Türkiye bölgesel havacılığın merkezi olabilir!
Türkiye’nin coğrafi büyüklüğü, konumu ve nüfus dağılımı birlikte değerlendirildiğinde homojen nitelikte ciddi bir havalimanı yapılanmasına gidildiğini söylemek mümkün.
Türkiye Gazetesi yazarlarından Erdal Dursun bugünkü yazısında Türkiye'de bölgesel havacılık konusunu değerlendirdi. İşte o yazı...
Türk yolcusu uçaklı seyahati çok sevdi. Özellikle dönemin Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’ın tüm vatandaşları hava yolu yolcusu yapacak projeksiyonları ile başlatılan süreç Anadolujet’in “uçmayan kalmasın” sloganıyla altın çağını yaşadı. Başkent Ankara’nın uçuş rotasında oluşturulan şehir çiftlerinin sayısı arttıkça Esenboğa Havalimanı’nın yıldızı gün geçtikçe daha fazla parladı. Ancak vizyoner bir bakış açısıyla yapılabileceklerin bittiğini söylemek doğru olmaz; Türkiye’nin bölgesel havacılığın merkezi yapılması gerekir.
55 HAVALİMANI VAR
Ülkemizde sivil hava trafiğine açık tam 55 havalimanı bulunmakta. Türkiye’nin coğrafi büyüklüğü, konumu ve nüfus dağılımı birlikte değerlendirildiğinde homojen nitelikte ciddi bir havalimanı yapılanmasına gidildiğini söylemek mümkün. Özellikle Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı imkânlarıyla yürütülen hizmetlerin, etkinlik ve verimliliğin yerini “kamu hizmetlerinin ülkenin her noktasına götürülmesi” ilkesinin benimsendiği nitelikte sürdürüldüğünü ifade edebiliriz. Esasında bu potansiyelin harekete geçmek için önemli bir fırsat olduğunu bilmemiz gerekir. Türkiye’de artık Doğu Karadeniz’in Akdeniz’e, Güney Ege’nin Güneydoğu Anadolu’ya, Doğu Anadolu’nun Batı Karadeniz’le kucaklaşmasının vakti geldi.
ŞEHİRLER BAĞLANMALI
Hava yolunu, şehir çiftleri ve aktarma noktalarının İstanbul ve Ankara merkezli tekelinden çıkararak ülkemizin her bölgesinden farklı illeri birbirine bağlamalıyız. Böylelikle yereldeki kalkınmayı destekleyerek bölgesel ihtiyaçları karşılamış olacağız. Bu durumdan en çok yereldeki sanayi ve ticaret yapıları memnun olacak; hatta bu yöndeki girişimleri sahiplenecek odaların maddi ve manevi desteğinin alınması mümkün kılınacak. Bu doğrultuda aşılması gerekenleri ve atılacak adımları da sıralayacak olursak listenin başında seçilecek uçak tipi geliyor.
PİST UZUNLUĞU ÖNEMLİ
Ülkemizdeki hava limanlarının pist uzunlukları ve genişlikleri ile çevresindeki coğrafi dokunun şekli çeşitlilik göstermektedir. Bu durum karşısında başta büyük gövdeli ve uzun menzilliler olmak üzere çeşitli uçakların tüm hava limanlarına iniş yapabileceğini söylemek mümkün değil. Mesela pist uzunluklarının iniş yapacak uçak için yeterli fren mesafesi ve kalkış yapacak uçak için yeterli hızlanma mesafesini desteklemesi gerekir. Bu gibi durumlarda farklı aerodinamik ve gövde yapısına sahip uçak tipleri devreye girer. Bunun dışında bölgenin yolcu potansiyeli dikkate alındığında yine uçağın taşıma kapasitesi de aynı şekilde doğru tercih edilmelidir. Az yolcuya fazla koltuk arzı sunacak operasyonlar, işletmeye zarar ettirerek bölgesel hattın sürdürülebilirliğini olumsuz yönde etkileyecektir.
UYGUN UÇAKLAR
Bölgesel havacılığın dünyadaki yeni yıldızı olmaya Airbus A220 modeli aday. 100-150 koltuk kapasitesiyle farklılık gösteren opsiyonlarda üretilen bu model özellikle yolculuk konforu ve yakıt ekonomisiyle dikkat çekiyor. Airbus’ın yeni üyesi A220-100’nin liste fiyatı 81 milyon ve A220-300’ün fiyatı ise 91,5 milyon dolar olarak açıklandı. Diğer alternatifleri ise Brezilyalı üreticisi Embraer’in 114 yolcu kapasiteli 190-E2, Kanadalı üretici Bombardier’in 133 yolcu kapasiteli CS 100, Ukraynalı üretici Antonov’un 85 yolcu kapasiteli An-148 ve Rus üretici Sukhoi’nin 80 yolcu kapasiteli Superjet 100 modelleri oluşturuyor. Sıralanan bu modeller ülkemizde bölgesel havacılığın geliştirilmesi amacıyla tercih edilebilecek başarılı uçak alternatifleri. Ayrıca bu uçaklar Türkiye’deki hemen hemen tüm hava limanlarına iniş-kalkış gerçekleştirebilecek performansa sahip ve yatırımcısı için tercih edilebilecek fiyat/performans aralığında konumlanıyor.