Süleyman Kaşıkçı: Emlakta dünyayı ayağınıza getiriyoruz!
Dünya genelindeki emlak ve inşaat projelerini internette karşılaştırmalı olarak tanıtan Frapis'in Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Kaşıkçı, 'Artık Esenyurt'taki ev projelerini incelerken aynı anda Glasgovv Havalimanındaki bir otopark yatırım projesini incelemek mümkün' diyor.
Dünya genelindeki emlak ve inşaat projelerini internette karşılaştırmalı olarak tanıtan Frapis'in Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Kaşıkçı, 'Artık Esenyurt'taki ev projelerini incelerken aynı anda Glasgovv Havalimanındaki bir otopark yatırım projesini incelemek mümkün' diyor. Şirket, bir yıllık bir sürenin ardından 250 bin projeye ulaşmayı ve 18 milyon TL ciro elde etmeyi planlıyor.
Türkiye'de internet kullanımı arttıkça, reel sektör ile teknolojiyi birleştiren iş modelleri de giderek gelişiyor. Bunun son örneklerinden biri de emlak projelerini karşılaştırmalı olarak tanıtan internet sitesi Frapis. Turizm sektöründe faaliyet gösteren GoSeeDo Group tarafından 2016 yılında kurulan Frapis markası, emlak ve inşaat sektöründe hizmet veriyor.
Frapis markasının kurulma amacını "Emlak ve inşaat sektöründe birçok emlak ilan sitesi var ancak inşaat projelerini bir arada gösteren proje yok" sözleri ile anlatan Frapis Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Kaşıkçı, "İsveççe'de 'dalga' anlamına gelen Frapis'i emlak ve inşaat sektöründe global anlamda dalga dalga büyütmeyi hedefliyoruz" dedi.
Kaşıkçı, "Özel projeler hep yurtdışında yapılırdı, biz Türkler olarak örnek alırdık. Biz Frapis'i tüm dünyanın örnek alabileceği spesifik bir proje olarak sektöre sunduk" diyor. Kaşıkçı ile kurdukları yeni iş modelini ve Türkiye gayrimenkul sektöründeki son durumu konuştuk.
Sorularımız ve aldığımız yanıtlar şöyle:
İş hayatındaki geçmişinizi ve kariyerinizin önemli dönemeçlerini öğrenebilir miyiz?
Dokuz yıldır yazılım sektöründe birçok çalışmada bulundum. Ve birçok sektöre proje hazırlamış olmam, bana sektörleri tanıma ayrıcalığını verdi. Bu sektörler içinde en çok ilgimi çeken ise turizm ve yatırım, gayrimenkul sektörleri oldu. 2014 yılında GoSeeDo Group olarak Antalya, İstanbul, Cidde ve Londra'da ofislerimizi faaliyete geçirdik. Beklediğimiz büyümeyi ise ikinci yılımızı doldurmadan yakalamış olduk.
Frapis markası nasıl ortaya çıktı?
Günümüzde artık portallar, broker siteleri, alışveriş siteleri ciddi şekilde rağbet görüyor. Ülkemizde e-devlet, üyap ve Sağlık Bakanlıgı'nın tüm Türkiye'deki hastanelerden tek bir portaldan randevu alması gibi sistemler ile birlikte bu sektör ayrı bir yer tuttu. Birçok sektörde benzer uygulamalar varken, yatırım sektöründe böyle bir uygulama olmaması bir boşluktu. Bu boşluğu doldurmak adına, Frapis ile birçok dilde taşınmaz tüm yatırım projelerini sunan, Esenyurt'taki ev projelerini incelerken aynı anda Glasgovv Havalimanındaki bir otopark yatırım projesini inceleme imkanı sağlayan ilk proje olarak sektörde yerimizi aldık.
Frapis sistemini anlatır mısınız?
Frapis, dünyanın en çok konuştuğu dillerde (İngilizce, Arapça, Rusça ve Farsça) dünya genelinde hizmet veren yatırım projelerini araştırabildiğiniz bir online portal. Biraz detaylandıracak olursak; 1500 TL+KDV ücretle bir inşaat, emlak veya gayrimenkul firması bize yılda toplam 20 adet projesini gönderebiliyor. Biz bunları sisteme giriyoruz ve Frapis'te yayınlanmaya başlıyor.
İlan yayınlama dışında ne tür hizmetler veriyorsunuz?
