Otoparkı olan siteler gözde!
Son dört-beş yılda hayata geçen onlarca nitelikli konut projesi, otopark sorunu konusunda çözüme destek oldu.
Her nitelikli projede, site sakinleri için bir ila dört arasında otopark yeri ayrılıyor. Birçok projede, misafirler için de otopark alanları düzenlenmiş. Lüks projelerde araç asansörü sistemleri ile, herhangi bir kattaki dairenizin kapısına kadar aracınızı çıkarmanız da mümkün olacak.
Yaklaşık 12 milyon nüfusa, 4 milyon konuta, 2.5 milyon da motorlu taşıta sahip İstanbul'da bir konuttan beklentiler de her yıl artıyor.
Bir hesaba göre; 12 milyon nüfuslu İstanbul'da her haneye 1.5 araçlık otopark düşmesi gerekiyor. Fakat on binlerce apartmanda otopark yeri ayrılmamış. Otopark yönetmeliğine uyulmayan binaların sakinleri, araçlarını sokağa veya ücretli otoparklara park etmek zorunda kalıyor. İstanbul'da geçtiğimiz aylarda yapılan bir hesaba göre, yaşama geçecek nitelikli projelerde yer alacak 300 bin araçlık otopark yeri bir milyar dolara maloluyor.
Kapalı alanlarda tek araçlık otopark maliyeti binlerce dolar olarak hesaplanıyor. İstanbul'da, siteler veya apartmanlarda yer alan otopark alanlarının kapasitesi 600 bini geçiyor.
Nitelikli projeleri tercih edenler spor alanları, fitness center, havuz, otopark, kendine ait bahçe ve hatta helikopter-taksi imkanı sunulmasını tercih sebebi sayabiliyor. Peki İstanbul'daki belli başlı projeler kaç araçlık otopark imkanı sunuyor? Yaptığımız araştırma, birçok projenin bir veya iki araçlık otopark yeri ayırdığını, çoğunda misafir otoparkı bulunduğunu gösterdi. Bunun yanında fark yaratmak isteyen bazı projeler ise üç-dört araca kadar otopark imkanı sunuyor. Örneğin, Maslak'taki Mashattan projesinde dört araçlık otopark yeri ayrılacağı açıklanmıştı. Bu projede daireler 85-170-255-340 metrekare olarak satışa sunulmuştu.
Oysa nitelikli konut projeleri bir yana; her binada "otopark" için yer ayrılması gerektiği konusunda "otopark mevzuatı" var.
Boğaz'daki sitede üç araç
Otopark, "motorlu araçların toplu halde park ettikleri açık ya da kapalı alan" olarak tanımlanıyor. Nitelikli projelerle birlikte daire başına dört araca kadar otopark yeri ayrılmaya başladı. 25 konuttan oluşan Beylerbeyi Konakları'nda bile konut başına üç araçlık otopark imkanı sunuluyor. Peki, İstanbul'un gözde projelerinde ne kadar otopark yeri ayrılıyor? Mecidiyeköy'de hayata geçecek, 39 ve 37 katlı iki kuleden oluşan Trump Towers; 70 metrekareden başlayıp 470 metrekareye kadar farklı konut seçenekleri sunuyor. Trump Towers'te 2 bin 800 araçlık altı katlı otopark var. Bu, Mecidiyeköy'de bile otopark sorununa büyük kolaylık sağlıyor.
Levent'teki Kanyon AVM ve Residences'te 2 bin 300 araçlık kapalı otopark bulunuyor. Kanyon'un 250 bin metrekarelik kapalı alana sahip ofis bloğu 26 katlı ve toplam 30 bin metrekareden oluşuyor.
Esentepe'deki Kempinski Astoria AVM ve Residences'te de her biri 125 metre yüksekliğinde 27 katlı iki akıllı kule var. Bu projede en küçüğü 80 metrekare, en büyüğü 300 metrekare kullanım alanına sahip 168 lüks konut ve 40 ofis, bin araçlık otopark ve çarşı yer alıyor.
2009'da hayata geçmesi planlanan 4'üncü Levent'teki 64 katlı Sapphire'de 174 rezidans daire yer alacak. Her daire için iki araçlık otopark ve misafir otoparkı bulunuyor. Binadaki otopark, altı kata yayılıyor. Kiler grubuna bağlı Biscon Yapı'nın Levent'te inşa ettiği İstanbul Sapphire, İş Kuleleri'nin Türkiye'nin en yüksek binası unvanını elinden alacak.
