14 / 10 / 2024

Tarihi projeler yeniden gündemde!

Tarihi projeler yeniden gündemde!

 Avrupa ile Asyada 28 ülkeyi birbirine bağlayacak tarihî İpek Yolunun Türkiye bölümünü oluşturan Bakü-Tiflis-Kars (BTK) demir yolunun temeli 2007de atıldı, 2012de tamamlanacak.




LONDRADAN PEKİNE
Avrupa ile Asyada 28 ülkeyi birbirine bağlayacak tarihî İpek Yolunun Türkiye bölümünü oluşturan Bakü-Tiflis-Kars (BTK) demir yolunun temeli 2007de atıldı, 2012de tamamlanacak.

İNGİLİZLER TAHRİP ETTİ
İkinci Abdülhamid Hanın inşa ettiği ancak İngilizlerin bombaladığı Hicaz Demir Yolu, İstanbul-Mekke Demir yolu ismiyle yeniden inşa ediliyor. Projenin büyük bölümü 2012de bitirilecek.

AK Parti 8.5 yıllık iktidarı döneminde ekonomiden, sağlığa, ulaşımdan, eğitime birçok alanda dev projeleri hayata geçirdi. Ancak gündeme gelmeyen bazı projeler var ki bir kısmı Osmanlı Devleti döneminde planlanmış ancak hayata geçirilememiş, bir kısmına da Cumhuriyet döneminde başlanılmış ama bitirilememiş. AK Parti, bu projelerden bir bölümünü kısa sürede tamamlayarak hizmete açarken, bir kısım projenin tamamlanması için tarih verdi. İşte yakın zamanda tamamlanması beklenen ve Doğu ile Batıyı Kuzey ile Güneyi birbirine bağlayacak o asırlık dev projeler:

İstanbuldan Mekkeye demir yolu hattı

Sultan İkinci Abdülhamid Hanın rüyam dediği en büyük projelerinden biriydi Hicaz Demiryolu. İstanbul - Şam demiryolunun devamı olarak planlanmıştı. 1464 kilometreyi bulan Şam-Medine-i Münevvere hattı 1908 yılında Sultan İkinci Abdülhamid Han tarafından törenle hizmete açıldı. Kervanlarla 40 günde gidilen Şam ile Medine arası, yeni demir yoluyla 3 güne inmişti. Osmanlı Devletiyle İslam ülkeleri arasındaki bu önemli bağı koparmak isteyen İngiltere, 1. Dünya Savaşında Hicaz Demiryolunu bombalayarak tahrip etti.

230 KMLİK DEMİRYOLU HATTI
Bu demiryolunu tekrar hayata geçirmek isteyen AK Parti Hükümeti 2004 yılında çalışmalara başladı. Suudi Arabistanın isteği ile ismi İstanbul-Mekke Demiryolu olarak değiştirildi. Projenin yapımına Türkiye, Suriye, Ürdün ve Suudi Arabistan katıldı. Demir yolunun güzergahı şöyle olacak: İstanbuldan başlayacak olan demiryolu Türkiyede Ankara, Konya ve Adanadan geçecek. Suriyede Halep, Şam ve Deraa boyunca ilerleyecek. Ürdünde Ammandan geçecek olan demiryolu hattı, Suudi Arabistanda Kurayyat, Hail ve Medine hattını izleyerek Mekkede son bulacak. Projenin Batıya bağlanması için de Kapıkuleden İstanbula 230 kilometre uzunluğunda, hızlı demiryolu hattı yapılacak.

12 SAATTE KUTSAL TOPRAKLARA YOLCULUK
Ulaştırma eski Bakanı Binali Yıldırım, Arap yarımadasının Türkiye üzerinden Avrupaya Kafkasya üzerinden de Uzak Doğuya modern bir demiryolu ile bağlanmış olacağını belirterek, İstanbuldan Mekkeye 12 saatte gidilecek dedi. Yeni demiryoluyla yılda 10 milyon yolcu taşınması hedefleniyor. Her ülkenin kendi sınırları içindeki hatları inşa ve yenileme çalışmalarının büyük bölümü 2012 yılında, hattın Suudi Arabistan bölümünün ise 2015 yılında tamamlanması planlanıyor..

