy-Mahmutbey metro hattı. Uzunluğu: 18 km Yolculuk süresi: 27 dakika

* Kaynarca-Tuzla Tersane metro hattı. Uzunluğu: 3,5 km Yolculuk süresi: 6 dakika

2018:

* Yenikapı-İncirli metro hattı. Uzunluğu: 7 km Yolculuk süresi: 10,5 dakika

* Başakşehir-Kayaşehir-Olimpiyat tramvay hattı. Uzunluğu. 15 km Yolculuk süresi: 45 dakika

* Başakşehir-Kayaşehir metro hattı. Uzunluğu: 3 km Yolculuk süresi: 4,5 dakika

* Çekmeköy-Taşdelen metro hattı. Uzunluğu: 5,2 km. Yolculuk süresi: 8 dakika

2019:

* Halkalı-Arnavutköy-3. Havalimanı raylı sistem hattı. Uzunluğu: 33 km Yolculuk süresi: 33 dakika

* Kabataş-Mecidiyeköy metro hattı. Uzunluğu: 6,5 km. Yolculuk süresi: 6 dakika

* Dudullu-Kayışdağı-İçerenköy-Bostancı metro hattı. Uzunluğu: 13,4 km. Yolculuk süresi: 21 dakika

* Bağcılar (Kirazlı)-Küçükçekmece (Halkalı) metro hattı. Uzunluğu: 9,4 km Yolculuk süresi: 14 dakika



ARİF BALKAN / Milliyet Gazetesi


Geri Dön