Plakayı tanıyan bariyer
Ağaoğlu'nun Batı Ataşehir'deki iddialı projesi My World ise 1+1 ve 2+1 dairelere 1'er; 3+1, 4+1 ve 5+1 dairelere ikişer araçlık otopark yeri veriyor. Alışveriş merkezi için de kapalı otopark yapılacak. Otopark girişlerinde plaka tanıma sistemli bariyer olacak. My World içinde, sadece Andromeda Residence, bin araçlık kapalı otopark, sosyal tesis müşterileri için ise 100 araçlık kapalı ve açık otopark olanağı sunuyor.
99 bin YTL'den başlayan 3+1 daire satılması ile son haftalarda dikkat çeken projelerden olan Fiyaka Esenşehir, toplam 16 blokta 832 daireden oluşuyor. Proje, 950 araçlık da otoparka sahip.
Gaziosmanpaşa Küçükköy'deki Avrupa Konutları TEM projesinde konutlara kat erişimli 3 bin 500 araçlık kapalı olmak üzere toplam 5 bin araçlık otopark imkanı sunuluyor.
Canan Yapı'nın Kuzey Ataşehir'de (Şerifali) yer alan Canan Residence projesinde ise 260 konuta 500 araçlık otopark ayrıldı.
Daire başına dört otopark
Taşyapı'nın Maslak'taki lüks projesi Mashattan'da 33 katlı 10 kule yer alıyor. 140 dönüm alana yayılan projede her 85 metrekare bir araç olmak üzere, toplam 3 bin 400 araçlık kapalı otopark olacak.
Lüks projelerden Fulya'daki Selenium Twins'te ise 480 daire var; normal dairelere iki, stüdyo dairelere ise bir araçlık yer ayrıldı. Otoparklar, bodrum katlarda bulunacak ve havalandırmanın yanı sıra, yangına karşı da sprinkler söndürme sistemi ile donatılacak. Güvenlik nedeniyle CCTV ile izlenecek.
Aşçıoğlu İnşaat'ın diğer projesi Selenium Panorama'da her daireye iki araçlık otopark yeri ayrıldı; ayrıca misafir otoparkı da bulunacak. Bina ve otopark genelinde 24 saat tam güvenlik, merkezi güvenlik sistemi, eğitimli güvenlik görevlileri, CCTV kamera sistemi, tüm mahallerde sprinker söndürme sistemi, deprem yönetmeliği kriterlerine uygun tasarlanmış yapı, daire içlerinde adresli dedektör sistemleri, ortak hacimlerde acil anons sistemi bulunacak.
Büyük projelerden İdealistkent'te bin 700 araçlık otopark alanı bulunurken, bin 744 konutluk Uphill Court Ataşehir'de park için 3 bin 500 araçlık yer ayrıldı
Hayallerin sınırı zorlanıyor
Nitelikli projelerin yetkilileri, "Konut sahibi olmak isteyenler için araçlarının dış hava koşullarından etkilenmemesi ve güvenli otoparklarda bulunması büyük önem taşıyor. Projelerde otoparkların kapalı alanlarda yer alması satış sürecini de olumlu yönde etkiliyor. Ayrıca konut sakinlerinin, özellikle de çocukların güvenliğinin sağlanması amacıyla, araçların site içerisinde seyir halinde olması da engelleniyor" diyor.
