Kanal İstanbul'la ilgili önemli tespitler!
Çılgın proje olarak bilinen Kanal İstanbul’la ilgili yüksek çevre mühendisleri tarafından hazırlanan incelemede önemli tespitler yer aldı.
Kamuoyunda tartışmalara neden olan çılgın proje Kanal İstanbul'un ÇED Raporu’yla ilgili yüksek çevre mühendisleri tarafından hazırlanan inceleme notu, proje kapsamında yapılacak çalışmaları ortaya çıkardı. Cumhuriyet'ten Mahmut Lıcalı'nın haberine göre, inceleme notunda; Kanal İstanbul'la ilgili çok önemli tespitlere yer verildi. Yüksek Çevre Mühendisi Sezer Arslan tarafından hazırlanan incelemede şu ifadeler yer aldı:
Günde 850 bin metreküp kazı yapılacak: Proje alanı toplam 13 milyon metrekare olarak belirlendi. Buna göre projenin tamamlanması için en kısa süre 4 sene olarak hesaplanırken, bu sürenin 7 seneye kadar çıkabileceği belirtiliyor. Bu durumda sene içerisinde çalışılmayan süreler dikkate alınırsa günde ortalama 800 bin 850 bin metre küp kazı, nakliye ve denizle depolama yapılması gerekli. Bu boyuttaki kazı çalışması için açık maden ocaklarında çalışan devasa kazıcı ve kamyonların kullanılması gerekiyor.
Tarım ve su alanları kaybolacak: Kanal İstanbul projesi alanında yer alan tarım arazileri, mera, biyoçeşitlilik alanları, içme ve sulama suyu alanları, özel orman alanlarının tamamı özelliklerini kaybederek hem uluslaslararası sözleşmeleri (Biyoçeşitlilik Sözleşmesi) aykırı davranılmış olacak hem de ulusal mevzuata (Anayasa, Su Kanunu, Mera Kanunu, Çevre Kanunu) aykırı işlem yapılmış olacak. Hayata geçirilecek projeyle Gala Gölü Milli Parkı, Sazlıdere Barajı, Terkos Gölü, Sazlıdere Barajı etkilenecek.
Günde 10 bin 965 kilogram patlayıcı: Proje kapsamında sökülecek malzeme miktarının 41,5 milyon metreküp olacağı ve her gün patlama yapılacağı bildirilirken, 1 delik için 45 kilogram patlayıcı kullanılması gerekli. Toplam 255 delik için günde toplam 10 bin 965 kilogram patlayıcı kullanılmış olacak. Bu durumun deprem etkisi yaratabileceği belirtilirken, taşocaklarında bile en fazla 40-50 delik 36 kilogram patlayıcı kullanıldığı halde ciddi sorunlar yaşandığı belirtildi. 5 sene boyunca 20 milyon kilogram patlayıcı kullanılacak olmasının ciddi güvenlik sorunlarına da sebep olabileceğine işaret edildi.
Yılda 1.5 milyon litre yakıt tüketilecek: Kanal İstanbul projesinin inşaat aşamasında kamyonlarda dizel yakıt kullanılacağı ve senede 1 milyon 504 bin litre dizel yakıt tüketilmesinin öngörüldüğü bildirildi. Bu durum 5 senede yaklaşık olarak 7.5 milyon litre dizel yakıt kullanılması anlamına gelecek.
Günde 4 bin 250 kamyon seferi: Günlük 850 bin metreküplük kazı malzemesinin 200 metreküplük 400 kamyonla taşınması günde en az 4 bin 250 sefer anlamı taşıyor. Açığa çıkacak egzoz emisyonları, toz ve trafik yükü olumsuzluklara sebep olacak.
30 milyon metreküp su heba olacak: Hayata geçirilecek kanal dolayısıyla Sazlıdere Barajı iptal olacak ve 30 milyon metreküp su kullanılmayarak heba olacak. Kanal kara parçasını ikiye böldüğü için tüm isale hatları, elektrik, telefon, yol gibi altyapılar iptal olacak ve yeniden yatırım maliyetlerine de ihtiyaç duyulacak.
Karadeniz ve Marmara’ya etki edecek: Kanal İstanbul projesiyle birlikte Karadeniz konteynır limanı 2.8 milyon metrekare, Marmara konteynır limanı ise 631 bin metreküp olmak üzere toplam 3.43 milyon metreküp alan doldurularak Karadeniz ve Marmara denizlerinin kıyı kenar çizgisine ve yüzey alanına etki edilecek.
Kanal İstanbul güzergahında arazi alanlar, o arazileri ekip biçerler artık!