22 / 11 / 2024
fuzul

Şimdi açık AVM'ler ve outlet'ler moda!

Şimdi açık AVM'ler ve outlet'ler moda!

AVM'lerde bazı perakendeciler kapalı alanlı AVM'lerden çıkıp, açık AVM'lere ve outlet'lere yöneldi. Aynı zamanda ciro üzerinden kiralama yöntemi uygulayan alışveriş merkezlerine talep daha da arttı.




Pandeminin en çok etkilediği sektörlerden biri de perakende oldu. AVM'lerde ziyaretçi sayısının gerilemesi nedeniyle 2020'yi sıkıntılı geçiren perakendeciler, bu yılı daha rahat geçirmek için çözüm arayışı içindeler. Para Dergisi'nden Özbey Men'in haberine göre; bu nedenle son günlerde AVM'lerde yoğun bir sirkülasyon göze çarpıyor. Perakendeciler bazı AVM'lerdeki mağazalarını kapatırken, diğer AVM'lerde mağaza açmayı tercih ediyor. Bu dönemde perakendecilerin en çok rağbet gösterdiklerinin açık AVM'ler olduğu gözleniyor. Bu AVM'lere ziyaretçi girişlerinin fazla olması bunda en büyük etken. Perakendecilerin yeni mağaza açarken aradıkları bir başka kriter ise dükkan kiralarında yapılan indirimler. Özellikle ciro üzerinden kira alan AVM'lerin son dönemde daha fazla ilgi gördüğü belirtiliyor.

OUTLET VE AÇIK AVM'LER

Şimdi açık AVM ler ve outlet ler moda!

KDM Alışveriş Merkezleri ve Yönetim Danışmanlık Genel Murat İzci, pandemi öncesindeki mik sıkıntıların, pandemi süreciyle bera çok daha hissedilir hale geldiğini belirtiyor. Kira/ciro dengesi bozulan AVM'lerdeki perakendeciler çözüm üretmeye çalıştıklarını söyleyen İzci, “Eğer kira indirimi alabiliyorlarsa devam ediyorlar, alamıyorlarsa ikame bir başka AVM'de yeni mağaza açma yolunu tercih ediyorlar” diyor. İçinde bulunduğumuz dönemin hem AVM, hem de perakendeciler açısından makul şartlarda buluşulması gereken bir dönem olduğunu ifade eden İzci, şöyle devam ediyor:
"İçindeki kiracıyı muhafaza edemeyen AVM'nin yakın gelecekte boş olan noktan yı kiraya verebilmesi son derece zor. Her kiracı özelinde kira/ciro oranları gözetilerek çözüm yolu geliştirilmesi gereken zamanlardan geçiyoruz. Perakendeciler bu dönemde mağaza dekorasyonunu veya bir kısmını yaptırabildikleri ve hasılat paylaşımı(ciro kirası) olan AVM'leri tercih ediyorlar. Özellikle outlet kimlikli ve açık AVM'ler daha çok tercih ediliyor. Bizim yönettiğimiz sekiz AVM var. Buralarda da perakendeci dostlarımızla beraber nefes alıyoruz. Hepsinde makulde buluşmaya özen gösteriyoruz. Ekonomik durgunluk ve pandeminin etkileri 2021'in ikinci yarışına kadar bizimle olacak. Bu gerçekten hareketle AVM yöneticileri perakendeci dostlardan gelen iyi niyetli serzenişlere kulak kabartmalı ve çözümün bir parçası olmaya çalışmalı. Kazanan karşılıklı birbirlerine omuz veren taraflar olacak.”

DENGE KURULMAYA ÇALIŞILIYOR

Şimdi açık AVM ler ve outlet ler moda!