Otopark ihtiyacı, bu sistemlerde yeni yeni hayallerin hayata geçmesini sağlıyor. "CarLoft" (araç asansörü) adlı sistem, herhangi bir kattaki dairenizin kapısına kadar otomobille gitmenizi mümkün kılıyor. CarLoft ile, otomobilleri balkonlara bile park etmek mümkün. Bu sistemi Türkiye'ye getirmeyi düşünen inşaat firmalarından biri, Teknik Yapı... Teknik Yapı Yönetim Kurulu Başkanı Nazmi Durbakayım, geliştirecekleri yeni projelerde bu sistemi uygulamak için bazı yasal prosedürler bulunduğunu bildirmişti. Nazmi Durbakayım "Araç asansörü sistemi, daire başına 20 bin dolar ek bir maliyet getiriyor" demişti. Özellikle ABD'de uygulamaya konulan rezidans projelerinde ve arazi fiyatlarının yüksek olduğu Avrupa'nın bazı büyük kentlerinde uygulanan bu sistem, fiyatların 450 bin Euro ile 1 milyon 500 bin Euro arasında değiştiği projeleri kapsıyor. Sistemin çalışma şekli şöyle:
"Araçla asansöre giriliyor. Yine araçla birlikte istenilen kata çıkılıyor ve yaylı sistem sayesinde otomobil özel olarak ayrılmış park alanına yerleştiriliyor. Bu alan, konut sahibinin isteğine göre de değiştirilebiliyor. Balkon, teras ya da dairenin içerisine ayrılmış özel bir oda park alanı olarak organize edilebiliyor. Kısa süre içinde gerçekleşen bu taşıma işlemi, hem aracın hem de sahibinin güvenliği açısından oldukça avantaj sağlıyor"
Dairenin niteliğine göre otopark alanı değişebiliyor
Bellevue Residences'te; çarşı kısmı hariç toplam 250 araçlık otopark alanı bulunuyor. İki ve üç odalı rezidanslara iki araçlık, dört odalı ve üstü daire tipleri için üç araçlık otopark veriliyor.
Eltes Güneşi Ümraniye'de; bin 400 araçlık otopark yer alıyor. Projede her daireye özel bir araçlık otopark alanı ayrılıyor.
İdealist Kent'te; 330 dönüm arazi içinde 900 konut bulunuyor. Projede; 850 kapalı 850 açık otopark alanı yer alıyor. Villalar için de isteyene bir, isteyene iki araçlık açık otopark imkanı sağlanıyor.
Uphill Bahçeşehir'de; 795 araçlık kapalı otopark bulunuyor. 1+1 ve 2+1 dairelere bir otopark, 3+1 dairelere iki otopark veriliyor.
Fibaline Bahçeşehir'de; 472 araçlık kapalı otopark yer alıyor. Stüdyo, 1+1, 2+1 dairelere bir kapalı otopark verilirken 3+1, 4+1 dairelere iki kapalı otopark kullandırılıyor.
Otopark yönetmeliği ne diyor?
Türkiye'de uygulamanın aksine, aslında binalar için otopark mecburiyeti var. Parselinde veya yapısında otopark alanını karşılamayanlar için 'otopark bedeli' adında ceza kesiliyor. İmar Kanunu'nun 37'nci ve 44'üncü maddelerine dayanılarak hazırlanan otopark yönetmeliğinin amacı, yerleşme yerlerinde araçların yol açtığı trafik sorunlarını çözmek. Otoparkla ilgili genel esaslar şöyle sıralanıyor:
o Binayı kullananların otopark ihtiyacının bina içinde veya parselinde karşılanması esastır.
o Binaların, imar planı ve mevzuat hükümlerine göre belirlenen ön ve yan bahçe mesafeleri, otopark olarak kullanılamaz.
o Binanın ihtiyacı olan miktardaki otopark alanları, Kat Mülkiyeti Kanunu'nda belirtilen ortak alanlardan olup, bu hali ile yönetilir.
o Binek otoları için birim park alanı en az 20 metrekaredir. Bu alan kamyon ve otobüsler için manevra alanı hariç olmak üzere en az 50 metrekare üzerinden hesaplanır.
o İmar planları hazırlanırken parselinde otopark tesisi mümkün olmayan yerlerde otopark ihtiyacının karşılanması amacıyla bölge ve genel otopark yeri belirlenir.
o Ayrıca parselinde otopark yapılması mümkün olan alanlarda imar parsellerinin büyüklükleri otopark yapımını mümkün kılacak şekilde tespit edilir.
o Parselinde otopark ihtiyacı karşılanamayan durumlarda, belediyesince veya valilikçe Yönetmelik hükümlerine göre belirlenecek otopark bedeli alınır.
o Yapı kullanma izni alındıktan sonra otopark yerleri plan ve yönetmelik hükümlerine aykırı olarak başka amaçlara tahsis edilemez.
o Belediyeler, bina otoparklarının kullanımını engelleyici her türlü ihlalleri önlemekle yetkili ve görevlidir. Aksi uygulamalarda İmar Kanununun ilgili hükümleri uygulanır.
o Otopark bedellerinin tahakkuk ve tahsil esasları belediyelerce belirlenir.
o Otopark bedelleri kamu bankalarından herhangi birinde açılacak otopark hesabına yatırılır.
