23 / 12 / 2024

Osmangazi Köprüsü dünya basınında!

Osmangazi Köprüsü dünya basınında!

Ünlü İngiliz ekonomi dergisi The Economist, Osmangazi Köprüsü ve diğer yap işlet devret projeleri için devletin yaklaşık 150 milyar dolarlık gelir garantisi sağladığını, Türk Lirası'ndaki değer kaybıyla birlikte faturanın da kabardığını yazdı.



Türk Lirası'nda yaşanan değer kaybının ‘yap işlet devret' projeleri ile Hazine'ye etkisi, dünyanın gündemine yerleşti. Sözcü Gazetesi'nde yer alan habere göre; ünlü İngiliz ekonomi dergisi The Economist'in son sayısındaki ‘Türkiye'nin kamu özel işbirlikleri vaat edilenden daha pahalı' başlıklı yazıda, Türk Lirası'nda yaşanan değer kaybının Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın mega projelerinin maliyetini yükselttiğine vurgu yapıldı. 

Osmangazi Köprüsü dünya basınında!

İKİ ASGARİ ÜCRETE DENK

2016'da hizmete sunulan Osmangazi Köprüsü'nün örnek olarak gösterildiği yazıda, Türkiye'deki kur krizinin, pek çok Türk için söz konusu köprüden geçişi karşılanamaz duruma getirdiği dile getirildi.

Köprüden her gün geçiş yapan bir sürücünün ödeyeceği tutarın, asgari ücretin iki katı olduğunun belrtildiği yazıda, 2022 yılı başında köprüye tekrar zam geleceği ifade edildi.

150 MİLYAR DOLARLIK GARANTİ

Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın ülkeyi yeni köprüler, tüneller, hava limanları ve hastanelerle donattığına, bu projelerin çoğunun kamu özel işbirliği modeliyle hayata geçirildiğine, şirketlerin inşaatları ve işletmeyi üstlendiğine, müşterilerden veya devletten ödeme alındığına dikkat çekilen yazıda, Türk Lirası'nda yaşanan değer kaybının, vergi mükellefleri için bu projelerin maliyetini yükselttiği dile getirildi. 

Osmangazi Köprüsü dünya basınında!

Bu projelerde döviz cinsi gelir garantisi verildiğine ve Prof. Dr. Uğur Emek'in hesaplamalarına göre, verilen garantilerin yaklaşık 20 senelik dönem için yaklaşık 150 milyar dolar olduğuna vurgu yapılan yazıda, 2021 yılı başında 1,1 trilyon Türk Lirası'nda denk gelen bu paranın, Aralık sonunda 1,7 trilyon Türk Lirası'na ulaştığı ileri sürüldü. 

Söz konusu projelerin inşaat şirketlerine teknik beceri ve sermaye sunduğunu, projelerin hızla bitirildiğine, pandeminin hemen öncesinde pek çok hastane açıldığına dikkat çekilen dergideki yazıda, eski Hazine yöneticisi M. Coşkun Cangöz'ün “Kamu özel işbirliği projelerine aşırı bağımlılık var. İşler daha az şeffaf şekilde yapılıyor” görüşü de paylaşıldı.

TEK GEÇİŞ MALİYETİ 600 TL’Yİ AŞACAK

Köprü ve otoyol geçiş ücretlerini 2022 yılında hem dolar kurunun hem de ABD enflasyonunun etkileyeceği sık sık gündeme geliyor.

Açıldığı 2016 yılında 109 Türk Lirası'ken, şu an 336 TL olan Osmangazi Köprüsü'nden tek geçişin maliyeti, 2022'nin başındaki yeni fiyatla 600 Türk Lirası'nı geçecek. 

Şu an Osmangazi Köprüsü’nden tek geçiş maliyeti 147,5 Türk Lirası. 188,5 Türk Lirası tutarındaki maliyet ise Hazine tarafından şirkete ödeniyor. 

Günlük 40 bin araç geçiş garantisi bulunan Osmangazi Köprüsü’nde araç başına verilen garanti bedeli 2016'da 35 dolar + KDV'di fakat ABD enflasyonuna paralel olarak rakam 2021 yılında 42 dolar artı KDV olarak gerçekleşti.

Osmangazi Köprüsü'nün çevresindeki araziler tarıma kazandırılıyor!


Geri Dön