Kartalkule'den sonra Ekim Alptekin inşaatta yeni projeler gerçekleştirecek!
Ne iş yaptığı sorulduğunda Bir havayolu şirketinde çalışıyorum" diyor. Evet, faaliyet alanı havacılık olan Edipse Aerospace isimli şirkette çalışıyor. Aslında şirketin ortağı ve asıl önemlisi bu şirket Amerika'da hafif jet üretiyor. O da sürekli Amerika,
Adı Ekim Alptekin. Henüz 35 yaşında. Hava taksi kurmak için başlayan havacılık kariyeri onu bir AEROSPACE uçak şirketinin sahibi yapsa da bu hayalinden vazgeçmiş değil. Alptekin’le, İzmir’de doğup Hollanda’da büyüyen bir Türk çocuğunun nasıl uluslararası çapta bir işadamına dönüştüğünün hikayesini konuştuk.
Özgeçmişinize bakınca ilk işinizin ABD Temsilciler Meclisi'nde olduğu görülüyor.
Uluslararası hukuk okudum. Amacım avukatlık yapmaktı. Ama uluslararası ilişkilere ve gurbette olmanın etkisiyle Türkiye’ye çok meraklıydım. Irak savaşı başlamadan hemen önce ABD’de Temsilciler Meclisi’nde bir Türkiye Masası açıldı ve oraya ABD vatandaşı olması gerekmeyen, İngilizce ve Türkçeyi hakim genç biri aranıyordu. Geçici bir kadroydu. Araştırma görevlisi olarak çalışacaktım. Başvurdurdum ve beni işe aldılar.
Diplomat olmak için başlanmış bir kariyer nasıl işadamlığına dönüştü
Memur çocuğu imkanlarıyla büyüdüm. 4 yaşında Hollanda'ya gitme nedeni babamın Dışişleri'nde danışman olmasıydı. Ailem ben üniversitedeyken İzmir’e döndü. Ben memur çocuğuydum ama okuduğum okulda babaları işadamı, yönetici olan pek çok arkadaşım vardı. Bizim ailede para sanki ayıp bir şeymiş gibi algılanırdı. Ama ben onları gördükçe bir şey üretip para kazanma konusunda motive oldum.
Bu girişimcilik ruhu nasıl gelişti
Küçük küçük girişimlerim hep oldu. İlk girişimim üniversite barını yaptırıp işletmek oldu. Hâlâ fotoğrafım orada asılıdır.
Ardından havacılık sektöründe karşımıza çıktınız. Bu hızlı geçiş nasıl oldu
Erkek çocukların hayalleri bellidir. Bunlardan biri de hava kuvvetlerinde savaş pilotu olmaktır. 16 yaşında gözlük takmaya başlayınca ilk tepkim “Hay Allah, pilot olamayacağım” oldu. Ama bu işte, 16 yaşında sona eren pilotluk merakımdan daha fazla Eclipse’e ilişkin okuduğum dergiler etkili oldu.
Bir hava taksi maceranız var...
“Acaba bu uçakların Türkiye’yle ilgili haklarını alabilir miyiz” diye düşünmüştüm. Türkiye’de bir hava taksi kurulabileceğini gördüm. İlk olarak bir uçak almam gerekiyordu. Bunun için de finansman lazımdı. Bazı işadamlarıyla görüşmeye başladım ve Cihan Kamer, bu işe inandı. 120 uçak siparişi verdik ve ilk uçağı teslim alıp işe başladık. Ama sonra sıkıntılar başladı. Büyük alıcıydık ama şirketle doğru dürüst bağlantı kuramıyorduk. Meğer Eclipse’in ortakları arasında bir anlaşmazlık yaşanıyormuş ve bu anlaşmazlık şirketin iflasına kadar vardı.
Ve siz bu iflası fırsata çevirdiniz...