Hürriyet Emlak dergisi Ocak sayısı
Yaklaşık 12 milyon nüfusa, 4 milyon konuta, 2.5 milyon da motorlu taşıta sahip İstanbul'da bir konuttan beklentiler de her yıl artıyor.
Bir hesaba göre; 12 milyon nüfuslu İstanbul'da her haneye 1.5 araçlık otopark düşmesi gerekiyor. Fakat on binlerce apartmanda otopark yeri ayrılmamış. Otopark yönetmeliğine uyulmayan binaların sakinleri, araçlarını sokağa veya ücretli otoparklara park etmek zorunda kalıyor. İstanbul'da geçtiğimiz aylarda yapılan bir hesaba göre, yaşama geçecek nitelikli projelerde yer alacak 300 bin araçlık otopark yeri bir milyar dolara maloluyor.
Kapalı alanlarda tek araçlık otopark maliyeti binlerce dolar olarak hesaplanıyor. İstanbul'da, siteler veya apartmanlarda yer alan otopark alanlarının kapasitesi 600 bini geçiyor.
Nitelikli projeleri tercih edenler spor alanları, fitness center, havuz, otopark, kendine ait bahçe ve hatta helikopter-taksi imkanı sunulmasını tercih sebebi sayabiliyor. Peki İstanbul'daki belli başlı projeler kaç araçlık otopark imkanı sunuyor? Yaptığımız araştırma, birçok projenin bir veya iki araçlık otopark yeri ayırdığını, çoğunda misafir otoparkı bulunduğunu gösterdi. Bunun yanında fark yaratmak isteyen bazı projeler ise üç-dört araca kadar otopark imkanı sunuyor. Örneğin, Maslak'taki Mashattan projesinde dört araçlık otopark yeri ayrılacağı açıklanmıştı. Bu projede daireler 85-170-255-340 metrekare olarak satışa sunulmuştu.
Oysa nitelikli konut projeleri bir yana; her binada "otopark" için yer ayrılması gerektiği konusunda "otopark mevzuatı" var.
Boğaz'daki sitede üç araç
Otopark, "motorlu araçların toplu halde park ettikleri açık ya da kapalı alan" olarak tanımlanıyor. Nitelikli projelerle birlikte daire başına dört araca kadar otopark yeri ayrılmaya başladı. 25 konuttan oluşan Beylerbeyi Konakları'nda bile konut başına üç araçlık otopark imkanı sunuluyor. Peki, İstanbul'un gözde projelerinde ne kadar otopark yeri ayrılıyor? Mecidiyeköy'de hayata geçecek, 39 ve 37 katlı iki kuleden oluşan Trump Towers; 70 metrekareden başlayıp 470 metrekareye kadar farklı konut seçenekleri sunuyor. Trump Towers'te 2 bin 800 araçlık altı katlı otopark var. Bu, Mecidiyeköy'de bile otopark sorununa büyük kolaylık sağlıyor.
Levent'teki Kanyon AVM ve Residences'te 2 bin 300 araçlık kapalı otopark bulunuyor. Kanyon'un 250 bin metrekarelik kapalı alana sahip ofis bloğu 26 katlı ve toplam 30 bin metrekareden oluşuyor.
Esentepe'deki Kempinski Astoria AVM ve Residences'te de her biri 125 metre yüksekliğinde 27 katlı iki akıllı kule var. Bu projede en küçüğü 80 metrekare, en büyüğü 300 metrekare kullanım alanına sahip 168 lüks konut ve 40 ofis, bin araçlık otopark ve çarşı yer alıyor.
2009'da hayata geçmesi planlanan 4'üncü Levent'teki 64 katlı Sapphire'de 174 rezidans daire yer alacak. Her daire için iki araçlık otopark ve misafir otoparkı bulunuyor. Binadaki otopark, altı kata yayılıyor. Kiler grubuna bağlı Biscon Yapı'nın Levent'te inşa ettiği İstanbul Sapphire, İş Kuleleri'nin Türkiye'nin en yüksek binası unvanını elinden alacak.
