22 / 11 / 2024
fuzul

Kentsel dönüşüm kira yardımı nedir?

Kentsel dönüşüm kira yardımı nedir?

Anlaşma yapılarak tahliye edilen yapıların maliklerine, kiracılarına veya işyeri sahiplerine Bakanlık tarafından çeşitli yardımlar yapılıyor. Peki, Kentsel dönüşüm kira yardımı nedir? Kentsel dönüşüm kira yardımı nasıl alınır?




Kentsel dönüşüm; kentte sorunlu ve gelişmemiş bölgelerin belirlenmesi ile söz konusu sorunların giderilmesi için yapıların yeniden yapılandırılması olarak karşımıza çıkıyor. Riskli olarak belirlenen ya da rezerv yapı alanlarındaki yapıların yıkılması uygulamalarına tahliye edilen yapıların maliklerine veya kiracılarına konut yada işyeri tahsisi ya da kira yardımı yapılıyor.


Uygulamaya başlanmadan önce, riskli yapıların yıktırılması için, bu yapıların maliklerine altmış günden az olmamak üzere süre veriliyor. Bu süre içerisinde yapının yıkılmaması halinde yetkili kurum tarafından tebligat ile bilgilendirme yapılarak, yapı yıktırılabiliyor. Malikler ile anlaşma sağlandığı takdirde Bakanlık tarafından konut tahsisi gibi çeşitli yardımlar yapılabiliyor. Peki, Kentsel dönüşüm kira yardımı nedir?


Riskli olan yapıların yıkılması işlemi için öncelikle malikler ile anlaşma yapılıyor. Anlaşma yapılarak tahliye edilen maliklere, kiracılara Bakanlık tarafından belli bir oranlarda kira yardımı yapılıyor. Kentsel dönüşüm kira yardımı için Çevre ve Şehircilik Bakanlığı İl Kentsel Dönüşüm Müdürlüğü’ ne başvuruda bulunmanız yeterli oluyor. Başvuru için gerekli belgeler aşağıda yer alıyor;



Kentsel dönüşüm kira yardımı başvurusu:

Kentsel dönüşüm kira yardımı için başvuru dilekçesinin doldurulması ve kira yardımı için gerekli evrakların temin edilmesi gerekiyor. Kentsel dönüşüm kira yardımı için gerekli evraklar şu şekilde sıralanıyor:


1- Nüfus cüzdanı fotokopisi 

2- Konut veya işyerinin tapu senedi 

3- Riskli bina tespit raporu inceleme formu 

4- Tahliye ettiğime dair yeni adresimi gösterir adrese dayalı nüfus kayıt örneği


Örnek başvuru formu

 

İSTANBUL ALTYAPI VE KENTSEL DÖNÜŞÜM MÜDÜRLÜĞÜNE 

 

Aşağıda bilgileri bulunan ve ARAADNET yazılımında …………………. yapı kimlik 

numaralı binamız 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun kapsamında riskli yapı olarak tespit edilmiş olup, Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanunun Uygulama Yönetmeliğinin 16 ncı maddesine göre kira yardımından faydalanmak istiyorum. 


Riskli binamı …./…./201… tarihinde tahliye ettiğimi beyan eder, aksi durumun tespit edilmesi halinde 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre faiziyle geri ödeyeceğimi taahhüt ederim. 


 Kira yardımından faydalanmam halinde 13.10.2012 tarihli ve 28440 sayılı Resmi Gazetede Yayımlanan 6306 Sayılı Kanun Kapsamında Hak Sahiplerince Bankalardan Kullanılacak Kredilere Sağlanacak Faiz Desteğine İlişkin Karar uyarınca bankalardan faiz destekli kredi başvurusunda bulunmayacağımı taahhüt ederim. 


 Kira yardımı başvurumun uygun bulunması halinde aşağıda belirttiğim hesap 

numarama yatırılması hususunda; 

Gereğini arz ederim. 

 

 ……/…./2014 

 Adı Soyadı - İmza 

 

İletişim Bilgileri 

Adres : 

 

Telefon : 

 

Banka Hesap Numarası (IBAN) : 

 

EKLER: 

1- Nüfus cüzdanı fotokopisi 

2- Konut veya işyerinin tapu senedi 

3- Riskli bina tespit raporu inceleme formu 

4- Tahliye ettiğime dair yeni adresimi gösterir adrese dayalı nüfus kayıt örneği 


Kentsel dönüşüm kira yardımı Bakanlık tarafından belirleniyor. Bu oranlar illere göre değişiklik gösteriyor. İllere göre kira yardımları aşağıda yer alıyor;


İllere göre kentsel dönüşüm kira yardımları..

Nüfusu 4 milyonun üzerindeki iller; İstanbul  Ankara  ve İzmir'de 680 lira kira yardımı yapılıyor. Bu illerde ki kiracılara da 360 lira kira ödemesi yapılıyor.