Evet. Bu işe çok inandığım için iflasın ardından açılan ihaleye girmeyi hedefledim. 120 uçak için yatırdığımız depozitonun karşılığında yönetimde gözlemci olma hakkı almış ve süreci çok yakından izlemiştim. 2 bin 800 kişi işten atılmıştı. Şirket krizin tam göbeğindeydi ama sorun kriz değil, ortakların anlaşmazlığıydı. Eski ortaklara ihaleye girme yasağı getirilince ben de Mason Holland adlı bir yatırımcıyla birlikte ihaleye girdim ve kazandık. Şirketi Ağustos 2009’da sadece bina, birkaç güvenlik ve temizlik görevlisiyle birlikte devraldık. Geçen yıl da Sikorsy hissedarımız oldu.
Şirket üretime geçebildi mi
Şu anda eskiden hatta var olan uçakları tamamlıyor ve devrediyoruz. 2 yılda 18 uçak teslim ettik. Yeni üretim uçaklar 2013’te başlayacak. Hedefimiz önümüzdeki yıl yeni modelimiz Edipse 550’den 100 adet üretmek. Ardından 500’e çıkarmak istiyoruz. Sonraki yıllar için de yılda 1.500 uçak üreten bir şirket olmayı hedefliyoruz.
Uçak bakım merkezi ne durumda
Şu anda 5 uçak burada bakımda. Lokasyon, işçilik, lojistik yönetimi açısından Türkiye uçak bakımı için çok uygun bir ülke. Türkiye’de bakım yapan ilk üretici biziz. Merkezimizde şu anda 8 kişi çalışıyor ama bu sayı artacak. Türkiye’ye 2011’de 60 milyon dolar yatırım yaptık. Kurumsal kültürlerin kaynaşması için ABD’den buraya teknisyen getireceğiz. Ayrıca Türkiye’den de öğrencileri oraya göndereceğiz.
Hava taksi hala gündeminizde mi
Türkiye’de düşündüğüm anlamda hava taksi hâlâ eksik. Bu fikirden vazgeçmiş değilim. Önümüzdeki günlerde 700 metrekarelik havaalanları kurulacak. Benim hayallerimde 100 uçaklık bir hava taksi şirketi var.
Türkiye'de satışlar nasıl
En büyük hayallerimden biri, Başbakan Tayyip Erdoğan’ın Başbakanlık’ın ana uçağının yanına bir de Edipse 550 alması.
Mason, Türkiye’yi petrol zengini sanmış...
Ekim Alptekin, doğru zamanda doğru yerde bulunmanın önemini anlatırken, kendiyle ilgili yanlış algıların bazen nasıl işine yaradığını da şöyle aktarıyor: "Ortağım Mason Holland ile aslında ihaleye ayrı ayrı giriyorduk. Mason, Türkiye'yi bilmediği için petrol zengini bir ülke sanıyormuş. Çok param olduğunu düşünerek bana anlaşma teklif etti. Oysa o benden çok zengin bir adam. Bir de Cihan Kamer, uçakları alamayınca bu işten vazgeçti ama arkamda onun gücü var sanıyorlardı."
Kartalkule'yi yeni projeler izleyecek
Ekim Alptekin'in havacılığın yanı sıra Türkiye'deki diğer işi inşaat. Türklerin uçak yerine daha çok emlak aldığını gören Alptekin, bu alanda yer almaya karar vermiş. Ekim Alptekin’in ad ve soyadının baş harflerinden oluşan EA İnşaat, halen İstanbul Kartal'daki Kartalkule'nin yapımını sürdürüyor. Alptekin, bu ödüllü projeye çok güvendiğini ve bu işte iddialı olduğunu vurguluyor.
Ekim Alptekin, inşaat firması bolluğuna karşılık gayrimenkul geliştirici sayısının azlığına dikkat çekiyor. Bu doğrultuda yeni projeler geliştirdiklerini belirtiyor. Alptekin, EA inşaat'ın bundan sonraki projesinin yine Anadolu Yakası’nda, ancak bu kez Boğaziçi sırtlarında olacağının ipuçlarını veriyor.
NİLGÜN KARATAŞ/Para