Metro Properties, Türkiye'de konut ve rezidans yapacak!
Metro Properties, Türkiye'de konut ve rezidans işine soyunacak. Şirket buna yönelik İstanbul'da iki projeye başlayacak. Projelerden birinin Güneşli’deki ilk grosmarket olan Metro'nun arazisinde gerçekleştirileceği bildiriliyor
Dünyada 32 ülkede operasyonları bulunan Metro Group, 23 yıldır Türkiye pazarında da faaliyet gösteriyor. Organize perakende sektörünü grosmarket kavramı ile tanıştıran ilk şirket olarak da bilenin Alman Metro, ilk mağazasını da İstanbul Güneşli'de açmıştı. Alman grup, satış kanalları Metro Cash & Carry, Real, Media Markt ve Satürn ile Türkiye'de 67 mağazaya sahip.
Çin, Rusya ve Hindistan'a ek olarak Türkiye de grubun son dönemde en önemli stratejik genişleme noktalarından biri. Öte yandan grup, fokuslandığı ülkelerden biri olan Türkiye'de farklı fırsatlar da arıyor. Öyle ki Metro Group'un tüm gayrimenkul yönetiminin sorumluluğu üstlenen şirketi Metro Properties, yakında gayrimenkul sektöründe farklı projelerle adını duyurmaya hazırlanıyor.
ARAZİLERİ DEĞERLENDİRİLECEK
Gayrimenkul varlıklarının değerini arttırmak amacında olan Metro Properties, kısa vadede AVM yatırımı yapmayıp, mevcut AVM'lerin değerini artıracak renovasyon ve geliştirme projeleri gerçekleştirecek.
Bu yıldan itibaren AVM'lere ilave üniteler yapma planlan olduğunu belirten Metro Properties Yönetim Kurulu Başkanı Eyüphan Boyvadaoğlu," Satış kanallarımıza ilave olarak rezidanslar ve ofis binalarıyla birlikte bir kısım katma değer yaratmaya çalışacağız. Bu yıl ayrıca daha önce aldığımız arsalarımıza AVM değil de büyük alışveriş üniteleri kurup onları rezidanslarla tamamlayan projeler yapacağız. İstanbul, Adana ve Gaziantep gibi illerdeki arsalarımıza sırayla böyle değer katacağız" diye anlatıyor.
İSTANBUL'DA İKİ PROJE
Satış kanallarına katma değer yaratmaya fikriyle ortaya çıkan gayrimenkul projelerinin Metro Group bünyesinde bir ilk olacağına da değinen Boyvadaoğlu, şu bilgileri veriyor: "Grup önce 'olmaz' dedi ama sonra ikna oldu. Bizim Türkiye'de yapacağımız bu proje örnek olacak ve diğer ülkeler de avm şekilde uygulanacak. Farklı bir bakış açısı getirdik işe.
Şirketimize ilave bir nakit çıktısı gerektirmeden başka bir yatırımcı ile birlikte, kat karşılığı gibi. gerçekleştireceğiz projeleri. İstanbul'dan başlayacağız. Çünkü İstanbul'dan çok büyük getiriler var. İstanbul'da muhtemel iki yerimiz var."
YENİ BİR AVM'Yİ YÖNETECEK
Metro Properties Türkiye portföyü; toplam 1 milyon 290 bin metrekare arsa alanı, toplam 529 bin 623 metrekare kiralanabilir, 216 mağaza, toplam 24 bin 200 araçlık otoparkın yanı sıra Adana, Ankara, Antalya, Bursa, Gaziantep. İzmit, Konya. İstanbul Kartal, Ümraniye ve Merter'de toplam 10 AVM ve 20 Metro Cash&Carry mağazasından oluşuyor.
Dışarıdan AVM yönetimi ve kiralaması konusunda ciddi talepler geldiğinede değinen Boyvadaoğlu, şunları ekliyor: "Özellikle yönetim konusunda ciddi bir know how'umuz var. Bu zamana kadar bunu kendi bünyemizde değerlendirdik ama bu yıl dışarıya da hizmet vereceğiz. Bu potansiyelimizi kullanacağız. İstanbul'da bir kentsel dönüşüm projesi var. içinde AVM'de olacak. Onun konsept dizaynından tutun da fizibilitesine, kiralamasına ve projenin komple yönetimine kadar her şeyi üstleneceğiz. Projenin yönetiminin başından sonuna kadar hepsini yapabiliyoruz." Boyvadaoğlu, yeni projeleri ile ilgili daha geniş açıklama yapmak istemiyor. Çünkü bir taraftan daha ön hazırlıklar yürütülüyor. Diğer yandan Almanya ile bu konudaki bilgi alışverişleri ve değerlendirme süreçleri devam ediyor.
