Haliç Köprüsü'ne yapılan asfaltlama çalışması ne kadar idare eder? Köprü güvenli mi?
Haliç köprüsüne çürük diş dolgusunu yapılmış, sorun halının altına süpürülmüştür. En kısa sürede sorun, kalıcı çözüme kavuşturulmalıdır
Haliç Köprüsü’nün orta şeridindeki bağlantı yerlerinde önceki gün meydana gelen ayrılma İstanbul trafiğini felç etti. Saat 09.30’da köprüdeki ayrılmayı fark eden sürücülerin yaptığı ihbar sonrası, polis önce orta şeridi trafiğe kapattı. Trafik kontrollü olarak yan yoldan verildi. İstanbul Büyükşehir Belediyesi Yol Bakım ve Onarım Müdürlüğü ile Karayolları uzmanlarının yaptığı inceleme sonrası ise köprü iki yönlü olarak trafiğe kapatıldı. Kilometrelerce uzunluğunda araç kuyrukları oluştu, İstanbul’daki trafik çilesine bir yenisi eklendi. Peki sorun nasıl çözülecekti? Uzmanlar, köprü üzerinde meydana gelen 20 santimetrelik yükseltinin asfalt dökülerek kapatılmasına karar verdi ve köprü saat 18:00 sıralarında trafiğe açıldı. Peki hayati soru: Haliç Köprüsü'ne yapılan asfaltlama çalışması ne kadar idare eder? Köprü güvenli mi?
Asfaltla çürük dişe dolgu yapıldı köprü bir an önce düzeltilmeli
İdare tarafından da dile getirilen olasılık, yolun diğer bir deyişle tahliyenin, kolonlara oturduğu noktadaki metal mesnetlerde, plakalarda ve kauçuk contalarda kopmaların olmuş olmasıdır. Bu duruma yıllarca süren titreşimin ve iklim koşullarının etkisi neden olmuş olabilir. Bu olasılık Haliç Köprüsü’ndeki bakımın gereğince yapılmadığını gösterir. Tahliyelerin aynı seviyeye gelmesi gerekiyordu, asfaltlayarak bu yapıldı. Yapılan asfaltlama çalışması yama gibi bir şeydir, geçici bir çözümdür. Asıl yapılması gereken köprüyü krikoya alarak düzeltmektir. Bu da beraberinde trafiği bir-iki gün kapatma gerektirebilir. Şu an için çürük dişe dolgu yapılmıştır, sorun halının altına süpürülmüştür. En kısa sürede sorun, kalıcı çözüme kavuşturulmalıdır. Şu an için köprüde tehlike yaratacak bir durum yok.
Köprü 'Bende bir arıza var' dedi teşhisi koyup tedaviye geçmek şart
Prof. Dr. Aydın Dumanoğlu
Avrasya Üniversitesi Genel Koordinatörü-İnşaat Müh.
20 santimetrelik kot farkına birçok şey neden olmuş olabilir. Mafsallarda kırılma mı var, varsa neden kırıldı? Gevşeme mi var? Varsa neden gevşedi? Köprünün ayaklarında çökme mi var? Varsa neden çöktü? Köprüde beliren kot farkı bir sinyal. Diyor ki: “Bende bir arıza var.” Aynı insan vücudunda tansiyon yükselmesi gibi. Öyleyse yapılması gereken teşhisi koyup hemen tedaviye geçmek. Depremlerin ve yoğun trafik akışının köprülere getirdiği yükler var. Bu, bakım çalışmalarının ne kadar önemli olduğunu bir kez daha gösterdi.
Köprünün dayanıklılığıyla ilgisi yok bu nedenle onarım yolda yapıldı
Ahmet Akdeniz
İnşaat Mühendisi-2’nci Köprü’nün Kontrolör Mühendisi
Haliç Köprüsü’nde yaşanan önemli bir soruna işaret etmiyor. Yol yukarı çıkmış. Yani geometrisi bozulmuyor. Köprünün dayanıklılığıyla ilgisi yok, riski yok. Köprünün genel düzeni, kriterleri, şartları ve güvenlik faktörlerinde bir sorun yok.Bu nedenle de onarımı da yol kısmında yaptılar. Köprünün orijinal yapısında hiçbir sorun yok. Asfaltla geometrisini düzelterek yolu çalışır hale getirirler. Yapılan mesnet onarımı değil. Dayanımını azaltacak, orijinal yapısını değiştiren bir sorun değil.
Panik yapmak gereksiz asfaltlama yapmak doğru müdehale
Prof. Dr. Semih Tezcan
Boğaziçi Üniversitesi-İnşaat Mühendisliği Öğretim Üyesi
Haliç Köprüsü'nde yaşanan bu durum köprünün temele oturmasından kaynaklandı. Çok şiddetli yağmurlar yağdığı için oturma olmuştur. Her köprüde oturma olur zamanla. Haliç bataklık bir zemin, sağlam temeller yapıldı ama yinede böyle oturmalar olabilir. Paniğe kapılacak bir şey yok. Asfaltlama kapatmak doğru müdehale. Köprünün hayatiyetini, orijinal yapısını bozacak bir şey değil. Hemen trafiğe kapatıyo0rlar, hatta bugüne kadar da trafiğe açılmayacaktı. Ben dedim ki : Boşluk kısmını asfaltla doldurun hemen trafiğe açın. tafiğe kapatmak halkı hiçe saymaktır. Elbette bu durum adam gibi bir bakım gerektirir ama trafiğe kapatılmadan bu bakım yapılabilir.
Habertürk