Orhan Birdal; 06/24 pistinin uzunluğu 2550 metre olacak
DHMİ Genel Müdürü Orhan Birdal, Atatürk Havalimanı'ndaki 06-24 pistinin uzatılarak 2550 metre olacağını söyledi
Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürü Orhan Birdal, Atatürk Havalimanı'nın hazirana kadar kapalı olacak pistiyle ilgili HABERTÜRK'e `sabıkalı pist'in başında anlattı. Atatürk Havalimanı önümüzdeki günlerde inşalar sebebiyle kapalı kalacak; hava trafiğinde sıkıntılı günler yaşanacak. Kamuoyunun merak ettiği soruları 06/24 pistinin başında sordum, kendisi de cevapladı.
- Bu pist uzatılıp diğer çalışmalar da bittiği zaman Atatürk Havalimanı'na katkısı ne olacak?
Şu anda mevcut 06/24 pistinin uzunluğu 2300 metre. Ataköy istikametine doğru 250 metre uzattığımızda 2550 metre olacak. 2300 metrelik pist yeterli. Ancak inişte uçakların durma mesafesini artırmak ve daha önce yaşanan pistten çıkma hadiselerini ortadan kaldırmak için iyileştirme çalışması yapıyoruz. Florya tarafında yaklaşık 7 metreye yakın bir çukurluk var. Bu çukurluğu da dolduracağız.
- Pistteki çukurun kazalardaki payı ne kadardı?
Çok payı olduğunu düşünmüyorum. Çünkü bu tamamen uçakların pist başına teker koyup koymamasıyla alakalı bir şey. Eğer siz pist başına tekerlek koyamazsanız pistin ortasına yakın bir yerine tekerlek koyarsanız
pistten çıkmak kaçınılmaz olur, çünkü pistin boyu belli. Pisti uzatmakla, üzerinde durma mesafesini de artırmış olacağız. Yine pistin üzerinde kalış süresini en aza indirmek için hızlı çıkış taksi yollarının sayısını artıracağız. Bunu sadece bu pist için değil ana pist ve diğer pistler için de yapacağız.
- Bunun havalimanının saatlik kapasitesine bir katkısı olacak mı?
Saatlik kapasiteyle ilintisinin olup olmadığını daha sonra uygulamaya geçtikten sonra tespit edeceğiz. Çünkü bunlar tamamen bilimsel tespitler ve pilotların buna reaksiyon göstermeleri ile de alakalı. Yani ne kadar zaman içerisinde buna uyum sağlayacaklar, onlar da hızlı hareket edip kalkış müsaadesi aldıklarında piste girip hemen kalkabilecekler mi? İnen uçak ilk taksi yolundan pisti terk edecek mi? Ama en azından trafik rahatlayacak ve pisti daha efektif kullanabileceğiz.
- Pistin çukur kısmına ne kadar dolgu yapılacak?
Yaklaşık 1200 metre uzunluğunda bir alana 6 metre yüksekliğin üzerinde dolgu yapılacak. 1200 metre çok uzun bir mesafe. Ancak planlanan tarihte bitirmek zorundayız çünkü bu pistin inşaatı Türk sivil havacılığı için çok önemli bir yatırım. Teknik olarak yabancı danışmanlardan da hizmet alıyoruz. Dünyada buna benzer yapılan işler referans alınıyor. Dolayısıyla iş bittiğinde çok önemli bir yatırım yapılmış olacak.
`DENİZDEN DE DAHA FAZLA UZATMANIN İMKÂNI YOK'
- Bu pist 2550 metre olacak. Daha fazla uzatılamaz mıydı?
Uzatma şansı yoktu. Biz, Ataköy'den havaalanına gelen yolu öteledik. Pisti 250 metre uzatıyoruz ama bunun dışında stopway dediğimiz, güvenlik alanı sahası dediğimiz bölümleri de oluşturmamız gerekiyor. Burada aslında 400 metrenin üzerinde bir mesafeyi uzatıyoruz.
- Deniz tarafına uzatılamaz mıydı?
1/8 pisti diğer 3/6 pistini kesiyor; sadece iniş için kullanırsanız problem yok ama iniş kalkış için kullandığınızda o pisti keseceği için çok fazla anlamı bulunmuyor.
`Düzenlemeyle pist, 60 yıl daha kullanılabilecek'
- Neden pist kış aylarında kapatılmadı da hazirana kadar kapalı kalacak?
Aslında 06/24 pistinin inşaatı ve onarımını trafiğin düşük olduğu sezonda yapıyoruz. Buradaki çalışmalar sadece pistin üzerindeki çalışmalardan ibaret değil. Aylar önce dolgu çalışmalarına başladık. Doldurma işi çok hızlı yapıldı. İstanbul trafiğinde binin üzerinde kamyon pist başına dolgu malzemesi taşıdı. Pistin üzerine yapacağımız dolguyla ilgili malzemeyi de getirdik. Pist haziran sonuna kadar kapalı kalacak çünkü son kaplamanın yapıldığı zaman yağış, soğuk olmaması gerekiyor. Bu pistin uzun ömürlü olabilmesi için hava sıcaklığının belli bir derecenin üzerinde olması ve özellikle yağışın olmaması gerekiyor. 06/24 pisti 1953'te o zamanın teknolojisiyle yapılmış. Yeni yapacağımız düzenleme ve iyileştirmenin bir 60 yıl daha hizmet vermesini istiyoruz. o kadar süre olmasa bile 25-30 yıl sorunsuz olarak hizmet vermesini istiyoruz.
`Hava Kuvvetleri'nin sahası apron olabilir'
- Havalimanının uçak park alanı sorunu da çözüm bekliyor. Hepsi çözülürse havalimanının kapasitesi ne olur?
Atatürk Havalimanı'nın darboğazlarından bir tanesi pistlerin kesişen konumda olmasıydı. Pistin yönünü değiştirme gibi bir şansımız yok. İkincisi apron kapasitesi itibarıyla bir sıkışıklığımız söz konusuydu. Onu da yer hizmet kuruluşlarının kullandığı bölgeyi kaldırarak çözmeyi planlıyoruz. Yeni kargo tesisleriyle birlikte, apronun orta bölümünü de boşaltıp sadece apron olarak kullanmayı planlıyoruz. Yine Hava Kuvvetleriyle bakanlığımız ve DHMİ olarak müşterek çalışmamız var. Eğer o çalışma neticelenirse Hava Kuvvetleri'nin yer aldığı sahayı da apron olarak kullanmayı planlıyoruz.
- Askeri bölge DHMİ'nin yani sivil havacılığın kontrolünde mi olacak?
Büyük bir kısmı sivil havacılığın kullanımına verilmiş olacak, DHMİ kontrolünde yani Atatürk Havalimanı'nın kapasitesini biraz daha arttırmış olacağız.
- Uçak park alanı sorunu oluşacak mı?
Oluşmayacak. Bunları yaptıktan sonra Atatürk Havalimanı'nda şu anda 97 olan park alanı kapasitesini 150 civarına çıkartmış olacağız. Uçamayan uçakların burada bulunmaması için, yine yargıya intikal etmiş konular var. Yargıyla sorunları çözerek onları da buradan göndermek istiyoruz.
Güntay ŞİMŞEK - GAZETE HABERTÜRK