22 / 11 / 2024
fuzul

Kanal İstanbul'u nasıl yorumlamak gerekir?

Kanal İstanbul'u nasıl yorumlamak gerekir?

Türkiye'nin 1 numaralı emlak ve konut editörü Tebernüş Kireçci, henüz güzergahı resmen açıklanmayan Kanal İstanbul'u nasıl yorumlamak gerektiğini kaleme aldı..




Kanal İstanbul u nasıl yorumlamak gerekir?

 

Kanal İstanbul projesi 2011 yılına açıklandı. Aradan geçen 6 yılı aşkın sürede henüz güzergahı bile resmen açıklanmadı. Ama az çok tahmin edilebiliyor. 

 

Bu kadar büyük projede gecikme yaşanması normal. Dünyadaki büyük projelerin gelişimine baktığımızda ABD, İngiltere ve Almanya gibi dünyanın dev ülkelerinde dökülen altyapılara kaynak ayrılamıyor. Vizyon projelere finansman sağlanamıyor. https://emlakkulisi.com.tr/dunya-dokuluyor-turkiye-yoluna-devam-ediyor/543086 adresinde editör arkadaşlarımın konuyla ilgili BBC, Deutsche Welle ve Amerika'nın Sesi'nde yayınlanan haberlerden yaptıkları derlemeyi bulabilirsiniz.

 

Bunları niye anlattım? Kanal İstanbul boyutunda bir projenin hazırlanması, geliştirilmesi ve hayata geçirilmesi çok uzun yıllar alır. ABD, Almanya ve İngiltere gibi ülkelerin altyapılarını yenilemeye ve vizyon projelerine finansman ayıramadığını ya da finansman bulamadığını gözönüne alırsak konuyu daha iyi anlarız. 

 

1) Kanal İstanbul temelde İstanbul'un ekseninde yapılan büyük bir değişikliktir. Bunu hiç bir zaman unutmamak gerekir. Kanal İstanbul ve 3. havalimanı İstanbul'un yeni merkezleri olacak. Yaklaşık 2 bin 700'lük tarihi ile İstanbul'un yeni merkezi Tarihi Yarımada, Şişli, Taksim ve Kadıköy'den metropolün kuzey batısına kayacak.

 

2) Kanal İstanbul'un tamamlanması çok uzun yıllar alacak. Kısa sürede bitirilmesini kimse beklemesin. Kanal açılsa bile etrafındaki yapılaşmanın başlaması ve bitmesi on yıllarca sürer. Kafanızda canlandırabilmeniz için örnek vereyim. 50 bin konutluk Halkalı Atakent bölgesinin başlaması ve bitmesi yaklaşık 40 yıl sürdü. Hala devam ediyor.

 

65 bin konutluk  TOKİ  Kayaşehir projesinin 12 yılda yüzde 70'i tamamlandı. Kanal İstanbul bunlardan en az 100 kat büyük bir proje. Finansmanı Çinlilerden sağlanırsa hızlı bir şekilde hayata geçer. Ama yine de -yukarıda belirttiğim gibi- onlarca yılı konuşmamız gerekir.

 

3) Kanal İstanbul kendi kendine yetebilen kentler kategorisinde geliştirilen bir projedir. Bu açıdan Türkiye'de herhangi bir projeyle karşılaştırmak doğru olmaz.

 

Kanal İstanbul'un emlak piyasasına yansıması nasıl olacak?

 

1) Projenin etrafındaki tek tapulu geniş araziler 10 küsur yıl önce toplanmıştı. Öyle sanıldığı gibi hükümete ya da iktidara yakın sanayici ve işadamları tarafından da değil. Türkiye'nin önde gelen holdingleri ve yöneticileri tarafından... Tek tapulu küçük parselleri ise arsa ve arazi kurtları tarafından kapılmıştı. Bu araziler Kanal İstanbul beklentisi ile satın alınmadı. 3. köprü beklentisi ile satın alınmıştı. 

 

2) Kanal İstanbul geçtiği güzergaha ve etrafındaki gayrimenkullerin değerlenmesini sağlayacak. Fiyatlara katkı sağlayacak. Uzun vadede değer artışı olur. Değerlenme sadece güzergah ile sınırlı kalmaz. Genel olarak Kuzey ve Batı'da değerlenme olacak. 

 

3) Proje ile beraber genel olarak İstanbul değerlenecek. Dünyanın şerefiyesi en yüksek kenti olan İstanbul yabancı yatırımcılar açısından daha popüler hale gelecek.

 

Sonuç: Proje ile birlikte İstanbul çok büyük bir değişim yaşayacak. Bu değişim yavaş yavaş olacak. Kimse heyecan yapmasın. Proje etrafına yatırım yapmayanlar üzülmesin. Uzun vadede mutlaka fırsatlar çıkar. Projenin çizgileri netleştikçe hayal tüccarları sahalara inmeye başladı. "Kanal İstanbul manzaralı", "Kanal İstanbul'u gören" veya "Kanal İstanbul'un etrafında" türünden reklamlara fazla itibar etmeyin. Matematiği hiçbir vakit göz ardı etmeyin.



İnşaat maliyetleri neden yükseldi? 



Tebernüş Kireçci'nin yazılarını okumak ve yorum yapmak için tıklayın.
 


Geri Dön