Kanal İstanbul projesiyle kartlar yeniden dağıtılacak!
İşte önümüzdeki aylarda temeli atılacağı açıklanan çılgın Kanal İstanbul projesiyle ilgili Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından hazırlanan en kapsamlı rapor...
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından projesinin etaplar halinde yapılacağı ve önümüzdeki aylarda temeli atılacağı açıklanan çılgın Kanal İstanbul projesiyle ilgili Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından hazırlanan en kapsamlı rapora Sabah gazetesi ulaştı.
'DENİZCİLİK TARİHİNİ DEĞİŞTİRECEK'
Sabah gazetesinden Halit Turan'ın haberine göre, Cumhuriyet tarihinin en büyük şehircilik projeleri arasında yer alan Kanal İstanbul'un önemi, deprem etkisi, mega kent İstanbul'a yararları ve gemilerin geçişleriyle ilgili bilimsel veriler başlıklar halinde tek tek incelendi.
Yayınlanan bilimsel verilere göre; Çılgın proje olarak bilinen Kanal İstanbul, denizcilik ve ulaşım açısından tarihi değiştirecek. Dünya için bir dönüm noktası olan Kanal İstanbul'la bölgede kartlar Türkiye'nin lehine yeniden dağıtılacak. İşte raporla ilgili öne çıkan detaylar şu şekilde:
Ülkemizin en geniş katılımlı, en şeffaf ÇED süreçlerinden biri yaşandı. 56 kurum/kuruluş, belediyeler, üniversiteler, 200 bilim insanı ÇED sürecindee yer aldı.
40 milyon metrekarelik büyük rezerv yapı alanında yeni sağlıklı konutlar hayata geçirilecek. 7 etaptan meydana gelecek olan Kanal İstanbul'da çevre düzeni planı ve 3 etapta da imar planı tamamlandı.
Kanal İstanbul projesi, İstanbul Boğazı'nı ve İstanbul'u koruma, kurtarma ve özgürlük projesi. Proje, deprem dönüşümünün de önemli bir parçası haline gelecek. 2013'te güncellenen Türkiye Diri Fay Haritası'na bakıldığında ise çılgın proje Kanal İstanbul güzergâhı boyunca herhangi bir depreme neden olacak diri fay yer almıyor. Yapılacak olan kanal çalışmalarının fayları tetiklemesiyle ilgili olarak tartışmaların da bilimsel bir dayanağı bulunmuyor.
Toplam 15 trilyon dolarlık dünya ticaret hacminin 9 trilyon doları denizde yer alıyor. Türkiye'de yer alan boğazlardan Süveyş ve Panama kanallarından 5 kat daha fazla gemi geçiyor. Senede yaklaşık olarak 50 bin geminin geçtiği, 8 kazanın yaşandığı İstanbul Boğazı'nın güvenliği de sağlanacak. 1960'lı yıllardan bu yana yaşanan 6 büyük kazada toplam olarak 108 bin ton petrol Boğaz'a aktı, 100 kişi de hayatını kaybetti.
Mega kent İstanbul'un suyu güvence altına alınacak. Kenti geleceğe taşıyacak esas kaynak olan Melen Barajı projesini tamamlandığında şehre senede 1,1 milyar metreküp su gelecek. Bu değer Kanal İstanbul projesi sebebiyle oluşacak farkın tam olarak 34 katına denk geliyor.
Cumhuriyet tarihinin en büyük şehircilik projesi olan Kanal İstanbul, dünyanın en çevreci dönüşüm projelerinden biri olma özelliğine sahip. Projenin yüzde 52'lik kısmı yeşil alanlara yürüyüş ve bisiklet yollarına, millet bahçelerine ve ekolojik koridorlara ayrıldı.
Çılgın proje Kanal İstanbul, dünyanın en geniş akıllı şehir projesi konumuna sahip. Projeyle birlikte onlarca AR-GE merkezi, teknoloji üsleri, üniversiteler yapılacak. Çılgın proje Kanal İstanbul'da da, yatay mimari esasıyla zeminden sonra 3 ve 4 katı geçmeyecek konutlar hayata geçirilecek ve mahalle kültürü de yaşatılacak.
YATIRIM BEDELİNİ BİRKAÇ YILDA KARŞILAYACAK
Çevre ve Şehircilik Bakanı Murat Kurum, bir devlet ve millet projesi olan çılgın proje Kanal İstanbul'un 1.400 senelik İstanbul'un var olan marka değerini en yüksek noktaya taşıyacak olan proje olduğunu dile getirerek, Kanal İstanbul projesinin yatırım bedelini birkaç sene içerisinde kendisinin karşılayacağını duyurdu.
Murat Kurum, her sene milli ekonomiye milyarlarca TL katkı sağlayacak olan çılgın projenin 1/100.000 ölçekli çevre düzeni planı, 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planı ile 1/1000 ölçekli Uygulama İmar Planı bittiğini, şimdi her adaya göre projelerin hazırlandığını dile getirdi.
KANAL İSTANBUL'U CAZİP KILAN NEDENLER SAYMAKLA BİTMİYOR
Şu an İstanbul Boğazı'ndan geçen gemiler fener, tahlisiye ve sağlık rüsumları ile römorkör- kılavuzluk hizmetleri için belirli bedeller ödüyor.
Gemilerin, İstanbul Boğazı'ndaki bekleme sürelerine bakıldığında çılgın proje Kanal İstanbul'un tercih edilmesi gemiler için önemli bir avantaj durumunda. Geçmişte yaşanan kazaların Boğaz güvenliğini tehdit ettiği de görülmüştü.