JLL Türkiye Perakende Mülk Yönetimi Müşteri Direktörü Hakan Tomar, pandeminin etkilerinin her sektörde aynı olmadığını, bu dönemde elektronik marketlerin cirolarının birçok sektörün aksine artış gösterdiğini, orta ve üst gelir grubuna hitap eden tekstil ve gastronomi firmalarının cirolarında ise düşüşlerin yaşandığını vurguluyor. Tomar, "Bu da şüphesiz perakendecilerin kısa ve orta vadedeki yatırım kararlarını doğrudan etkiledi. Bununla birlikte, yine kapatma eğilimindeyken, bunu doğrudan bir küçülme planı olarak yapmayıp, daha az riskle girebildiği yeni lokasyon alternatiflerini de olumlu değerlendirerek, kendi tarafındaki birtakım dengeleri korumaya çalışıyor” diyor. Perakendecilerin bir AVM'de mağaza açarken bir takim kriterlere baktıklarını söyleyen Tomar, bunların başında AVM'nin müşteri profiline o markanın uygun olup olmadığının geldiğini belirtiyor. JLL Türkiye olarak, farklı illerde faaliyet gösteren toplam 40 AVM yönettiklerini kaydeden Tomar, şu açıklamalarda bulunuyor: "Bunların arasında İstanbul, Ankara,  İzmir  gibi metropollerde yer alan AVM'ler olduğu gibi, Diyarbakır, Kayseri, Antakya gibi Anadolu şehirlerinde yönettiklerimiz de var. Bizim projelerimizde de durum, Türkiye ve sektör genelinden çok farklı değil. Şüphesiz ziyaretçi refleksleri kendi içinde küçük farklılıklar göstermekle birlikte, günün sonunda dünya ekonomisini doğrudan etkileyen bir süreçten geçiyoruz. Sektörümüz ekonomik yansımalara en duyarlı sektörlerden biri. Aynı yöne bakıyoruz ve bugün hiç olmadığı kadar ortak hareket etme çabası içinde olmalıyız. Burada en önemli parametre ciro ve ciro kabiliyetini verimli bir şekilde, çalışan ve ziyaretçi sağlığını riske atmadan artırmaktır. Ortak hedef çerçevesinde, ancak birlikte hareket ederek, iki tarafın da birbirini yaşatmaya çalıştığı bir yaklaşımla atlatabiliriz. Salgının başından beri neredeyse tüm AVM yatırımcıları, kiracılarına tatmin edici oranlarda kira indirimleri uyguluyor."

KONFOR VE SAĞLIKLI ALIŞVERİŞ

Şimdi açık AVM ler ve outlet ler moda!

Tepe Emlak Yatırım A.Ş. bünyesinde İstanbul Tepe Nautilus,  Ankara  Bilkent Center, Bilkent Station, Tepe Prime Avenue, 365 AVM ve İzmir Ege Perla AVM bulunuyor. Firmanın Genel Müdürü Deniz Bozan, pandemi döneminde e-ticaret hacmindeki artış sebebiyle perakende sektöründeki çoğu markanın mağaza yapılarında düzenlemelere gittiğini belirtiyor. Bu dönemde satışlarını hızlandıran bazı markaların, tüketicileriyle buluşacağı yeni satış alanı arayışlarına gittiğini ifade eden Bozan, bu dönemde ziyaretçilerini tanıyan ve onların tüm ihtiyaçlarına cevap vermeyi hedefleyen AVM'lerin yeni markaları bünyelerine kattıklarını belirtiyor. Pandemi sürecinde tüketicilerin alışveriş alışkanlıklarını değiştirdiklerini dile getiren Bozan, bu sönemde doğru marka karmasına ek olarak, konforlu ve sağlıklı bir alışveriş deneyimi sunan AVM'lerin ön plana çıktığını vurguluyor. Perakendeciler de yaşanan bu değişimleri takip ederek mağaza açılışlarına karar verdiklerini kaydeden Bozan, “Açık alana sahip, daima temiz havanın sirküle edildiği, sağlik ve hijyen tedbirlerini üst seviyede uygulayan, güvenli ve bünyesindeki marka karması sayesinde ihtiyacı tek noktadan süratli bir şekilde karşılayabilen AVM'ler perakendeciler tarafından tercih ediliyor” diyor. Son dönemde ziyaretçilere ekstra fayda sağlayacak marka işbirliklerine ve kampanyalara öncelik verdiklerini söyleyen Bozan, sözlerini şöyle sürdürüyor:

"Bir geçiş süreci yaşıyoruz. Alışveriş merkezleri yatırımcıları süreç planlamalarını, markalar ve ziyaretçilerinin ihtiyaç ve beklentilerine göre şekillendirecek. Bu dönemde mağaza kapanmaları yaşamamış olmamız AVM'lerimizin merkezi lokasyonlarda ve ziyaretçilerin ihtiyaçlarini büyük oranda karşılar nitelikte olmasi ve kiracı ilişkilerine verdiğimiz önemden kaynaklanıyor. AVM'lerimizde yeni markaları bünyemize katarak büyümeye ve hizmet vermeye devam ettik. Pandemi döneminin ilk gününden bu yana tüm AVM'lerimizde kiracılarımız ile birebir görüşmeler yürütüyoruz."

AVM'ler tarih mi oluyor?

AVM'ler için kritik süreç!


Geri Dön