Nüfusu 300 binin altındaki iller; Artvin, Bilecik, Bingöl, Bolu, Burdur, Çankırı, Erzincan, Gümüşhane, Hakkari, Kırşehir, Nevşehir, Sinop, Tunceli, Bayburt, Karaman, Kırıkkale, Bartın, Ardahan, Iğdır, Yalova, Karabük ve Kilis'te ise kira yardımı 425 lira olarak belirlendi. Bu illerde ki kiracılara 425 lira kira yardımı yapılıyor.


Nüfusu 300-500 bin arasında değişen iller; Amasya, Bitlis, Çanakkale, Edirne, Giresun, Isparta, Kars, Kastamonu, Kırklareli, Muş, Niğde, Rize, Siirt, Uşak, Yozgat, Aksaray, Şırnak, Osmaniye ve Düzce'de 960 lira bu illerdeki kiracılara ise 70 lira kira yardımı yapılıyor. 


Nüfusu 750 bin - 2 milyon arası olan iller; Aydın, Balıkesir, Denizli, Diyarbakır, Erzurum, Eskişehir, Gaziantep, Hatay, Mersin, Kayseri, Kocaeli, Malatya, Manisa, Kahramanmaraş, Mardin, Muğla, Sakarya, Samsun, Tekirdağ, Trabzon, Şanlıurfa ve Van'da  590 lira kira yardımı yapılırken kiracılara ise 280 lira kira yardımı yapılıyor. 


Nüfusu 2-4 milyon arasındaki iller; Adana, Antalya, Bursa ve Konya'da ki hak sahiplerine 640 lira kira yardımı yapılırken kiracılara da 280 lira kira yardımı yapılıyor. 


Kentsel dönüşüm kapsamında; mülk sahipleri Kentsel Dönüşüm Kira Yardımından yararlanma hakkına sahip oluyor. Kentsel dönüşüm uygulamaları kapsamında kentsel dönüşüm kira yardımını; tüm işyeri ve daire mülk sahipleri kullanabilirler. Riskli binada 1 yıl kiracı olduğunu belgeleyen kiracılar geri ödemesiz taşıma yardımı alabilirler. Bu hususla ilgili açıklamalara Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun'da açıklanıyor. İlgili kanun maddesi aşağıda yer alıyor;


Tahliye ve yıktırma

MADDE 5 – 

(1) Riskli yapıların yıktırılmasında ve bunların bulunduğu alanlar ile riskli alanlar ve rezerv yapı alanlarındaki uygulamalarda, öncelikli olarak malikler ile anlaşma yoluna gidilmesi esastır. Anlaşma ile tahliye edilen yapıların maliklerine veya malik olmasalar bile kiracı veya sınırlı ayni hak sahibi olarak bu yapılarda ikamet edenlere veya bu yapılarda işyeri bulunanlara geçici konut veya işyeri tahsisi ya da kira yardımı yapılabilir.



(2) Uygulamanın gerektirmesi hâlinde, birinci fıkrada belirtilenler dışında olup riskli yapıyı kullanmakta olan kişilere de birinci fıkra hükümleri uygulanabilir. Bu kişiler ile yapılacak olan anlaşmanın, bunlara yardım yapılmasının ve enkaz bedeli ödenmesinin usul ve esasları Bakanlığın teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca belirlenir.


(3) Uygulamaya başlanmadan önce, riskli yapıların yıktırılması için, bu yapıların maliklerine altmış günden az olmamak üzere süre verilir. Bu süre içinde yapı, malik tarafından yıktırılmadığı takdirde, yapının idari makamlarca yıktırılacağı belirtilerek ve tekrar süre verilerek tebligatta bulunulur. Verilen bu süre içinde de maliklerince yıktırma yoluna gidilmediği takdirde, bu yapıların insandan ve eşyadan tahliyesi ve yıktırma işlemleri, yıktırma masrafı ile gereken diğer yardım ve krediler öncelikle dönüşüm projeleri özel hesabından karşılanmak üzere, mahallî idarelerin de iştiraki ile mülki amirler tarafından yapılır veya yaptırılır.


(4) Birinci, ikinci ve üçüncü fıkralarda belirtilen usullere göre süresinde yıktırılmadığı tespit edilen riskli yapıların yıktırılması, Bakanlıkça yazılı olarak İdareye bildirilir. Buna rağmen yıktırılmadığı tespit edilen yapılar, Bakanlıkça yıkılır veya yıktırılır. Uygulamanın gerektirmesi hâlinde Bakanlık, yukarıdaki fıkralarda belirtilen tespit, tahliye ve yıktırma iş ve işlemlerini bizzat da yapabilir.


(5) Bakanlık veya İdare tarafından yapılan yıktırmanın masrafları, ilgili tapu müdürlüğüne bildirilir. Tapu müdürlüğü, yıkılan binanın paydaşlarının müteselsil sorumlu olmalarını sağlamak üzere tapu kaydındaki arsa payları üzerine masraf tutarında müşterek ipotek belirtmesinde bulunarak Bakanlığa veya İdareye ve binanın ayni ve şahsi hak sahiplerine bilgi verir.



Kentsel dönüşüm kira parasını kimler alabilir?


Öznur YASLI/Emlakkulisi.com 


Geri Dön