28 / 12 / 2024

İstanbul'daki trafiğin nedeni karma konut projelerinin artması mı?

İstanbul'daki trafiğin nedeni karma konut projelerinin artması mı?

İstanbul Büyükşehir Belediyesi trafik sorunu için rapor hazırlattı, konutun yanında karma kullanımlı proje kapsamında yer alan alışveriş merkezi, otel ve ofisler de bölgedeki yoğunluğu bir kat daha arttırıyor.




Bir yılda araç başına 5 depo yakıtı ‘trafiğe’ feda eden İstanbul’da özellikle son 3-4 günde 15 kilometrelik bir yol için 1.5 saatten fazla zaman trafikte harcandı. İstanbul Büyükşehir Belediyesi artan trafiğin sebeplerini araştırıyor. Trafik gözlem ekibinin konuyla ilgili hazırladığı rapor dün yetkililere sunuldu


İstanbul’da özellikle son 3-4 günde artan trafik sorunu; zaman, iş gücü kayıpları ve fazla yakıt tüketiminde tavan yaptırdı. Yol bakım çalışmaları, okulların açılması ve son günlerde yaşanan yağmurlu havalar sebebiyle trafikte geçirilen süre bir hayli arttı. İş çıkış saatlerinde İstanbul’da 15 kilometrelik yolda trafikte geçirilen süre 1.5 saati aşıyor. Trafik sıkışıklığı sebebiyle İstanbul’un yıllık kaybı ise 5.5 milyar lirayı geçiyor. Diğer bir ifadeyle yılda, araç başına 5 depo yakıt boşa gidiyor. Son günlerde artan trafikle ilgili İstanbul Büyükşehir Belediyesi de çalışmalara başladı. Trafikle ilgili bir araştırma yaptıklarını ifade eden ve isminin açıklanmasını istemeyen bir görevli, “Biz sürekli rapor hazırlarız ama bu kez başkan bizzat istedi. Son gönlerde sıkışan trafiğin nedenlerini bugün (dün) bir raporla kendisine sunacağız. Kapsamlı bir araştırma yaptık” dedi.


İstanbul’un iki ucunu birbirine bağlayan TEM otoyolu ve E-5 karayolunun alternatifsiz kalması ise başka bir problem yaratıyor. Toplu taşımada atak yaparak  Marmaray  ve metro projelerini hayata geçiren Ulaştırma Bakanlığı ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi yeni projelerinde kapıda olduğunu ifade ediyor. Özellikle Bahçeşehir, Ispartakule ve çevresinde yaşayanlar umutlarını metroya bağlarken İstanbul Büyükşehir Belediyesi bölgede çalışmaların 2019’un sonrasına kaldığını söylüyor. Ulaştırma Bakanlığı ise metro çalışmalarının 2016’da biteceğini ifade ediyor.  Ancak yapılacak metro hatlarının da trafiği ne kadar rahatlatacağı merak konusu. Hürriyet’in geçtiğimiz Nisan ayında gündeme getirdiği ‘Büyük ‘yol’suzluk’  başlıklı haberi sonrası söz konusu hatta yaşanan trafik çilesi gündeme gelmiş, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım da yaptığı açıklamada, “2-3 yıl içinde, üçüncü köprü, üçüncü havalimanı ve Kanal İstanbul ile eş zamanlı olarak çok sayıda ulaşım projesi de tamamlanmış olacak” ifadelerini kullanmıştı. Ancak her geçen gün biraz daha artan trafikle beraber İstanbullu 2-3 yıl daha trafikte zaman kaybedeceğe benziyor.


37 ARSA BOŞ BEKLİYOR


Trafikte geçirilen zamanın bu kadar arttığı bölgede diğer bir tehlike ise konut projelerinin artması. Konutun yanında karma kullanımlı proje kapsamında yer alan alışveriş merkezi, otel ve ofisler de bölgedeki yoğunluğu bir kat daha arttırıyor. Avrupa Yakası’ndaki markalı konut projelerinin yeni adresi Hoşdere ve Ispartakule bölgeleri büyük konut projelerine ev sahipliği yapıyor. Emlak Konut GYO Hoşdere’de bin 507 konut inşa ederken bin konut yeni bir proje için ihale yaptı. Şirketin bölgede proje geliştirmeyi bekleyen 637 bin metrekarelik 37 arsası bulunuyor. Emlak Konut daha sonra Ispartakule’de de 2 bin konut inşa edecek. Özel sektörün orta gelir grubu için proje geliştirdiği Kayabaşı’nda en büyük yatırım ise Bio İstanbul. Projede 10 bin kişi yaşayacak, 20 bin kişi çalışacak. Proje yakınında 1200 yataklı bir hastane de açılacak. Konut projeleri ve otel yatırımları ile dikkat çeken bir bölge de Basın Ekspres Yolu. Bölgede 16 otel projesi var. Bölgede rezidans projeleri de yükseliyor.


Bölgede ‘Kanal’  heyecanı!


TRAFİK yoğunluğunun arttığı bölgelerde bir yandan da konut sayıları hızla artıyor. Konut sayılarının artmasıyla birlikte özellikle kentin batısında nüfus yoğunluğu daha da artacağa benziyor. Henüz tam açıklanmamasına rağmen ‘Kanal İstanbul’ projesinin de Küçükçekmece üzerinden geçeceğinin düşünülmesi bile bölge halkını bir hayli düşündürüyor. Kanal’ın geçeceği bölgede de yeni konutların planlanıyor olması ayrı bir tehlikenin habercisi gibi. İstanbul’un Doğu ve Batı ucunu birbirine bağlayan TEM otoyolunun yetersiz kalması, E-5 karayoulunun da aynı durumda olması, yapılacak metro inşaatlarının ne kadar yararlı olacağı konusunda çekinceler oluşturuyor. Saatlerini trafikte harcayan İstanbullular trafiği rahatlatmak için alternatif yolların bir an önce belirlenmesini ve gişelerde yaşanan yavaşlamanın önüne geçilmesi için çalışmalar yapılması gerektiğini söylüyor.




Gişelerin taşınması ‘gelir’e takıldı


BÖLGEDE trafiğin sıkışmasının en büyük nedenlerinden birinin de Mahmutbey gişelerinin olduğu ifade ediliyor. İstanbul’da toplam 3.5 milyon nüfusun yaşadığı Bayrampaşa, Avcılar, Küçükçekmece, Büyükçekmece, Bağcılar ve Esenyurt’un kullandığı gişelerde trafikte uzun kuyruklar oluşuyor. Trafiğin rahatlaması adına Mahmutbey gişelerinin Hadımköy’e taşınması talepleri ise gişelerin getirdiği yüksek gelir nedeniyle taşınamadığı iddia ediliyor. Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM) köprü ve otoyol gişelerinden toplamda 687 milyon lira gelir elde ederken, sadece Mahmutbey gişelerinden 147 milyon lira gelir sağlıyor. Geçtiğimiz günlerde yapılan bir araştırmaya göre trafikteki durumun ne kadar ‘kötü’ olduğunu gözler  önüne serdi. 50 şehirde yapılan araştırmada trafikte dur-kalk sıralamaında 31 bin 200’le İstanbul ilk sırada yer aldı. İstanbul’u 30 bin 480’le Meksiko takip ederken, üçüncü sırada 29 bin 520 dur-kalkla Moskova yer aldı.



Hürriyet




Geri Dön