Plakayı tanıyan bariyer
Ağaoğlu'nun Batı Ataşehir'deki iddialı projesi My World ise 1+1 ve 2+1 dairelere 1'er; 3+1, 4+1 ve 5+1 dairelere ikişer araçlık otopark yeri veriyor. Alışveriş merkezi için de kapalı otopark yapılacak. Otopark girişlerinde plaka tanıma sistemli bariyer olacak. My World içinde, sadece Andromeda Residence, bin araçlık kapalı otopark, sosyal tesis müşterileri için ise 100 araçlık kapalı ve açık otopark olanağı sunuyor.
99 bin YTL'den başlayan 3+1 daire satılması ile son haftalarda dikkat çeken projelerden olan Fiyaka Esenşehir, toplam 16 blokta 832 daireden oluşuyor. Proje, 950 araçlık da otoparka sahip.
Gaziosmanpaşa Küçükköy'deki Avrupa Konutları TEM projesinde konutlara kat erişimli 3 bin 500 araçlık kapalı olmak üzere toplam 5 bin araçlık otopark imkanı sunuluyor.
Canan Yapı'nın Kuzey Ataşehir'de (Şerifali) yer alan Canan Residence projesinde ise 260 konuta 500 araçlık otopark ayrıldı.
Daire başına dört otopark
Taşyapı'nın Maslak'taki lüks projesi Mashattan'da 33 katlı 10 kule yer alıyor. 140 dönüm alana yayılan projede her 85 metrekare bir araç olmak üzere, toplam 3 bin 400 araçlık kapalı otopark olacak.
Lüks projelerden Fulya'daki Selenium Twins'te ise 480 daire var; normal dairelere iki, stüdyo dairelere ise bir araçlık yer ayrıldı. Otoparklar, bodrum katlarda bulunacak ve havalandırmanın yanı sıra, yangına karşı da sprinkler söndürme sistemi ile donatılacak. Güvenlik nedeniyle CCTV ile izlenecek.
Aşçıoğlu İnşaat'ın diğer projesi Selenium Panorama'da her daireye iki araçlık otopark yeri ayrıldı; ayrıca misafir otoparkı da bulunacak. Bina ve otopark genelinde 24 saat tam güvenlik, merkezi güvenlik sistemi, eğitimli güvenlik görevlileri, CCTV kamera sistemi, tüm mahallerde sprinker söndürme sistemi, deprem yönetmeliği kriterlerine uygun tasarlanmış yapı, daire içlerinde adresli dedektör sistemleri, ortak hacimlerde acil anons sistemi bulunacak.
Büyük projelerden İdealistkent'te bin 700 araçlık otopark alanı bulunurken, bin 744 konutluk Uphill Court Ataşehir'de park için 3 bin 500 araçlık yer ayrıldı
Hayallerin sınırı zorlanıyor
Nitelikli projelerin yetkilileri, "Konut sahibi olmak isteyenler için araçlarının dış hava koşullarından etkilenmemesi ve güvenli otoparklarda bulunması büyük önem taşıyor. Projelerde otoparkların kapalı alanlarda yer alması satış sürecini de olumlu yönde etkiliyor. Ayrıca konut sakinlerinin, özellikle de çocukların güvenliğinin sağlanması amacıyla, araçların site içerisinde seyir halinde olması da engelleniyor" diyor.
Otopark ihtiyacı, bu sistemlerde yeni yeni hayallerin hayata geçmesini sağlıyor. "CarLoft" (araç asansörü) adlı sistem, herhangi bir kattaki dairenizin kapısına kadar otomobille gitmenizi mümkün kılıyor. CarLoft ile, otomobilleri balkonlara bile park etmek mümkün. Bu sistemi Türkiye'ye getirmeyi düşünen inşaat firmalarından biri, Teknik Yapı... Teknik Yapı Yönetim Kurulu Başkanı Nazmi Durbakayım, geliştirecekleri yeni projelerde bu sistemi uygulamak için bazı yasal prosedürler bulunduğunu bildirmişti. Nazmi Durbakayım "Araç asansörü sistemi, daire başına 20 bin dolar ek bir maliyet getiriyor" demişti. Özellikle ABD'de uygulamaya konulan rezidans projelerinde ve arazi fiyatlarının yüksek olduğu Avrupa'nın bazı büyük kentlerinde uygulanan bu sistem, fiyatların 450 bin Euro ile 1 milyon 500 bin Euro arasında değiştiği projeleri kapsıyor. Sistemin çalışma şekli şöyle:
"Araçla asansöre giriliyor. Yine araçla birlikte istenilen kata çıkılıyor ve yaylı sistem sayesinde otomobil özel olarak ayrılmış park alanına yerleştiriliyor. Bu alan, konut sahibinin isteğine göre de değiştirilebiliyor. Balkon, teras ya da dairenin içerisine ayrılmış özel bir oda park alanı olarak organize edilebiliyor. Kısa süre içinde gerçekleşen bu taşıma işlemi, hem aracın hem de sahibinin güvenliği açısından oldukça avantaj sağlıyor"
Dairenin niteliğine göre otopark alanı değişebiliyor
Bellevue Residences'te; çarşı kısmı hariç toplam 250 araçlık otopark alanı bulunuyor. İki ve üç odalı rezidanslara iki araçlık, dört odalı ve üstü daire tipleri için üç araçlık otopark veriliyor.
