28 / 11 / 2024

Şehirler planlanırken ulaşıma öncelik verilmeli!

Şehirler planlanırken ulaşıma öncelik verilmeli!

Şehirleri planlarken ulaşımın öncelikli olarak düşünülmesi gerektiğine dikkat çekilirken, ‘kentsel dönüşüm’ yerine, ‘kentsel gelişim’ kavramının ön plana çıkmasına vurgu yapıldı.




Şehirleri planlarken ulaşımın öncelikli olarak düşünülmesi gerektiğine dikkat çekilirken, ‘kentsel dönüşüm’ yerine, ‘kentsel gelişim’ kavramının ön plana çıkmasına vurgu yapıldı.


Kentsel Dönüşüm ve Akıllı Şehirler Kurultayı'nın, "Kentsel dönüşüm ve dönüşümde altyapı sorunları, Bursa'da sanayi dönüşümü ve ulaşım" başlıklı oturumunda sanayide dönüşüm tartışıldı. Moderatörlüğünü SABAH Gazetesi Ekonomi Müdürü Dr. Şeref Oğuz'un yaptığı panelde ilk sözü Yıldırım Belediye Başkanı İsmail Hakkı Edebali aldı. Kentsel dönüşüm yerine kentsel gelişim kavramını getirmek gerektiğini belirten Edebali, "Toplumumuzun da desteğine ihtiyacımız var. Yerel yönetimler olarak vatandaş algısını algılayabiliyoruz" dedi. Sinpaş Yönetim Kurulu Başkanı Avni Çelik, sanayi, ulaştırma ve konutu master plana dönüştürürken, yapılan işin geleceğe ne kadar kalacağının yetişmiş insan kaynağına bağlı olacağını söyledi. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Mekansal Planlama Genel Müdürü Yavuz Erdal Kayapınar sanayileşmede altyapı yatırımlarını verimli kullanmak için bölgesel alanlar oluşturmaya ihtiyaç olduğunu söyledi.  TOKİ  Uygulama Daire Müdürü Banu Tantan, idarenin Bursa'da altyapılı sanayi arsaları ürettiğine dikkat çekerek, "Bir örneğini de Uşak'ta yapıyoruz" dedi. Osmangazi Belediye Başkan Yardımcısı Cem Kürşad Hasanoğlu da eski hatalara düşmemek için kentsel tasarımla çalıştıklarını söyledi.


MALİYET YARI YARIYA DÜŞTÜ

Büyükşehir Belediye Başkan Danışmanı Makine Mühendisi Taha Aydın da, Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe'nin yerel seçimlerden sonra Bursalılara verdiği sözle ipekböceği tramvayının vizyon projesi olarak yapıldığını söyledi. Bursa'nın mühendislik ve sanayi altyapısı kullanılarak Türkiye'nin ilk tramvayının üretildiğini hatırlatan Aydın, "3 milyon 200 bin euroya aldığımız araçlar, böylelikle 1 milyon 600 euroya düştü. Bir sanayicimizi yönlendirerek 6 senede 4 tane model geliştirdik. Dolayısıyla ülkemize kazandırdık ve Türkiye'ye yön verdik. Hiçbir şey yapmadıysak da 420 milyon TL'yi şehrimizde tutmuş olduk. Bu kadar paranın çıkışını engellemiş olduk. Ülkemize katma değer sağladık" dedi.


Yüzde 100 yerli

Bir tramvayın kilosunun 55 euro, iki kişilik bir uçağın 250 euro, Beoing ölçeğindeki uçakların ise 1 milyon euro katma değer sağladığını dile getiren Aydın, Bursa'da tüm bunları düşünerek Yüksek Teknoloji Sanayi Bölgesi'nin kurulmasını planladıklarını ifade etti. İpekböceği tramvayının tasarımının, yazılımının ve tüm mühendislik çalışmalarının yerli olduğunu belirten Taha Aydın, "Bu araç, lisansı yüzde 100 Türklere ait karada yürüyen ilk araçtır. Avrupa'nın büyük bir şirketi, Almanya'daki bir ihaleye bizim yerli tramvayın modeliyle girdi" diye konuştu.


Raylı sistem şart

Şehirleri planlarken ulaşımın öncelikli olarak düşünülmesi gerektiğini söyleyen Taha Aydın, artık inşaat firmalarının da tanıtımlarında raylı sistemlere olan yakınlıklarını avantaj olarak insanlara sunduğunu hatırlattı. Bursa'da yapılan anketlerde insanların yüzde 83 oranında en büyük sıkıntı olarak ulaşımı gösterdiğini anlatan Aydın, ulaşım sıkıntısı çözülürken lastik tekerlekli ulaşımın artık çözüm olamayacağını, raylı sistemlerin yapılması gerektiğini ifade etti. Aydın, elektrikli taşımanın lastikli taşımaya göre kendini 6 kez daha fazla amorti ettiğini vurguladı.


Sabah


Geri Dön