28 / 04 / 2024

Müteahhitlerin borcu Hazine'ye mi yıkıldı?

Müteahhitlerin borcu Hazine'ye mi yıkıldı?

Kamu özel işbirliği projesi yapan kusurlu müteahhitin borcunu artık Hazine üstlenecek. Onlar ödemezse borç halka kalacak




Köprü, otoyol, şehir hastaneleri, havaalanları ve tünel gibi devletin araç geçiş, yolcu ve hasta garantisi verdiği mega projeleri yapan müteahhitlerin yurtdışındandan aldıkları döviz kredili borçlarının tamamını istisna olmaksızın Hazine yani halk üstlenecek. Sözcü'den Erdoğan Süzer'in haberine göre, müteahhitlerin açık kusuru nedeniyle hastane, otoyol ya da köprünün yaptırılmasından vazgeçilse dahi, müteahhidin ödeyemediği tüm borçlar, faizleriyle birlikte halkın sırtına yüklenecek.


KUSURLU FİRMA’’ ŞARTI YOK 


Hazine Müsteşarlığı tarafından gerçekleştirilecek borç üsttenim hakkındaki yönetmelik, Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan'ın Resmi Gazete’de yayımladığı yeni kararla önemli ölçüde değiştirildi. Değişiklikle “kusurlu firma” şartı tümden kaldırıldı. Yeni düzenlemeye göre, Hazine’nin borç üstlenim taahhüdü, müteahhitlerin aldığı dövizli kredi borçları ile krediye ilişkin faiz ve benzeri finansman maliyetlerinin tamamını kapsayacak şekilde uygulanacak. Firmanın projeyi kusuru nedeniyle yapıp bitirememiş olması gibi hiçbir nedene dahi bakılmadan borcu sanki devlet kendisi almış ve kullanmış gibi alacaklıya ödeyecek. Ayrıca şirketlerin tahsis edeceği öz kaynak oram toplam yatırımın yüzde 30’undan az olamayacak.


Her şey krediyle başladı

2013 yılında çıkarılan kanunla, yap-işlet-devret ya da yap-kirala-devret gibi kamu özel işbirliği (KÖİ) modeliyle özel sektöre yaptırüan otoyol, köprü, havaalanı, şehir hastaneleri ve tünel gibi büyük projelerin müteahhitlerinin yurtdışmdan kolay kredi bulmaları için Hazine’ye bu borçları üstlenme yükü getirildi. Bu düzenlemeyle, müteahhitlerin projeleri yapabilmek için yurtdışından getirdikleri döviz kredili borçlarına Hazine garantisi verilmekle kalmadı, “Şirketler ödemezse Hazine ödeyecek’ teminatı da verilmiş oldu.

2014’te çıkarılan yönetmelikle de borç üstlenmeye kritik sınırlama getirildi. Havaalanı, otoyol ya da köprü gibi devasa projelerin “şirketlerin kusuru” nedeniyle yapılamaz hale gelmesi ve sözleşmenin feshedilmek zorunda kalınması halinde şirket borcunun tamamının değil yüzde 85’inin üstlenileceği hükme bağlandı. Şirket kusuru dışmda feshedilen sözleşmelerdeki borçların ise yüzde 100’ününHazine’ce üstlenileceği taahhüdü verildi. Böylece kreditörlere borç alan mega proje müteahhitlerini iyi seçmeleri mesajı verilmişti.


Geri Dön