Mobilya AVM’leri geliyor!
Mobilya için yeni bir satış kanalı olarak Mobilya AVM’leri geliyor. Mobilya AVM'leri ilk olarak İstanbul Anadolu Yakası, Berlin ve İran'da açılacak.
Türkiye Mobilya Sanayicileri Derneği (MOSDER) Başkanlığı görevini üstlenen Yataş Grup Genel Müdürü H. Nuri Öztaşkın, işe, fuarın (İstanbul Mobilya Fuarı – İSMOB) yüzünü, yerini, zamanını, konseptini değiştirerek başladı. Fuar artık ocak ayında değil kasımda yapılacak. Böylece MOSFED’in düzenlediği İMOB fuarı ile aynı ay içinde ‘arka arkaya’ yapılması durumu önlenecek. Dahası iki ayrı fuarı yeniden birleştirme ve sektördeki ayrılığı ortadan kaldırma girişimleri de başladı. MASKO ve MODAKO gibi açık alan perakende mobilya merkezlerinin yanına ‘Mobilya AVM’leri kurmak için çalışma başlatıldı. İlki Anadolu Yakası’nda açılıyor. Bu AVM’ler yurtdışında birkaç yerde açılacak. Türkiye’de önce 3 büyük ilde faaliyete geçirilecek.
MOSDER Başkanı Nuri Öztaşkın, “Üzerinde durduğumuz en önemli konulardan biri fuar. Bu yıl fuarımızı kasım ayında yapmaya karar verdik. Fuarımız, ‘Furniture İstanbul’ ismiyle 7 - 12 Kasım’da yeni yerinde (CNR’da) takipçilerini bekliyor olacak. Ayrıca fuarımızı bu yıl kategorilere ayırdık. Ziyaretçiler aradığı segmenti belirlenen bölümde rahatlıkla bulabilecek. Ev mobilyası ve aksesuar, bebek – çocuk – genç, uyku, lüks mobilya, ofis ve bahçe bölümleri olacak. Logosunu değiştirdik. Daha modern bir görünüm kazanacak. İstanbul’un ismini fuarın adına kattık” dedi.
MOSDER’in geneleksel Tasarım Yarışması, bu sene de gündemde. Fuar gelmeden Tasarım Yarışması gerçekleşiyor, fuar içinde de firmaların stand çalışmaları ödüllendiriliyor. Uygulama bu yıl da devam edecek. Öztaşkın, “Genellikle daha uzak coğrafyalardan fuara katılımcı almaya çalışıyoruz, açıkçası bununla ilgili hazırlıklar var ama üzerine yeni dataylar eklemeye çalışıyoruz. İran, Arabistan, Fas, Cezayir, Tunus ve Nijerya’nın geleceğini düşünüyoruz. Keza Avrupa’dan da çok firmanın katılım sağlayacağını düşünüyoruz. Bir miktar Rusya, Kazakistan… Bu yıl fuarımız 6 gün sürecek. Özellikle yurt dışı ziyaretçiler için 3 ayrı boyutu var. Ziyaretçilerimiz hem fuarımızı gezecek, aynı zamanda eş zamanlı İnegöl fuarını gezecek, sonrasında İstanbul’u gezebilecekler. İnegöl fuarımızı da aynı tarihte, bilerek aynı zamana denk getirdik ki yatırımcının gelmek için bir sebebi olsun. Aynı tarihte hem İnegöl’ü gezecek hem Furniture’u gezecek” diye konuştu.
Fuarda satışların başladığını, bir hafta içinde yarısının satıldığını belirten Öztaşkın, “Bu sene yeni yüzüyle, yeni markasıyla, çok Avrupai olacak, uluslararası boyuta taşınacak” dedi.
Mobilya AVM’leri geliyor, Moskova’ya, Berlin’e gidecek
Öte yandan sektöre yeni bir satış kanalı geliyor. Öztaşkın bu konuda şunları söyledi: “Bir diğer projemiz mobilya AVM’leridir. Anadolu Yakası’nda ilkini açıyoruz; Home City AVM tamamen bir mobilya AVM’si olarak planlandı. Bir yaşam alanında olması gereken her şeyi tek çatı altında bulunmasına olanak tanıyan Home City, 50 bin metrekare alanda kurulurken, 30 bin metrekaresi mobilya ihtiyaçlarına çözüm sunacak. Orası hazırdı. MOSDER mobilya AVM’sine dönüşümüne önayak oldu. Sektörün ihtiyacıdır, ihtisas AVM’leri. Büyük şehirlerden (İstanbul, Ankara ve İzmir) başlayarak sayılarını çoğaltacağız. Moskova, Berlin’de açacağız. İran’ı düşünüyoruz. JLL operasyonu yapıyor. Burada bir model kuracağız ve yaygınlaştıracağız.”
Fuarın birleştirilmesi için çalışma yapılıyor
İki yıl önce MOSDER, Mobilya Dernekleri Federasyonu’ndan (MOSFE) ayrılmış, arkasından da ocak ayı içinde hem İSMOB hem de İMOB fuarı yapılır olmuştu. Fuarları birleştirmeyi gündeme alan MOSDER Başkanı Öztaşkın, “Sektördeki etkimizi kullanmaya çalışıyoruz. Bu yıl fuarları birleştirmek istedik ancak yetişemedi, olmadı. Seneye tekrar deneyeceğiz. Niyet önemli. Herkes aynı fikirde olursa, birleştirmek mümkün. Üyelerden talep var. Olmazsa da bu sektör iki fuarı da kaldırır” diye konuştu.
KDV indirimi çok faydalı oldu
Şubatta mobilyada KDV %18’den 8’e indirildi. Bu gelişme üretimde, satışlarda yüzde 30 ile 70 arasında büyümelere yol açtı. Uygulama ekime kadar uzatıldı. Nuri Öztaşkın, bu konuda şunları söyledi: “Yüksek KDV, kayıt dışını artıran bir faktördü. Sektörde %50’ye yakın kayıt dışı olmasının nedeni yüksek KDV. Ürün yüksek fiyatlı olunca KDV büyük rakam oluyor. Tüketici kaldıramıyor, markasız mobilya tercih ediyordu. İndirim maliyetleri etkiledi. İhracatta daha rekabetçi fiyatlar oldu. 2.5 milyar dolar ihracatı var sektörün. İthalatı 500 milyon dolar. İstihdam deposudur. KDV’nin yüzde 8’e çekilmesiyle sektörde kapasite fazlaları oluştu, vardiya sayıları artırıldı, istihdam arttı. Bu sürecin devamı ülkemiz açısından da olumlu oldu. Mobilyada 100 milyon lira ciroyu geçen şirket sayısı çok az. Markaların 300-400 milyon TL’lik cirolara ulaşmasını istiyoruz. İhracatta yakın coğrafyadaki sorunlardan etkileniyoruz, uzaklara gitmemiz gerekiyor. Mobilya tasarımla birlikte gelişim gösteriyor. Üniversitelere de destek veriyoruz. Sektörün dünyadaki konumunu, son gelişmeleri ve dünya trendlerini genç beyinlere aktarıyoruz. Biliyoruz ki İtalya’da ne satılıyorsa Almanya’da da o satılıyor artık. Klasik Osmanlı tarzı mobilyalar da hala Ortadoğu’da talep görüyor.”
Fuarın hedefi
- Katılımcı firma sayısı: 400
- Fuar alanı: 100.000 m2 üzerinde brüt fuar alanı
- Doluluk: İlk 1 haftada %50 doluluk oranı
- Beklenen ziyaretçi: 250.000
Dünya