Eltes Güneşi Ümraniye'de; bin 400 araçlık otopark yer alıyor. Projede her daireye özel bir araçlık otopark alanı ayrılıyor.
İdealist Kent'te; 330 dönüm arazi içinde 900 konut bulunuyor. Projede; 850 kapalı 850 açık otopark alanı yer alıyor. Villalar için de isteyene bir, isteyene iki araçlık açık otopark imkanı sağlanıyor.
Uphill Bahçeşehir'de; 795 araçlık kapalı otopark bulunuyor. 1+1 ve 2+1 dairelere bir otopark, 3+1 dairelere iki otopark veriliyor.
Fibaline Bahçeşehir'de; 472 araçlık kapalı otopark yer alıyor. Stüdyo, 1+1, 2+1 dairelere bir kapalı otopark verilirken 3+1, 4+1 dairelere iki kapalı otopark kullandırılıyor.
Otopark yönetmeliği ne diyor?
Türkiye'de uygulamanın aksine, aslında binalar için otopark mecburiyeti var. Parselinde veya yapısında otopark alanını karşılamayanlar için 'otopark bedeli' adında ceza kesiliyor. İmar Kanunu'nun 37'nci ve 44'üncü maddelerine dayanılarak hazırlanan otopark yönetmeliğinin amacı, yerleşme yerlerinde araçların yol açtığı trafik sorunlarını çözmek. Otoparkla ilgili genel esaslar şöyle sıralanıyor:
o Binayı kullananların otopark ihtiyacının bina içinde veya parselinde karşılanması esastır.
o Binaların, imar planı ve mevzuat hükümlerine göre belirlenen ön ve yan bahçe mesafeleri, otopark olarak kullanılamaz.
o Binanın ihtiyacı olan miktardaki otopark alanları, Kat Mülkiyeti Kanunu'nda belirtilen ortak alanlardan olup, bu hali ile yönetilir.
o Binek otoları için birim park alanı en az 20 metrekaredir. Bu alan kamyon ve otobüsler için manevra alanı hariç olmak üzere en az 50 metrekare üzerinden hesaplanır.
o İmar planları hazırlanırken parselinde otopark tesisi mümkün olmayan yerlerde otopark ihtiyacının karşılanması amacıyla bölge ve genel otopark yeri belirlenir.
o Ayrıca parselinde otopark yapılması mümkün olan alanlarda imar parsellerinin büyüklükleri otopark yapımını mümkün kılacak şekilde tespit edilir.
o Parselinde otopark ihtiyacı karşılanamayan durumlarda, belediyesince veya valilikçe Yönetmelik hükümlerine göre belirlenecek otopark bedeli alınır.
o Yapı kullanma izni alındıktan sonra otopark yerleri plan ve yönetmelik hükümlerine aykırı olarak başka amaçlara tahsis edilemez.
o Belediyeler, bina otoparklarının kullanımını engelleyici her türlü ihlalleri önlemekle yetkili ve görevlidir. Aksi uygulamalarda İmar Kanununun ilgili hükümleri uygulanır.
o Otopark bedellerinin tahakkuk ve tahsil esasları belediyelerce belirlenir.
o Otopark bedelleri kamu bankalarından herhangi birinde açılacak otopark hesabına yatırılır.
Hürriyet Emlak dergisi Ocak sayısı