Ekonomi

Otomobile enerji zammı yolda

Türkiye’de otomobil üretiminde 2021 yılında yüzde 5 olan enerji maliyeti, elektrik ve doğalgaza gelen son zamlarla yüzde 15’e kadar yükseldi.jpg'/>Otomotiv sektöründe problemler katlanarak büyüyor

Otomotiv sektöründe problemler katlanarak büyüyor. Yerli üreticiler, artan enerji maliyetlerin birkaç ay içerisinde araç fiyatlarına yansıtılmasının kaçınılmaz olduğunu belirtiyor. Enerjiye yapılan yüksek zammın ihracatta ise pazar kaybettirecek boyutta olduğu ifade ediliyor.

EPDK’nın sanayide kullanılan elektriğe yüzde 50,8, BOTAŞ’ın ise sanayide kullanılan doğalgaza yüzde 49,5 zam açıklaması, üreticiyi zor duruma soktu. Son yapılan zamlarla birlikte otomotiv üretiminde enerji maliyeti yüzde 15’e yükseldi.

Dünya Gazetesi’nden Aysel Yücel’e konuşan sektör yetkilileri, artan maliyetlerin önümüzdeki birkaç ay içerisinde otomobil fiyatlarına yansıtılmasının kaçınılmaz olduğunu vurgulayarak, ithal araçlara yönelik fiyat avantajında da makasın daralacağını belirtiyor. Yapılan yüksek zammın ihracatta da pazar kaybettirecek boyutlara ulaştığı dile getiriliyor.

“ZAMLAR REKABETE OLUMSUZ ETKİ EDECEK”

Enerji zamlarının otomotiv sektörüne etkisine ilişkin açıklama yapan Toyota Otomotiv Türkiye CEO’su Erdoğan Şahin, “Üretim maliyetimiz içinde geçen yıl yüzde 5’ken, bu yıl yüzde 10 seviyelerine çıkan enerji maliyetinin yükünü kendi iç mekanizmalarımızla dengeleyebilmek adına çeşitli önlemler almışken, yeni zamlarla bu oran yüzde 15’e ulaştı. Bu artışı absorbe edebilmek için daha fazla ne yapabileceğimizi ilgili bölümlerimizle değerlendiriyoruz. İhracatta da iç piyasada da rekabet gücümüzün oldukça etkileneceğini düşünüyorum” değerlendirmesinde bulundu.

“İKİ AY İÇİNDE FİYATLARA YASIYACAK”

Konuyla ilgili Dünya Gazetesi’ne konuşan Hyundai yetkilileri de enerji zamlarının birkaç ay içerisinde fiyatlara yansıtılmasının kaçınılmaz olduğunu belirterek, “Çünkü birim maliyeti üzerinden kâr dengesi de göz önünde olduğundan mutlaka fiyatlarda değişkenlik oluyor. Özellikle iç pazar daha çok etkileniyor. İhracatta eşit şartlarda fiyat politikası gözetildiğinden tüm markalarda benzer fiyatlandırma yapılıyor. İhracat genellikle Euro üzerinden olduğundan iç pazara nazaran sanayideki artışın etkileri daha düşük. Ama yurt dışına da zamlı gidiyor” ifadelerini kullandı.

Kovid-19 pandemisi ve Rusya-Ukrayna savaşının etkisiyle küresel çapta artan sanayi üretim maliyetleri, otomobil fiyatlarını yukarı çekmeye devam ediyor. Türkiye’de ise fiyatlar kurdaki yükseliş ve vergi sistemiyle doğru orantılı olarak çok daha hızlı artıyor. Sadece geçtiğimiz iki yıl içinde Türkiye’de otomobil fiyatları yüzde 200’ün üzerinde artış gösterdi. Şimdi ise kur ve enflasyondan bağımsız olarak sadece son yapılan enerji zammından kaynaklı yeni fiyat artışları ufukta göründü. Bu durum artan fiyatlar ve krediye erişimde yaşanan zorluklar nedeniyle ağustos ayında yüzde 17 daralma yaşayan otomotiv pazarında, talebi daha çok baskılayacak.

SANAYİCİ ‘ÖZEL ENERJİ TARİFESİ’ İSTİYOR

Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) Başkanı Baran Çelik, sanayiye yapılan enerji zamlarının ihracatta pazar kaybettirecek boyutta olduğunu belirterek, “Maalesef enerji zamları nedeniyle sanayide keyifler kaçtı. İhracatta rekabetçiliğimizi kaybetmemize ve dolayısıyla pazar kaybetmemize sebep olacak boyutlarda bir zam yapıldı. İhracata özel enerji tarifelerinde destek mekanizması oluşturulmalı” değerlendirmesinde bulundu.

FATURASI ÇOK AĞIR OLACAK

Ticari araç üreticisi Anadolu Isuzu’nun Genel Müdürü Tuğrul Arıkan, enerji zamlarının tedarik sanayisine etkisinin daha fazla olacağını vurgulayarak, sözlerine şöyle devam etti: “Ticari araç açısından iki taraflı bakmak lazım. Birincisi; tesislerimizde kullandığımız enerjinin 1-2 yıl öncesine kadar toplam maliyet içindeki payını yüzdelerle ifade etmezken artık yüzdeleri konuşuyoruz ve önemli bir kalem oldu. İkincisi ve daha önemlisi; tedarikçilerimizin maliyetlerinde enerji önemli bir yer tutuyor. Bazılarında toplam maliyetleri içindeki payı yüzde 30-40’ları buluyor. Kendi tükettiğimiz enerji dışında, buradan da çok olumsuz etkileneceğiz. Özetle maliyetlerimize çok önemli bir etkisi olacak.”

Ticari kredi faiz oranlarında sert düşüş

Brent petrol haftaya yükselişle başladı! Brent petrol kaç dolar?

İngiliz sterlini dibi gördü! Son yılların en düşük seviyesinde