23 / 11 / 2024
fuzul

Perakende sektörü büyüyor!

Perakende sektörü büyüyor!

Tüm Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Federasyonu (TAMPF) Başkanı Vahap Küçük, 2015'te perakende sektörünün yüzde 9 büyüyeceğini belirterek, organize perakendede cironun 120 milyar dolar çıtasını aşacağını söyledi.




Sektörün "2014-2015 Yılı Değerlendirme Bilgilendirme" toplantısı Vahap Küçük'ün ev sahipliğinde, TAMPF çatısı altında yer alan Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Hulusi Belgü, Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Hüseyin Doğan, Gıda Perakendecileri Derneği (GPD) Başkanı Nihat Özdemir, Kategori Mağazacılığı Demeği (KMD) Başkanı Alp Önder Özpamukçu ile Turizm Restoran Yatırımcıları ve İşletmecileri Derneği (TURYİD) Başkanı Kaya Demirer'in katılımıyla yapıldı. 


Vahap Küçük, 2015 yılında, geçen yıla paralel bir büyüme oranı beklediklerini belirterek, "2014 yılında Türkiye ekonomisinin yüzde 3,3 büyümesi beklenirken, perakende sektörü reel bazda yüzde 9 büyüdü. Geçen yıl toplam perakende sektöründeki istihdamımız 2,5 milyon oldu. Bunun 750 bini organize perakendede yer aldı. Toplam perakendenin 2014'te 250 milyar dolar olan cirosunun 110 milyar dolarını organize perakende sektörü gerçekleştirdi. 2015'e baktığımızda ise Türkiye ekonomisinde yüzde 4, modern perakendede ise yüzde 9 büyüme öngörüyoruz, organize perakendede ciro 120 milyar dolar çıtasını aşacak" diye konuştu. 


Küçük, bu yıl içinde 20 yeni alışveriş merkezi tüketicilere kapılarını açacağını kaydederek, bu alışveriş merkezlerinin modern perakende istihdamına yaklaşık 50 bin kişilik katkı sağlayacağını bildirdi. 

2015 yılında ülke ekonomisini ve perakende sektörünü etkileyebilecek unsurlar arasında komşu ve bölge ülkelerde yaşanan siyasal gerilimin ilk sırada yer aldığını dile getiren Küçük, konuşmasına şöyle devam etti:"Gerek Rusya ve Ukrayna'da, gerekse Irak ve Suriye gibi komşularımızdaki gerilim ve çatışmalar ticaretimizde ciddi anlamda belirleyici olmaya devam edecek. İçeride ise genel seçimler elbette önemli bir gündem maddesi olacak. Tüm bu nedenlerle, dikkatli ve temkinli olmaya devam etmemiz gerekiyor. Pazar çeşitlendirmesi, verimlilik ve özellikle de sürdürülebilirlik dikkate alınması gereken önemli noktalar. Ülkemiz markalarının yurt dışında artan ve ülke sayısı olarak da çeşitlenen mağaza ve satış noktaları büyümenin sağlam temeller üzerine oturduğunu işaret ediyor. Organize perakendenin sağlam temeller üzerinde büyümesini sürdürerek toplam perakendedeki payının ve ülke ekonomisine katkısının artmaya devam edeceğine inanıyoruz." Konuşmasında 2015'de ekonomi ile sektörü olumlu ve olumsuz etkileyecek unsurlara da değinen Küçük, hane halkı harcamalarında benzin fiyatlarında yaşanan düşüş dolayısıyla oluşabilecek katkıya işaret etti. 


Turizmin ve turizm gelirlerinin yükselişi, hükümetin orta vadeli ekonomik programındaki büyüme beklentisi, enflasyon rakamları, yurt dışında artan, çeşitlenen marka ve mağaza sayısı, Türkiye'nin yalnızca iç ya da dış pazar bağımlılığının bulunmaması, pazar alternatiflerinin olması, planlanan yeni yatırımlar, Doğu ve Güneydoğu'da çözüm sürecinin sağlayacağı katkı ile istikrarın sağlanması, ticari potansiyelin artması gibi pozitif unsurların altını çizen Küçük, Türkiye'de organize perakende oranının başka ülkelere kıyasla düşük olmasını ise bu anlamda sektörün potansiyelinin halen yüksek olduğu şeklinde yorumladı. 


Vahap Küçük, risk oluşturan olumsuz faktörleri ise şöyle özetledi: "Rusya ve Ukrayna'da 2014'de süregelen krizin devam etmesi, petrol fiyatı düşmesi sonucu gelirin düşmesi, bu ülkelere yapılan ihracatta ve gelen turist rakamlarındaki düşüş potansiyeli bu olumsuzluklar arasında sayılabilir. İhracatımızın önemli bir kısmı Avrupa ülkelerine. Bu nedenle avronun dolar karşısında değer kaybetmesi hammaddenin dolar, ihracatın avro olması nedeniyle ihracatçıları zorlamaktadır. Haziran ayında yapılacak seçimin ekonomiye olumsuz etkileri olacak mı olmayacak mı göreceğiz. Biz şu an 'inşallah olmaz' diye umut ediyoruz. Fed'in beklenen faiz artırımının doğuracağı sonuçlar, bölgede, özellikle komşu ülkelerde öngörülemeyen hareketlilikler, artan rekabet ve yüksek finansman maliyeti nedeniyle azalan karlılıkları öngörülen olumsuzluklar konusunda sayabiliriz." Toplantıda HSBC Bank Hazine Direktörü Fatih Keresteci de yaptığı sunumda yakın, orta ve uzun vadede Türkiye ekonomisini bekleyen olası gelişmeleri paylaştı. "Bir Cisim Yaklaşıyor" başlığını taşıyan sunumunda Keresteci, Türkiye ekonomisinin siyah ya da beyaz olarak nitelendirilmesinin yanlış olduğunu, gri tonuna sahip Türkiye ekonomisinde bu rengin doğru okunması sayesinde uzun vadede işlerin iyi ve istikrarlı gideceğini anlattı. 


Yenigün (İstanbul)


Geri Dön