Marina projesi, sanayi bölgesi Tuzla'da emlak fiyatlarını hareketlendirdi!
Darıca'dan Tuzlaya uzanan doğal liman ve marina görünümündeki köy, denizinin ortasından toprak doldurularak Viaport Marine'e dönüşüyor. Marina projesi, sanayi bölgesi Tuzla' da emlak fiyatlarını artırdı...
Tuzla'da gece gündüz kamyonlara rastlıyorsunuz. Limanı doldurmak için harıl harıl toprak taşıyorlar. Darıca'dan Tuzlaya uzanan doğal liman ve marina görünümündeki köy, denizinin ortasından toprak doldurularak "Viaport Marine'e dönüşüyor. Mayıs 2015 itibariyle teslim edilmesi planlanan Tuzla Marina projesi nedeniyle ilçede büyük bir hareketlilik var. Proje için 29 Ocak 2013 tarihinde gerçekleşen ihaleyi 120 milyon 750 bin TL teklifle Bayraktar İnşaat kazanmıştı. Bayraktar İnşaat'ın kurduğu Via Properties tarafından inşa edilen Viaport Marine'de yatırım maliyeti 570 milyon TL.
"Üç ay önce 130-140 bin liraya satılan dairelerin fiyatları şimdi 190-210 bin lira arasında değişiyor." —Nilgün Kazmaz, Re/Max Gayrimenkul Danışmanı
Adacıklardan oluşan bir alışveriş merkezine ve 750 yat kapasitesine sahip projede, beş yıldızlı otel, helikopter pisti, balıkçı barınağı, otopark, su oyunları parkı, yüzme havuzu veya plaj yeri, tenis kortları olacak. 370 dönüm alan üzerine yayılacak proje için, "İstanbul'da deniz keyfî artık Tuzla'da yaşanacak. Denizin üzerinde alışveriş yapacak ziyaretçiler, isterlerse otelde konaklayacak, isterlerse de 7 bin metrekarelik deniz suyundan oluşturulacak yüzme havuzunda yüzebilecekler" diyen Via Properties'in Yönetim Kurulu Başkanı Coşkun Bayraktar, turistlerin Tuzla Marina'yı görmeden İstanbul'dan ayrılmayacaklarını iddia ediyor. Proje için İBB Başkanı Kadir Topbaş, 6 Şubat'ta yaptığı basın açıklamasında "Metro hattından buraya bir havaray sistemi yapacağız. Ayrıca Tuzlaya iki metro hattı gelecek.
Birinci hat Tuzlayı Kadıköy-Kartal Metrosu'na, ikincisi de Kaynarca üzerinden Sabiha Gökçen Havalimanı'na bağlayacak. Böylelikle trafik ve erişim problemi de olmayacak" demiş ve Tuzlaya 10 yılda 863 milyon TL'lik yatırım planladıklarını söylemişti. Tuzla sahilinde İstanbul'da ilk kez büyük ölçekte su ve ışık gösterileri yapan bir sistemin getirilmesi de planlar arasında.
Bu yatırım planları içinde Tuzla tersaneler bölgesinin Yalova'ya taşınması ihtimali de güçlü. "Yalova'da zaten aktif olan 41 tersane var. Projesine izin almış tersanelerle birlikte sayı daha da artacak" diyen Gemi Sanayicileri Derneği (GESAD) Genel Sekreteri Mustafa Ünar, Tuzla'daki tersanelerin kaldırılması halinde o bölgenin yatçılık ve yat fuar alanı gibi kullanımlarının söz konusu olabileceğini ekliyor. Ünar'a göre Pendik Marina'nın doluluk oranı düşünüldüğünde yeni yat limanlarına ihtiyaç var. "Buradaki tersaneler kaldırılabilir ama belediyenin ne zaman onaylanacağı henüz belli değil" diyen Tuzla tersaneler bölgesinde faaliyet gösteren Huzur Yat'ın sahibi Halil Çelik ise, Tuzla Marina projesinin müşteri potansiyelini artırmasını beklediklerini söylüyor ve "Önceden tamir işleri için Ataköy ve Kalamış Marina'ya gidiyorduk.
Şimdi ise Pendik Marina'ya... Fakat Pendik Marina'da fiyatlar çok yükseldi. Müşteriler artık güneye kaçıyor ve teknelerini İstanbul tarafına getirmiyorlar. Tuzla Marina ile müşterilerin güneye gitmeden İstanbul'da kışı geçirmelerini umuyoruz" diyor.
Marinanın yapıldığı bölge ağırlıklı olarak villaların olduğu bölge... Emlak piyasasında ise şimdilik marina projesiyle bire bir bağlantılı gözükmese de bir canlılık var. Teknik Yapı tarafından Tuzla'ya inşa edilen ve marinaya yakın mesafede bulunan Evora İstanbul evleri için, "Üç ay önce 130-140 bin liraya sattığımız dairelerin fiyatları şimdi 190210 bin lira arasında değişiyor" diyen Re/Max Gayrimenkul Danışmanı Nilgün Kazmaz, 5 bin 36 dairelik projeleriyle Tuzladan büyük beklentileri olduğunu söylüyor. Ayrıca Garanti Bankası'nın 4 bin kişinin çalışacağı teknoloji üssünü önümüzdeki yıl Pendik'te faaliyete geçirecek olması da bölgede değer yaratacak değişimlerden... Başka bir gayrimenkul danışmanının değerlendirmesine göre de, marina projesi bittiğinde Tuzla'da emlak fiyatları en az yüzde 20-25 oranında artacak.
Kağıt üzerindeki veriler, ulaşım projeleri, ilçe içinde bulunan şehirle bütünleşmiş tersaneler bloğunun taşınması, marina hizmet ve bakımlarının kış döneminde de verilecek olması gibi pek çok olumlu iz de taşıyan projenin Dubai'ye "özenen" bir görüntüsü var. Denizin doldurulduğu projenin çevreyi olumsuz etkileme ihtimali, eleştiriler arasında. Tam bir fayda-maliyet karşılaştırmasını yapabilmek için ise tamamlanmasını beklemek gerekecek.
Tuğba İskefli/ FORTUNE