Frapis aracılığıyla aynı zamanda firma bilgileri, web sitesi, projenin web site linkleri ve firmanın varsa başka projelerine direk ulaşılabiliyor. Yatırımcı veya ziyaretçiler, direk firma ile iletişime geçebiliyorlar. Her şey tamamı ile stabil. Arada kimse yok. Aracı yok. Frapis'te farklı ülkelerden veya kendi ülkesinden ev almak isteyen bir aile de istediği konutu bulabiliyor. Veya bir yatırımcı da istediği ülkede taşınmaz yatırım projesine ulaşabiliyor.
Şu anda sistemde hangi ülkelerden ne tür projeler yer alıyor?
Şu anda sistemde başta Türkiye, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, Birleşik Arap Emirlikleri, Suudi Arabistan, Amerika Birleşik Devletleri, ingiltere, Almanya, iskoçya, Bosna Hersek gibi ülkeler olmak üzere birçok lokasyonda proje bulunuyor.
"15Temmuz'un etkisini çabuk atlattık"
Son donemde 18 Temmuz ve yakın coğrafyadaki savaşlar, sektörü nasıl etkiledi?
15 Temmuz'la birlikte tüm sektörler gibi biz de durağana geçtik. Çünkü kimse bu dönemeçten sonra ne olacağım bilemiyordu. Ancak ülke olarak çabuk toparlandık. Ve tüm sektörler gibi gayrimenkul sektörü de normale döndü. Aslında çok nadir bazı ülkelerin dışında çok etkilenmiyoruz savaşlardan.
Çünkü dünya genelinde ciddi bir nüfus artışı var. Ve bu da yem oturum alanları, yeni kentleşmeyi beraberinde getiriyor. İstanbul Başaksehir'de bulunan Kayaköy, önceden bir mesire ve piknik alanıydı. Ancak şimdi lüks sitelerin bulunduğu bir lokasyona dönüştü. Bunun gibi tüm dünyada her geçen gün yeni yerleşim yerleri çıkıyor. Afrika kıtası da buna iyi bir örnek olabilir.
Bir gayrimenkul yatırım ağı olarak hedefleriniz nelerdir?
Dünya genelinde insanların bulundukları yerden hiçbir yere gitmeden ve telefon etmeden, istedikleri yatırım projesi veya oturmak istedikleri konut projesine anında ulaşabilmelerini sağlamak. Aynı zamanda firmaların projelerini, küçük bir yıllık ücretle, fuar, seyahat, reklam gibi masraflara girmeden direkt olarak dünyanın dört bir yanındaki insanlara ulaştırmak. Bu sayede firmalar, global bir satış ağı yakalayacak ve daha fazla müşteriye ulaşacaklar.
Türkiye gayrimenkul sektörüne yabana ilgisi ne durumda?
Yabancılar için Türkiye bulunmaz bir cennet. Özellikle Asya ve Avrupa'yı birbirine bağlaması. İstanbul gibi tarihi misyonu olan bir metropole sahip olmamız ve Akdeniz, Ege kıyıları ile denizi, kumu, güneşi tercih sebebi olmaktadır. Tabii yağmur alan Karadeniz şehirlerimizi tercih eden körfez ülke vatandaşlarını da unutmamak lazım.
En çok hangi ülkelerden Türkiye'nin hangi bölgelerine ilgi var?
Karadeniz ve Marmara bölgesindeki İstanbul, Bursa, Yalova, Ordu, Samsun, Rize, Trabzon ve Giresun'a sıcak körfez ülkeleri yani Suudi Arabistan, Katar, Birleşik Arap Emirlikleri, Kuveyt, İran ve Irak gibi ülke vatandaşları rağbet gösterirken; daha soğuk ve yağmur alan ülkeler olan İngiltere, Norveç, Almanya ve Rusya gibi ülke vatandaşları ise Akdeniz ve Ege kıyılarını tercih ediyor. Örneğin Antalya'nın Kalkan, Alanya, Kemer bölgeleri ile Muğla'nın Fethiye, Marmaris ve Aydın'ın Didim, Kuşadası bölgeleri ciddi şekilde revaçta.
2016 yılı sonu proje sayısı ve ciro hedefiniz nelerdir?
250 bin proje ve 18 milyon TL gibi bir ciro hedeflemekteyiz. Ancak bunu yıl sonu değil de bir yıla yayabiliriz. Bu da bizim çalışma seklimizi ve saatlerimizi verimli kullanmamıza bağlı. 2017 ve sonrası için gerek bölgemiz ve yakın coğrafyadaki gelişmeler gerekse küresel ekonominin gidişatı gayrimenkul sektöründeki hareketlilik açısından belirleyici olacak.
Ekonomist KOBİ Girişim