İPEK YOLU CANLANIYOR

Dünya tarihinin bilinen en eski ticaret güzergahı olan tarihî İpek Yolu, demir yoluyla yeniden canlanıyor. Asya ile Avrupayı, daha doğrusu 28 ülkeyi birbirine bağlayan projenin Türkiye bölümünü oluşturan Bakü-Tiflis-Kars (BTK) demiryolu projesi AK Parti hükümetiyle start aldı. Türkiye ile özellikle Orta Asyadaki Türk devletlerini yakınlaştıracak olan demiryolu hattının Gürcistan bölümünün temeli 2007de Tifliste, Kars bölümünün temeli ise 2008 yılında atıldı. Dünyanın en büyük 100 projesi içerisinde yer alan demiryolu hattının 2011 başı itibariyle yüzde 55i tamamlanmış durumda. Projenin 2012 sonunda tamamlanması bekleniyor. Bu hat, doğuda Çin ile Kazakistan arasında inşa edilecek demir yolu hattıyla Boğaz geçişli  Marmaray  tüp geçidi üzerinden Avrupa demir yolu ağına bağlanacak. Demir yolunun tamamı hizmete geçtiğinde, İngiltere ile Çin arasında kesintisiz demiryolu ulaşımı sağlanacak.

MALİYETİ 500 MİLYON DOLAR
Yaklaşık 500 milyon dolara mal olacak projenin 295 milyon dolarını Türkiye karşılıyor. Proje ile birlikte bir çok ülke de malını Türkiye üzerinden dünya pazarlarına ulaştırabilecek. Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hizmete girdiğinde, 1.5 milyon yolcu ve 6.5 milyon ton yük taşınması hedefleniyor.

GAPIN BİTİŞ TARİHİ 2012

Bugünkü ismiyle GAPın da fikir babasının Sultan İkinci Abdülhamid Han olduğu biliniyor. Değişik hükümet dönemlerinde ağır aksak sürdürülen projeye özellikle Özal ve Erdoğan hükümetleri yoğun ilgi gösterdi. 2008 yılına kadar projeye 19 milyar dolar harcandı. Bitirilmesi 3 defa ötelenen proje, Başbakan Erdoğanın başlattığı GAP Eylem Planıyla, 2012 yılında tamamlanacak. Hükümet eylem planı çerçevesinde projeyi bitirmek için 15 milyar lira ek ödenek tahsis etti. GAP, Fırat ve Dicle üzerinde yer alan on üç alt projeden oluşuyor. Projenin tamamında 21 baraj ve 17 hidroelektrik santrali yer almakta. GAPın toplam 13 barajı tamamlandı ve 7 hidroelektrik santrali de işletmeye açıldı. Bu projelerin tamamı hayata geçince 1.8 milyon hektar alan sulanmaya açılacak ki bu, Türkiyede şu an sulanmakta olan tarım alanının yarısına eşit. Yine bu projelerle yılda 26 milyar Kwh enerji üretilecek. Bu da yaklaşık bugün Türkiyede üretilen elektrik enerjisinin yarısından fazla.

KIN PROJESİ

Bakü-Tiflis-Kars Demir yolunun yapımı devam ederken Güney Kafkasyada yeni bir demiryolu hattının daha yapımı gündeme geldi. Projesi yapılan Kars-Iğdır-Nahçıvan Demiryolu Projesi (KIN) ile Nahçıvanın Kars üzerinden Avrupaya açılması hedefleniyor. Gerçekleşebilmesi için 750 milyon dolara ihtiyaç duyulan KIN projesi ile ilgili konuşan DHL Genel Müdür Yardımcısı N. Ahmet Kuşanoğlu, projenin Azerbaycan-Türkiye-İran ortaklığı ile yapılacağını ve hattın bir ucunun Nahçıvana diğer bir ucunun ise Karsa doğru indirileceğini söyledi. Ayrıca Batum-Hopa Demiryolu Projesi ile Türkiye-Gürcistan-Rusya Federasyonu arasında, Samsun-Poti Hattı ile Türkiye-Gürcistan arasında yük taşımacılığına imkan sağlayacak alternatif ağların kurulması düşünüldü.

Yapılamayanları da yaptı

1987 yılında Başbakanı Turgut Özal tarafından gündeme getirilen, 1990 yılında ihalesi yapılan Bolu Dağı Geçişi Projesi ile Karadeniz halkının 70 yıllık rüyası olan Karadeniz Sahil Yolu 2007de AK Parti tarafından tamamlanarak hizmete açıldı.

İhlas


Geri Dön