13 / 11 / 2024

Marmarayla boşa çıkan istasyon arazileri imara mı açılacak?

Marmarayla boşa çıkan istasyon arazileri imara mı açılacak?

06 Kasım 2013 tarihli Aydınlık Gazetesi 'nde yer alan habere göre; 2004'te temeli atılan proje 9 yıl sonra tamamlanmadan açıldı. İstanbul 'un her iki yakasında yer alan tren hatları ve istasyon arazileri boşa çıktı...





2004'te temeli atılan proje 9 yıl sonra tamamlanmadan açıldı. Her iki yakadaki banliyö tren hatları ve istasyon arazileri boşa çıktı yon metrekare arazinin boşa çıkarılmasının gerekçesine dönüştü. Diğer istasyonların arazileri de hesap edilirse bu rakam 10'a katlanır. Yani Marmaray'ın temelinde İstanbul'un trafiğini çözmekten çok, bu alanları nasıl boşa çıkarıp ranta çeviririz çabası var.


1900'lerin başında, Bağdat Demiryolu'nun bir parçası olarak yapılan Haydarpaşa-Pendik ve Sirkeci-Halkalı arasındaki istasyonlar pek çok tarihi yapıyı da içeriyor. Bu garlar da Marmaray'la birlikte işlevini yitirecek ve ranta açılmış olacak." Birleşik Taşımacılık Sendikası 1 nolu Şube Başkanı Mithat Ercan da AKP'nin yerel seçimlere yatırım yapmak için Marmaray'ı bitmeden açtığını vurgulayarak "İktidar tarafından 'asrın projesi' olarak tanıtılan Marmaray'ın, yüklenici firma ile imzalanan sözleşmeye göre 18 Haziran 2015 tarihinde tamamlanarak hizmete açılması gerekirdi. Fakat iktidar yerel seçimlere yatırım yapmak için erken ve eksik açıldı. Marmaray, Gebze-Halkalı arasını kapsayan bir bütün projedir. 29 Ekim'de projenin tüp kısmının, Ayrılıkçeşme-Kazlıçeşme arasındaki bölümü ulaşıma açıldı. 


Uzman uyarıları yok sayılarak projenin bütünlüğü bozuldu" dedi. Ercan, işlevsiz kalan TCDD İstanbul banliyö hattının büyük kısmının özelleştirilerek imara açılacağını ve birilerine rant sağlanacağını ifade etti. 


Şeytan üçgeni Konuyla ilgili olarak görüştüğümüz TMMOB Mimarlar Odası Anadolu Yakası Sekreteri Aysel Durgun ise "Maltepe İstasyonu arazisi özelleştirildi. 


Arkasının geleceğini düşünüyorum. İktidar önce bu arazileri Özel İdare'ye devrediyor, Özel İdare de, Hazine ve belediyelere vererek kentsel dönüşüm adı altında  TOKİ  vasıtasıyla yandaş firmalara vererek imara açıyor. 

İstanbul ulaşımı kimsenin umrunda değil; onlar için önemli olan AVM'ler, lüks rezidanslar ve buradan gelecek rant" diye konuştu. 


TCDD banliyö hattında olan ve  Marmaray  projesinden dolayı atıl duruma düşen Yunus, Kartal, Maltepe, Bostancı, Erenköy, Fenerbahçe, Söğütlüçeşme, Haydarpaşa, Altunizade,  Sirkeci, Yedikule, Yenimahalle, ZeytinH burnu, Bakirköy, Yeşilköy, g Halkalı, Bahçeşehir gibi büyük gar ve istasyonların arazileriyle birlikte Hazine ve İBB'ye devredilerek kentsel dönüşüm alanları olarak imara açılması planlanıyor. 


İstanbul'da iptal edilen ancak fiilen uygulanan 1/100.000 planında, hizmet, kongre, turizm, ibadet, eğitim, sosyal vb. 

adlarla ifade edilen alan ve bölgelerin, en büyük parçası Marmaray ve TCDD banliyö hattı güzergâhı üzerinde bulunuyor. Bu alanların TCDD'nin elinden alınıp özelleştirilmesi ve imara açılması için gerekli çalışmaların başladığı ve TCDD ile İBB nin protokol yaptığı ifade ediliyor. 


Marmaray adıyla arsa vurgunu Aydınlık'a konuşan ulaşım uzmanları şu konulara dikkat çekti: "Boğaz'da tüp geçiş doğru bir proje ama bu proje, İstanbul için Marmaray'da doğru kullanılmadı. Çünkü Marmaray Projesi sadece Haydarpaşa ve Sirkeci'deki yaklaşık 2 milTMM0B Mimarlar Odası Anadolu Yakası Sekreteri Aysel Durgun Haseki Tren İstasyonu, her iki yakadaki virane haldeki banliyö istasyonlarından biri. Ancak araziler paha biçilmez değerde. 


Aydınlık



Geri Dön