Bu açıdan gayrimenkul işine girilecek araziler ile ilgili de bilgi sunmak istemiyor. Ancak piyasalardan öğrendiğimiz bilgiye göre ilk girişimin Metro'nun Güneşli'deki (aynı zamanda Türkiye'nin alanındaki ilk büyük projesi) grosmarketi üzerinde gerçekleştirileceği iddia ediliyor.
YATIRIMLAR 2016'DA BİTER
Bugün Türkiye'de 310 AVM bulunuyor. Bunların 101'i İstanbul'da konumlanıyor. 2013 yılında 25 AVM'nin daha hizmete girmesi bekleniyor. Bugün 81 ilin 53'ünde AVM bulunduğunu belirten Boyvadaoğlu, sektörle ilgili şu değerlendirmede bulunuyor: "İstanbul'da hala büyük bir potansiyel var. Nüfusun yüzde 17'si bu şehirde.
Endüstrinin merkezi İstanbul. Deyim yerindeyse başlı başına bir ülke İstanbul. Ancak yenileri açılırken buradaki mevcut bazı AVM'ler kapanacak ya da dönüşecek, rehabilite olacak. Öte yandan AVM yatırımcıları belirli bir plan programda gitmiyor. Bununla ilgili kanun düzenleyicilerin, yerel yönetimlerin sınırlaması da yok. AVM yatırımı işinin, yani bu trendin 2016 yılından sonra stabil hale geleceğini öngörüyorum."
Öte yandan gençlere ve çocuklara yönelik tasarlanmış ve bulunduğu bölgeyi kucaklayan, alışveriş ve sosyal etkinlikler açısından hedef kitleleri bir araya getiren AVM konseptleri doğru yatırımlar olduğuna da değinen Boyvadaoğlu, "Böylece, ziyaretçilerin daha uzun süre zaman geçirecekleri ve Sadık AVM Müşterileri haline dönüşebilecek ortamlar oluşturabilir" diyor.
SATIŞ PLANI YOK
Hızla artmakta olan kişi başına düşen milli gelir ve ülkenin genç ve iyi eğitimli nüfusu, uluslararası perakende şirketleri için birçok fırsat sunuyor.
Dinamik büyüme oranları ve sayıları hızla artan ulusal ve uluslararası yatırımcılar dikkate alındığında. Türkiye gayrimenkul pazarının Metro Properties için büyük bir büyüme potansiyeline sahip olduğunu söyleyen Boyvadaoğlu. şunları ekliyor: "Metro Group 2012 yılında da Türkiye'de gavrisafi yurtiçi hasılanın ve perakende sektöründeki büyümenin ortalamasını bekliyor. Metro Properties olarak da bir gayrimenkul yatırım firması olduğumu/ için sunulan her türlü teklifi de değerlendiriyoruz ancak kısa vadede bir satış planımız yok."
DIŞARIYA DA HİZMET VERECEK
Metro Group gayrimenkul aktivitelerinin gelişimine destek vererek 2011 yılında Metro Cash & Carry İş Geliştirme & İnşaat Bölümü ile Metro Properties ile birleştirmiş bulunuyor. Grubun bu birleşmeye satış kanallarının uluslararası genişlemesinin gelecekte daha da verimli olması için gittiği belirtiliyor. Entegre bir gayrimenkul uzmanı olarak Metro Properties; yer tedariğinden ve grubun içindeki perakende mülklerinin geliştirilmesi ve inşaatından tamamıyla sorumlu. Metro Properties'in grubun satış kanalları için tek kaynaktan eksiksiz bir gayrimenkul hizmetleri yelpazesi sunduğunu söyleyen Boyvadaoğlu, "Hizmet yelpazemiz, perakende mülklerinin enerji yönetiminden; ticari, idari ve depo mekânlarının tesis yönetimiyle birlikte AVM'lerin yönetimine kadar uzanmakta. AVM'lerde bizim yönetim şeklimiz çok farklı. Piyasanın çok altında aynı hizmeti veriyoruz diyebilirim" diye ekliyor.
En Büyük Aday
Metro'nun, Türkiye'nin ilk grosmarketi olarak 1990 yılında hizmete açtığı Metro Güneşli şubesi, arazisi ile birlikte gayrimenkule dönük projede 4 adı öne çakan mağazalar arasında.
Ekonomist Dergisi/Özlem Bay Yılmaz